Iranian Agriculture News Agency

تجربیات یک NGO برای بهبود زندگی جوامع روستایی در سراسر آفریقا و آسیای جنوبی

دیدگاه: کرامت برای همه؟/ مأموریت: ادغام فناوری‌های نوآورانه برای رفاه بشر/ ارزش‌ها: تواضع، تعالی، پاسخگویی، همدلی و یکپارچگی / 420 هزار نفر از زندگی زنان بهبود یافته است

دیجیتال گرین سازمان توسعه بین المللی غیرانتفاعی است که با استفاده از زمینه های دیجیتالی نوآورانه به تعامل با جامعه برای بهبود زندگی جوامع روستایی در سراسر آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا می پردازد.

دیدگاه: کرامت برای همه؟/ مأموریت: ادغام فناوری‌های نوآورانه برای رفاه بشر/ ارزش‌ها: تواضع، تعالی، پاسخگویی، همدلی و یکپارچگی / 420 هزار نفر از زندگی زنان بهبود یافته است

دیجیتال گرین سازمان توسعه بین المللی غیرانتفاعی است که با استفاده از زمینه های دیجیتالی نوآورانه به تعامل با جامعه برای بهبود زندگی جوامع روستایی در سراسر آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا می پردازد.

به گزارش ایانا از وبسایت digitalgreen آنان با همکاری سازمان های عمومی داخلی، خصوصی و جوامع مدنی و با استفاده از فیلم های تهیه شده داخلی و انتشار آن ها توسط افراد؛ اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند که سبب بهبود فعالیت های کشاورزی، معیشت، سلامت و تغذیه می شود. ارزیابی کنترل شده ای نشان می دهد که این رویکرد 10 برابر مقرون به صرفه تر است و جذب این شیوه های جدید 7 برابر بیشتر از خدمات ترویجی سنتی است.

پروژه های اخیر این سازمان با همکاری بیش از 20 نفر از شرکای تجاریشان در 9 ایالت هند و بخش هایی از کشورهای اتیوپی، افغانستان، غنا، نیجریه و تانزانیا به اجرا درآمده است.

شرکای تجاری این سازمان عبارتند از:

وزارتخانه توسعه روستایی هند، سازمان 2 BMGF ، آژانس توسعه بین المللی آمریکا 3 (USAID) ، مؤسسه بین المللی تحقیقات زراعی در نواحی نیمه گرمسیری 4 (ICRISAT) ، شورای کمکی تحقیقات صنایع بیوتکنولوژی 5 (BIRAC) ، شرکت گوگل (Google) ، شرکت کیس کو سیستم 6 (CISCO) ، شرکت اوراکل 7 (ORACLE) ، مارکاتوس کیو ایی دی 8 ( Marcatus QED) و دپارتمان توسعه بین المللی بریتانیا 9 (DFID) .

از سال 2008 (که این سازمان به طور رسمی آغاز به کار کرده است) تا ماه ژوئن 2016، آنها با بهره گیری از 4هزار و 426 فیلم به ویترینی برای نشان دادن بهترین روش ها به بیش از یک میلیون نفر در سراسر 13هزار و 592 روستا دست یافتند. بسیاری از 574 هزار و 222 نفر از بینندگان این فیلم ها، بیش از یکی از شیوه هایی را این فیلم ها ترویج داده اند، اتخاذ کرده اند.

دیدگاه این سازمان دنیایی است که در آن تمامی افراد به زندگی با کرامت دست یابند.

مأموریت آنان ادغام فنّاوری های نوآورانه با تلاش های توسعه جهانی در جهت رفاه بشر است.

ارزش های آنان شامل تواضع، تعالی، پاسخگویی، همدلی و یکپارچگی است.

رویکرد آنان شامل:

1. فرآیندهای مشارکتی در تولید فیلم هایی که شیوه های معیشتی را بهبود بخشد؛

2. مدل یادگیری با واسطه انسانی برای انتشار فیلم ها و آموزش آنها؛

3. زمینه ای از فنّاوری های سخت افزاری و نرم افزاری برای مدیریت سفارشی داده ها با استفاده از اینترنت محدود یا متناوب و اتصال به شبکه های الکتریکی؛ و

4. مدل مرحله به مرحله ای که به طور فزاینده ای به نیازها و منافع جامعه با ابزارهای تحلیلی رسیدگی کند.

نرم افزار مدیریت داده این سازمان کوکو 1 (COCO) نام دارد که یک مجموعه تحلیلی سفارشی برای تنظیم منابع کم است و برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های واقعی، انتشار و پذیرش آنها با منافع جامعه استفاده می شود.

این سازمان با سیستم های موجود و مبتنی بر مردم کار می کند و هدفش تقویت اثربخشی خود از طریق رویکرد مبتنی بر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات است. مدلی که آنها ساختند از ترکیب فنّاوری با سازمان های اجتماعی به دست آمده است و هدف آن به حداکثر رساندن توان بالقوه ظرفیت سازی اعضای جامعه، کشاورزی پایدار، معیشت و مداخلات بهداشتی است.

همچنین آنان تبادل دانش بین جامعه و تعامل با شرکای تجاری را که به دنبال یادگیری، مشارکت و ارتباط با شیوه های نوآورانه اجتماعی در جهت بهبود زندگی جوامع روستایی اند تسهیل می کنند. آنان با همکارانی کار می کنند که تجربه به اشتراکی گذاری دانش و دریافت بازخورد آن به کمک فنّاوری ها را دارند و این روش به آنها اجازه می دهد که فیلم های محلی را تهیه و در تمامی روستاهای سراسر جهان به اشتراک گذارند.

این سازمان واسطه هایی در سطح روستاها دارند که آنان را با کمک همکارانشان آموزش می دهند تا به تهیه و اشتراک گذاری فیلم های مرتبط با کشاورزی محلی، اقدامات معیشتی و سلامت بپردازند، تا اعضای جامعه انگیزه ای برای یادگیری داشته باشند. آنها از تجهیزات کم هزینه، بادوام، آسان و سازگار با محیط های متنوع برای تهیه فیلم ها و انتشار آنها استفاده می کنند. این واسطه ها در طول نمایش فیلم ها، گاه آنها را متوقف کرده و به بحث وگفتگو با اعضای جامعه می پردازند و بخش هایی را مجدداً مرور کرده و به سؤالات مخاطبانشان پاسخ می دهند و بازخوردهای لازم را کسب می کنند .

گروه تهیه کنندگان فیلم ها اعضای 4 تا 6 نفری در هر منطقه مشخصی اند که فیلم هایی به طول 8 تا 10 دقیقه تولید می کنند و بر روی صفحات ویدئو پروژکتوری که با باتری کار می کند برای اعضای گروه های کوچک روستایی دو بار در هفته نمایش می دهند.

آنان بازدیدهای منظم و مصوبی را برنامه ریزی کرده اند تا تأثیر انتشار شیوه های واقعی به کمک فیلم ها را بسنجند.

اصول کلیدی

اصول کلیدی که کار آنان را پیش می برد عبارتند از:

· مشارکت: تمرکز اولیه بر روی توسعه و ارائه محتوای دیجیتال برای بهبود اثربخشی مقرون به صرفه سازمان هایی که در زمینه تحقیق و گسترش کشاورزی و معیشت فعال اند.

· مالکیت جامعه: هدف آنان پذیرش مدل تبادل دانش از سوی جوامع برای بهبود رفاه زندگی شان است. با ترغیب آنان به امر تولید محتوا و مصرف کردن آن می توان به صدای جوامع قدرت بخشید.

· بومی سازی: رویکرد انسان محور و طراحی مفهومی در مرکز کار آنان قرار دارد که به موفقیت آمیز شدن رویکرد سفارشی آنان با در نظر گرفتن زمینه های مختلف و سهامداران کمک می کند.

· واقع گرایی هزینه: آنان غالباً در محیط هایی کار می کنند که با محدودیت ساختارها و منابع مالی مواجه اند که مستلزم توجه به هزینه ها در تمامی سطوح و محدود کردن سرمایه گذاری بر روی تجهیزات گران قیمت است.

· میانجی گری: نمایش فیلم ها به خودی خود راه حل کاملی نیست چرا که آنها فاقد تعامل مورد انتظار از یک روند توسعه خوب اند. رویکرد آنها متکی بر تسیهل محلی است که گاهی با توقف و تکرار فیلم ها و مشارکت مخاطبان در بحث ها و گرفتن بازخورد از آنان امکان پذیر می گردد.

· آموزش: ظرفیتی توسط همکاران، کارکنان اضافی و تسهیل کنندگان روستایی فراهم کرده اند تا جنبه های اجتماعی رویکردشان را با پیام های کلیدی و مؤثر به آنان بازگرداند.

· جنسیت: اهدافی نظیر مشارکت زنان در این مداخلات؛ برای مثال در نقش تسهیل کنندگان روستایی، تعیین و ردیابی شده است. توجه ویژه ای به تعادل جنسیتی در به خدمت گرفتن زنان برای تهیه فیلم ها و موضوعات مرتبط با زنان به ویژه موضوعات مرتبط با رشد محصولات زارعی توسط آنان در گرفته شده است.

تأثیراتی که آنان به جای می گذارند:

از سال 2008، در 7 هزارو 448 روستا در سراسر هند، اتیوپی و غنا بیش از 3 هزارو 731 فیلم به بیش از 20 زبان مختلف تولید شده است.

وضعیت زندگی بیش از 640 هزار نفر از افراد جامعه در هند و جنوب صحرای آفریقا ( 70 درصد آنان زنان هستند) بهبود یافته است و تلاش های توسعه ای مقرون به صرفه 10 برابر افزایش یافته است.

پانوشت:

1. Connect Online|Connect Offline

2. Bill & Melinda Gates Foundation

3. United States Agency for International Development

4. International Crops Research Institute for the Semi-arid Tropics

5. Biotechnology Industry Research Assistance Council

6. شرکت چندملیتی آمریکایی تولیدکننده تجهیزات شبکه (Network) که محصولات مرتبط با ارتباطات را تولید می کند.

7. شرکت کامپیوتری سازنده نرم افزارها و داده های تجاری است.

8. سازمان جهانی راه حل های کشاورزی و مواد غذایی که مقرّ آن در کشور کاناداست.

9. Department for International Development

ترجمه: مهشید جلالیان

منبع: www.digitalgreen.org

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید