Iranian Agriculture News Agency

ساخت دستگاه تیپ‌ پهن ‌کن قابل تنظیم برای انواع لوله‌ های تیپ و کاشت محصولات ردیفی

با توجه به قرار گرفتن کشور ایران در منطقه جغرافیایی خشک و بروز خشکسالی‌ های اخیر، صرفه ‌جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از آن از جمله چالش ها و اهداف مهم جامعه کشاورزی کشور به شمار می رود. در همین راستا کلیه محصولات زراعی (ذرت علوفه ‌ای، گندم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آفتابگردان، کلزا، کدو و ...) در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان (شاهرود) توسط لوله ‌های نواری تیپ آبیاری می ‌شود، به طوری که آبیاری نواری موجب کاهش بیش از 50 درصدی مصرف آب و افزایش 100 درصدی عملکرد ذرت علوفه ‌ای در اراضی مرکز تحقیقات شده است.

ساخت دستگاه تیپ‌ پهن ‌کن قابل تنظیم برای انواع لوله‌ های تیپ و کاشت محصولات ردیفی

دستگاه تیپ‌ پهن ‌کن قابل تنظیم برای انواع لوله‌ های تیپ و کاشت محصولات ردیفی در مرکز مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سمنان (شاهرود) طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مهندس نادعلی عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز شاهرود اظهار داشت: چون پهن کردن لوله‌ های تیپ با دست زمان ‌بر بود و از نظر اقتصادی باعث افزایش هزینه‌ های تولید می‌ شود، لذا دستگاه تیپ ‌پهن ‌کن موجب بالا بردن سرعت عملیات کاشت و صرفه‌ جویی در هزینه کارگری می‌ شود .

در همین راستا دستگاه تیپ ‌پهن‌ کن قابل‌ تنظیم (فاصله‌ ردیف ‌های کاشت و عمق قرارگیری نوار تیپ) برای کاشت محصولات ردیفی (آفتابگردان، چغندرقند و ...) از سوی امیدمهر محقق بخش فنی و مهندسی شاهرود طراحی و ساخته شد و بر روی ردیف ‌کار نصب گردید .

وی عنوان کرد: تاکنون سه دستگاه تیپ ‌پهن ‌کن در این بخش ساخته شده است و بر روی سه دستگاه ماشین کاشت (ردیف‌ کار پنوماتیک، خطی ‌کار غلات و ریزدانه‌ کار) نصب شده است و این دستگاه در مزارع ازدیای مرکز و توسط کشاورزان پیشرو شاهرود مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.

با نصب تیپ‌ پهن کن روی ماشین کاشت، کار پهن کردن تیپ خیلی راحت انجام می‌ شود و با توجه به اینکه فاصله لوله ‌های نواری (تیپ) از یکدیگر با توجه به نوع محصول و بافت خاک هر منطقه متغیر است، بنابراین امکان تغییر فواصل بین لوله‌ ها و عمق قراری لوله در این دستگاه‌ ها در نظر گرفته شده است. همچنین دانش و تجربه کافی در خصوص تعیین فاصله‌ لوله ‌های نواری در خاک ‌های با بافت‌ مختلف وجود دارد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید