Iranian Agriculture News Agency

در ایالت نبراسکا امریکا

گرده‌افشان‌ها برای کشاورزی بسیار سودمند هستند/ نیاز پروانه‌های شهریار برای مهاجرت به 4 نسل/ وابستگی 87 محصول از 124 محصول زراعی رایج در جهان به گرده‌افشان‌ها

تعداد پروانه های شهریار (Monarch butterfly)، در سطح پایینی قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که امکان دارد دولت فدرال اینگونه پرونه‌ها را به‌عنوان گونه‌های در معرض خطر اعلام کند.

گرده‌افشان‌ها برای کشاورزی بسیار سودمند هستند/ نیاز پروانه‌های شهریار برای مهاجرت به 4 نسل/ وابستگی 87 محصول از 124 محصول زراعی رایج در جهان به گرده‌افشان‌ها

تعداد پروانه های شهریار ( Monarch butterfly ) (1) ، در سطح پایینی قرار گرفته اند به طوری که امکان دارد دولت فدرال این گونه پرونه ها را به عنوان گونه های در معرض خطر اعلام کند.

به گزارش ایانا از سایت Omaha ، پروانه های شهریار و دیگر حشرات گرده افشان با داشتن زیبایی و جذابیت، اهمیت فوق العاده ای برای محیط زیست و اقتصاد دارند.

به گزارش Nebraska Game and Parks Commission ( NGPC ) (2)، پروانه ها، زنبورها و دیگر حشرات نقش کلیدی در فعال کردن یا افزایش تولید محصول و یا گرده افشانی گیاهان دارند.

به عنوان یک نتیجه، آمریکایی ها برای 25 تا 33 درصد از مواد غذایی شان باید قدردان گرده افشان ها باشند.

همچنین بر اساس پیش نویس گزارش، 87 از 124 محصول زراعی رایج در جهان به چنین گرده افشان هایی وابسته هستند .

این درحالی است که چراگاه ها به گرده افشانی وابسته هستند چرا که خوراک گاو، اسب و دیگر دام ها که یونجه، شبدر و سایر علوفه هستد توسط گرده افشانی حشرات تامین می شود . چنین گرده افشان هایی برای محصولات نبراسکا ، مانند گل آفتابگردان، میوه درخت، خربزه، انواع توت ها و کدو تنبل مهم هستند.

مطالعه و چگونگی ارتباط در زمینه گرده افشانی پیچیده و در عین حال حیاتی هستند. اما یک چالش بزرگ وجود دارد: جمعیت بسیاری از این گونه حشرات کاهش یافته است.

از جمله این حشرات، پروانه های شهریار هستند که تعدادشان کاهش یافته است. بررسی محققان نشان داده تعداد تخم پروانه های شهریار در غرب میانه در بین سال های 1999-2010 ، 81 درصد کاهش داشته است.

بسیاری از ایالت ها در مورد چگونگی رسیدگی به این مشکل فعالیت می کنند. این درحالی است که با رهبری و هدایت NGPC ، طرحی با هدف کاشت 125 میلیون گیاه استبرق " milkweed " (3)تا سال 2020 اجرا می شود. براساس اظهارات NGPC ، این نوع گیاه ( Milkweed ) یک منبع تغذیه مهم به خصوص برای پروانه های شهریار است.

دیگر گیاهان مورد علاقه این گونه پروانه شامل goldenrods ، asters و ironweed ، هستند. طیف گسترده ای از افراد و سازمان ها برای حمایت از این ابتکار ، گام برداشته اند که می توان به فعالان در حوزه حفاظت، سازمان های دولتی، غیر انتفاعی، گروه های کشاورزی، کسب و کار ها و مربیان اشاره کرد.

بنا به اعلام NGPC ، "نبراسکا یک منطقه مستعد برای پرورش چندین نسل از پروانه های شهریار به شمار می رود و همچنین می تواند زیستگاهی در طول مهاجرت گونه ها فراهم کند. این نوع پروانه ها ، دارای مهاجرت سالانه قابل توجهی هستند، که از کانادا به مکزیک گسترش می یابد. بنابراین، زیستگاه برای این گونه پروانه باید از اواخر ماه می تا اکتبر هر سال در دسترس باشد."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- پروانه شهریار: به انگلیسی ( Monarch butterfly) با نام علمی (به لاتین: Danaus plexippus ) نوعی پروانه است . این پروانه از خانواده فرچه‌پا است . پروانه شهریار هر ساله از کوه‌های راکی به مکزیک مهاجرت می‌کند. پروانه‌های شهریار با داشتن عرض بالی برابر ۱۰ سانتیمتر از قابلیت زیادی برای پرواز در مسیرهای طولانی برخوردارند از این رو تنها گونه از پروانه‌ها هستند که مانند بسیاری از پرنده‌ها مهاجرت شمال به جنوب دارند. این پروانه‌ها سالانه از امریکای شمالی راهی مکزیک شده و دوباره بازمی‌گردند. اما از آنجایی که طول عمر آنها تنها دو ماه است، تکمیل این سفر طولانی به چهار نسل از این پروانه‌های زیبا نیاز خواهد داشت.

2- NGPC) Nebraska Game and Parks Commission ): یک آژانس خصوصی دولت ایالت نبراسکا در ایالات متحده است. توسط یک هیأت عالی رتبه، رهبری می شود هر یک از اعضای آن توسط فرماندار نبراسکا به مدت 6 سال منصوب می شوند و در زمینه صدور مجوزهای ایالتی برای شکار و ماهیگیری و همچنین در زمینه برنامه های آموزشی ایمنی شکار و قایقرانی فعالیت دارد.

3- استبرق، به انگلیسی : Milkweed یا کرگ، از گیاهان دولپه‌ای که تا کنون بیش از ۱۴۰ گونه از آن شناخته شده‌است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید