Iranian Agriculture News Agency

2/2 میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد



مجری طرح گندم کشور با بیان اینکه برداشت گندم در 17 استان کشور آغاز شده است، اعلام کرد: تاکنون 2 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش خبرنگارایرنا، اسماعیل اسفندیاری پور روز پنجشنبه در آیین متمرکز شکرگزاری برداشت محصول از 370هزارهکتار اراضی گندم استان گلستان در شهرستان کلاله در شرق این استان، روال پرداخت وجه گندم تحویلی را خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: مسئولیت خرید گندم با شرکت بازرگانی دولتی است.
وی افزود: پرداخت وجه گندم خریداری شده هم با وارد شدن اطلاعات به سامانه مربوطه، از طریق بانک کشاورزی انجام می شود.
مجری طرح گندم در کشور با اشاره به مرغوبیت گندم استان گلستان خاطرنشان کرد :کیفیت ممتاز گندم استان گلستان به نوع ارقام بذر هم مرتبط است.
اسفندیاری پور گفت: این ارقام نیز نیاز به تجدید نظر دارد و در یکی دو سال آینده با استفاده از ارقام جدید، کیفیت گندم استان گلستان مطلوب تر خواهد شد.
در این آیین ، استاندارگلستان نیز با اشاره به اینکه کشاورزان این استان از نظر کیفیت بهترین گندم کشور را تولید می کنند، اظهار داشت: گندم تولیدی گلستان دارای کیفیت بالایی است و سایر استان ها نیز برای بهبود کیفی نان تولیدی خود، از گندم تولیدی گلستان بهره می گیرند.
حسن صادقلو درادامه به نقش گلوتن در افزایش ارزش افزوده گندم استان گلستان اشاره کرد و گفت: برای محاسبه ارزش افزوده و اقتصادی گندم گلستان در قیمت تمام شده آن که در توسعه استان و افزایش درآمد کشاورزان موثر خواهد بود، پیگیری های لازم را مورد توجه قرار داده ایم.
استاندار گلستان به تلاش های کلان برای افزایش تولید گندم در گلستان نیز اشاره و خاطر نشان کرد : 280هزار هکتار از اراضی استان گلستان به دلیل افزایش دبی آب های سطحی و شور آب، بلا استفاده رها شده است.
صادقلو افزود: 51 هزار هکتار از این اراضی که عمدتا در شمال استان قرار دارد، با انجام زهکشی و فعالیت های مرتبط، درنهایت برای کشت گندم آماده می شود.
وی همچنین گفت: با اجرای این طرح، استان گلستان در تولید گندم که در حال حاضر در رتبه سوم قرار دارد ، به رتبه اول ارتقا خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، در این آیین نماینده چهار شهرستان شرق استان گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه گندم تولیدی کشاورزان شهرستان کلاله از کیفیت بسیار خوبی برخورداراست، اظهار داشت: کشاورزان این استان از عدم پرداخت بموقع پرداخت بهای گندم تحویلی و کافی نبودن قیمت خرید تضمینی این محصول نگران هستند و از مسئولان مرتبط انتظار می رود این مشکلات را مورد توجه قرار دهند.
شهرام کوسه غراوی از فرسوده بودن تجهیزات وادوات مکانیزه کشاورزی به خصوص در شرق استان گلستان خبرداد و از دولت خواست با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت، در راستای نوسازی ادوات کشاورزی که نقش اساسی در افزایش و بهبود تولید فرآورده های زراعی اقدام نماید.
در آیین جشن شکرگزاری برداشت گندم استان گلستان، فرماندار کلاله نیز با بیان اینکه برداشت گندم از 57هزار هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است، افزود: براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی کارشناسان ، انتظار می رود امسال در شهرستان کلاله افزون بر180هزار تن گندم تولید شود.
نصرت برزگر افزود از مسئولان مرتبط خواست برای بموقع پرداخت کردن بهای گندم تحویلی کشاورزان که نگرانی عمده آنان در این فصل است، اقدام اساسی صورت گیرد.
آیین متمرکز شکرگزاری برداشت محصول از 370 هزارهکتار اراضی گندم استان گلستان که در آن علاوه بر سخنرانان، فرمانداران منطقه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از کشاورزان حضور داشتند، در روستای مالای شیخ گینگ لیک شهرستان کلاله برگزار شد.
در شهرستان 110 هزارنفری کلاله در شرق استان گلستان 68 هزار و 203 هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید