Iranian Agriculture News Agency

با کمک بانک جهانی در ارمنستان روی داد

تکمیل سیستم آبیاری آن‌سوی ارس/ کشاورزان ارمنی، از سیستم آبیاری گرانشی بهره‌مند شدند

منطقه ای به نام مغری " Meghri " در ارمنستان است که در استان سیونیک و هم مرز با ایران قرار دارد و از زیباترین مناطق در ارمنستان به شمار می رود. این منطقه دارای زیبایی های طبیعی مناظر با شکوه و آب و هوای ملایم است. همچنین به دلیل طعم منحصر به فرد میوه هایش به ویژه انجیر، انار، هلو و خرمالو معروف است.

تکمیل سیستم آبیاری آن‌سوی ارس/ کشاورزان ارمنی، از سیستم آبیاری گرانشی بهره‌مند شدند

منطقه ای به نام مغری " Meghri " در ارمنستان است که در استان سیونیک و هم مرز با ایران قرار دارد و از زیباترین مناطق در ارمنستان به شمار می رود. این منطقه دارای زیبایی های طبیعی مناظر با شکوه و آب و هوای ملایم است. همچنین به دلیل طعم منحصر به فرد میوه هایش به ویژه انجیر، انار، هلو و خرمالو معروف است.

به گزارش ایانا از وبسایت بانک جهانی مغری، دارای طولانی ترین فصل رشد در این کشور است و کشاورزی منبع اصلی درآمد خانواده های محلی است چراکه منطقه از یک سیستم آبیاری همراه با عملکرد صحیح برخوردار است.

چند سال پیش کشاورزان محلی نامه ای به بانک جهانی برای طرح (آبیاری) گرانشی منطقه مغری نوشتند. و این نامه همزمان با آماده سازی پروژه بهبود سیستم آبیاری ( ISEP) Irrigation System Enhancement Project (ISEP) بانک جهانی بود و باعث شد تا نکات کلیدی نامه در طرح نهایی پروژه گنجانده شود. به این صورت آبیاری گرانشی جایگزین سیستم مبتنی بر پمپ شد؛ سیستمی که از دوران شوروی سابق، قدیمی های منطقه از آن استفاده می کردند.


بنابراین این اقدام برای جامعه محلی و هم دولت مزیت هایی به همراه آورد. به طوری که جامعه محلی از عرضه محصول اطمینان داشته باشد و قادر باشند تا هر زمانی که نیاز دارند ، به آبیاری زمین اقدام کنند ، همچنین با کاهش مصرف انرژی، دولت می تواند در حدود 150 میلیون درام ارمنستان (حدود 310.000 دلار امریکا) در سال صرفه جویی کند - پولی که در حال حاضر برای اجرای سایر پروژه های منطقه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد.


داویت الکسانیان، رئیس انجمن کاربران آب (1) "سیونیک" بخش مغری، از اوایل دهه 2000، کسب وکارش را راه انداخت. او در باره این می گوید که چگونه ایستگاه پمپاژ قدیمی برای فراهم کردن حجم تعیین شده آب برای کشاورزان دچار مشکل می شد و به دلیل شرایط بد پمپ ها، 15 از 18 پمپ، از رده خارج شده اند.


وی گفت: "ایستگاه های پمپاژ قدیمی حدود نیم قرن پیش، ساخته شدند پس از آن، در دهه 2000، برای مشکلاتی که پیش می آمد ، می بایست به ایروان برویم ، که تا اینجا 400 کیلومتر فاصله دارد. پیش از ایجاد سیستم آبیاری گرانشی هرگاه وسیله ای، مشکل پیدا می کرد ، به دلیل نبود آب ، فعالیت در هکتارها زمین تعطیل می شد. "

این درحالی است که سیستم جدید گرانش در حدود یک سال است که راه اندازی شده است . سر سیلندر (لوله) در پایین دست رودخانه مغری واقع شده به طوری که آب را به خط لوله اصلی که در امتداد 8.7 کیلومتر مرز طبیعی بین ارمنستان و ایران - رودخانه ارس - کشیده شده، هدایت می کند. سپس، خط لوله به دو شاخه تقسیم می شود یکی در سمت راست (5.8 کیلومتر) و دیگری در سمت چپ (23.1 کیلومتر)، که قبلا به لوله های تحت فشار از ایستگاه پمپاژ قبلی متصل بودند.

ساموئل کاراپتیان " Samvel Karapetyan "، مهندس واحد اجرای پروژه آب ( Water Sector Project Implementation Unit )، با افتخار توضیح می دهد: " در حال حاضر ، مناطق مغری، Alvank ، Shvanidzor و Nrnadzor ، تقریبا در تمام طول سال از آبیاری گرانش توسط شاخه سمت چپ بهره مند هستند. همچنین به زودی ، مناطق Agarak و Karchevan می توانند از شاخه سمت راست برای آبیاری استفاده کنند."

ساموئل به خاطر اجرای این پروژه احساس غرور می کند، چراکه در مجموع 686 هکتار از زمین های زراعی را زیر پوشش قرار داده و به سه هزارو 44 خانوار در 6 منطقه ذی نفع منطقه مغری خدمات ارایه می شود، همچنین به زودی آب آبیاری از کیفیت بهتری بهره مند می شود. زمانی که آب از رودخانه ارس آورده می شود، دارای شن است که برای جداسازی مواد کار دشواری است و هرینه بالایی دارد.

این درحالی است که کشاورزی به نام آلکسان هوانیسیان" Aleksan Hovhannisyan "، در ساحل سمت چپ رودخانه ارس باغ زردآلو، انجیر و انار باغ دارد، که از سیستم جدید بهره برده است.

وی گفت: " کسب و کار میوه بسیار موفق است واین به لطف آبیاری منظم و دقیق امکان پذیر شده و درآمد کشاورزان محلی افزایش یافته است. در سال گذشته، میزان برداشت انجیر افزایش یافت به طوری که 3 کارگر استخدام کردم، همچنین در زمان برداشت توانستم 20 کارگر به کار بگیرم."

هنگامی که ساخت و ساز شاخه راست به اتمام برسد، 3 ایستگاه پمپاژ باقی مانده برچیده خواهد شد، و 210 هکتار از جوامع Agarak و Karchevan به شیوه گرانش آب دریافت خواهند کرد.

ترجمه: فرحناز سپهری


پی نوشت:


1- Water Users Association

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید