Iranian Agriculture News Agency

تولید 200 هزار تن گندم در جنوب کرمان

با تولید 200 هزار تن گندم در جنوب کرمان، تولید این محصول نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد رشد داشته است.

تولید 200 هزار تن گندم در جنوب کرمان

با تولید 200 هزار تن گندم در جنوب کرمان، تولید این محصول نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد رشد داشته است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این خصوص گفت: برداشت گندم که از نیمه دوم فروردین ماه از شهرستان های جنوبی آغاز شده تا پایان خرداد ماه در مناطق اسفندقه ادامه دارد .

موسوی افزود: در سال جاری 142 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بیش از 200 هزار تن گندم تولید شود که با مساعدت دولت، سیلوها، کارخانه های آرد، مراکز تعاون روستایی و همچنین بخش خصوصی، گندم تولید شده را خریداری می کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت تدبیر و امید مراکز خرید از 2 مرکز به 13 مرکز رسیده است که علاوه بر کاهش هزینه حمل این محصول، از حمل آن به استان های همجوار جلوگیری شده است و برای اولین بار از ظرفیت بخش خصوصی در خرید محصول گندم و تحویل به دولت استفاده شده است .

موسوی، عوامل افزایش تولید محصول گندم در این منطقه را تمهیداتی همچون تهیه و توزیع بذر اصلاح شده، کشت به موقع، تغذیه و سامانه های آبیاری ذکر کرد و افزود: این منطقه بیشتر ازسایر مناطق کشور در مزارع گندم در سطحی بالغ بر 2 هزار و 500 هکتار از سامانه های نوین آبیاری ( تیپ )اجرا کرده است که علاوه بر افزایش عملکرد محصول کاهش مصرف آب را نیز به دنبال داشته است .

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری علاوه بر خرید گندم مازاد از سیلویی، همچنین میزان 8 هزار و 200 تن گندم بذری برای کشت های پاییزه خریداری شده که باعث خودکفایی این منطقه در تامین بذر شده است .

وی تولید گندم در جنوب کرمان را بالغ بر 200 هزار تن اعلام کرد که بخشی از آن توسط دولت برای نان، ماکارونی، محصولات صنعتی و بخشی از آن برای تولید بذر سال زراعی 1397 منظور شده است و بخش دیگری از آن برای مصارف خود مصرفی خانواده و همچنین خرید توسط استان های مجاور بوده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنین تدارک، انتقال و نظارت بر به کارگیری 342 دستگاه کمباین و معاینه فنی و تامین سوخت آنها را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برشمرد .

موسوی خاطرنشان کرد: با همت و جدیت دولت و کشاورزان منطقه و نظارت دقیق کارشناسان در مراحل داشت با رصد و مبارزه به موقع با شته و سن گندم خوشبختانه هیچ گونه محصول برگشتی از سیلو در اثر خسارت سن گندم مشاهده شده و محصول گندم کشاورزان کاملا سالم بوده و پس از تایید خریداری شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید