Iranian Agriculture News Agency

دیواره مرجانی بزرگ استرالیا در معرض خطر نابودی

متخصصان می‌گویند: دیواره مرجانی بزرگ واقع در آب‌های استرالیا به خاطر تغییرات اقلیمی شدیدا در معرض خطر نابودی است.

دیواره مرجانی بزرگ استرالیا در معرض خطر نابودی

متخصصان می‌گویند: دیواره مرجانی بزرگ واقع در آب‌های استرالیا به خاطر تغییرات اقلیمی شدیدا در معرض خطر نابودی است.

به گزارش ایانا از گاردین، متخصصان به کمیته‌های مشورتی دولتی برنامه دیواره مرجانی 2050 گفتند که هدف اصلی برنامه دولت برای حفظ دیواره بزرگ مرجانی( Great Barrier Reef )، به خاطر تغییرات شدید اقلیمی دیگر قابل دستیابی نخواهد بود.

از سوی دیگر به عقیده وکلای زیست محیطی، این بدان معناست که طرح دیواره بزرگ مرجانی ممکن است در نهایت در فهرست "میراث جهانی در خطر" قرار گیرد، رخدادی که دولت‌های فدرال و ایالت کوئینزلند به شدت با آن مخالفند.

برنامه بلند مدت حفاظت از مرجان‌های دولت فدرال و ایالت کوئینزلند، در سال 2015 بر این اساس مطرح شد که دیواره بزرگ مرجانی بر پایه ارزش‌های برجسته جهانی‌اش به رشد خود ادامه می‌دهد. این برنامه برای جلب رضایت مرکز میراث جهانی یونسکو مطرح شد که قصد داشت این دیواره مرجانی را به فهرست میراث جهانی در خطر که شرایط آن ممکن است در آینده بهتر شود، اضافه کند.

اما در نشست کمیته مشورتی "مرجان 2050"، که نقش مشورتی برای وزرای ایالتی و فدرال محیط زیست درباره اجرای این طرح را دارد، دو کارشناس از نهادهای علمی دولتی گفتند ارتقای ارزش‌های این میراث طبیعی مرجانی دیگر ممکن نیست. با تغییرات اقلیمی که موجب بی‌سابقه‌ترین رویدادها در سال 2016 و 2017 شد و تقریبا نیمی از مرجان‌ها را نابود کرد و با توجه به اینکه چنین مخاطراتی در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد، از بین رفتن پوشش مرجانی و تنوع‌زیستی عملا حتمی خواهد بود.

متخصصان در این نشست گفتند که این برنامه باید بازنگری شود تا برای هدفی دست یافتنی‌تر هدف‌گذاری شود و پیشنهاد کردند که می‌توان ضمن پذیرش اینکه سلامت کلی آن به‌طور اجتناب ناپذیر، رو به افول است، این برنامه را برای حفظ نقش زیست محیطی دیواره مرجانی هدف‌گذاری کرد.

دیواره بزرگ مرجانی کارکردهای زیست محیطی متعددی دارد. به عنوان نمونه مرجان‌ها برای ماهیان سرپناه و غذا تامین می‌کنند، برای انسان‌ها ماهی فراهم می‌کنند، اکوسیستم‌های مختلف برای توریست‌ها تجربه‌ای تازه است و خود ساختار دیواره مرجانی مانع از برخورد امواج به ساحل می‌شود.

یک سخنگوی پارک دریایی دیواره مرجانی، می‌گوید: موضوع حفظ "کارکردهای زیست محیطی" به توازن زیست بومی بر می‌گردد که برای حفظ بقای دیواره مرجانی به عنوان یک اکوسیستم لازم است اما با توجه به اینکه بافت و ساختار آن ممکن است با آنچه امروزه شاهد آن هستیم تفاوت کند، ممکن است این کارکردها در آینده در شکلی متفاوت بروز کند.

اعضای کمیته مشورتی به شرط افشا نشدن نام خود حاضر به مصاحبه شدند؛ بسیاری از آنها درباره جزئیات مباحث مطرح شده به گاردین اطلاعاتی داده‌اند. نظرات مطرح شده بازتاب سخنان پیشین گروهی از دانشمندان است که خود را گروه مستقل نظارت بر دیواره بزرگ مرجانی خوانده‌اند و برخی از آنها در کمیته‌های مشورتی برنامه دیواره مرجانی 2050 حضور دارند. آنها در نظرات خود که در فوریه منتشر شده گفته‌اند که ارتقای ارزش‌های میراثی دیواره مرجانی حداقل برای دو دهه آینده میسر نخواهد بود. این اظهارات قبل از آخرین تخریب شدید دیواره بیان شده بود.

همچنین یک گروه مستقل دیگر از متخصصان در بیانیه‌ای اعلام کردند: "درباره آینده دیواره مرجانی و جوامع و مشاغل وابسته به آن نگرانی‌های زیادی وجود دارد اما هنوز امید برای حفظ کارکرد زیست محیطی آن در دهه‌های آینده باقی است. اعضا توافق دارند که منطقه مهم دیواره مرجانی و اکوسیستم‌های پیرامون آن مدت‌های طولانی است که دستخوش آسیب‌های اساسی شده‌اند؛ اگر از هم اکنون اقدام شود می‌توان این روند را برعکس کرد".

برندن سایدز وکیل و مدیر شرکت عدالت زیست محیطی استرالیا می‌گوید: "اخبار باید ما را بیدار کند؛ ممکن است یونسکو بار دیگر دیواره مرجانی را در فهرست میراث در خطر قرار دهد. یک خطر جدی وجود دارد و آن این است که اطلاعات جدید باعث بررسی دقیق کارهایی که استرالیا انجام داده یا نداده به‌ویژه در مورد تغییرات اقلیمی می‌شود".

با وجود همه این مباحث، جاش فرادنبرگ وزیر محیط زیست فدرال و استیون مایلز وزیر محیط زیست کوئینزلند به گاردین گفته‌اند که خود را به اجرای برنامه دیواره مرجانی 2050 متعهد می‌دانند. فرایدنبرگ می‌گوید: "دولت به شدت خود را به حفظ دیواره بزرگ مرجانی برای نسل‌های آینده و اجرای برنامه 2050 پایبند می‌داند. به نظر دولت توافق‌نامه اقلیمی پاریس ملاک همه اقدامات و رویکردهای ما نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی است".

به گفته مایلز هدف از برنامه مرجانی 2050 تقویت سلامت و انعطاف‌پذیری آن در برابر شرایط دشوار از جمله تغییرات اقلیمی است. این برنامه در سال 2018 مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. وی همچنین از کم کاری دولت در مقابله با تغییرات اقلیمی انتقاد کرد. به گفته وی استرالیا در حال حاضر سیاست روشنی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ندارد. دولت استرالیا باید تعهدات خود در چارچوب توافقنامه ژنو را جدی بگیرد و یک برنامه عملی برای کاهش آلودگی کربن ارائه کند.

ایموژن زتهوفن از انجمن حفاظت دریایی استرالیا می‌گوید: "به نظر می‌رسد دو سال پس از اینکه کمیته میراث جهانی برنامه مرجانی 2050 را تایید کرد، دولت فدرال از اینکه بتوان چشم‌انداز این برنامه را تحقق بخشید ناامید شده است. تغییرات اقلیمی بزرگترین خطر برای مرجان‌هاست. اما دولت به شدت از معدن زغال سنگ ادانی حمایت می‌کند و سیاست‌های زیست محیطی دولت شرم‌آور است".

ریچارد لک یکی از فعالان حامی دیواره مرجانی می‌گوید: "دیواره بزرگ مرجانی یک سیستم در معرض خطر است؛ تا زمانی که دولت استرالیا نقش خود را در محدود کردن انتشار گازها تا محدوده افزایش 1.5 درجه‌ای دمای زمین جدی نگیرد، نجات این مرجان‌ها عملی نخواهد شد".

ترجمه: محسن حدادی

L-960311-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید