Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست انجمن ملی خرما عنوان کرد:

فعالان کشاورزی تسلط به زبان و مهارت‌های مذاکره و قرارداد خود را تقویت کنند

نشست هم‌اندیشی استان‌های خرماخیز کشور از سوی انجمن ملی خرما و با حضور پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، برگزار شد.

فعالان کشاورزی تسلط به زبان و مهارت‌های مذاکره و قرارداد خود را تقویت کنند

نشست هم‌اندیشی استان‌های خرماخیز کشور از سوی انجمن ملی خرما و با حضور پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا از اتاق ایران، نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور چندوجهی است، گفت: برای بهبود وضعیت اقتصادی باید به ابعاد و زیرساخت‌های دیگر مانند فرهنگ و سیاست هم توجه کنیم؛ اصلاح این موارد به صبر و حوصله نیاز دارد و در کوتاه‌مدت شدنی نیست.

پدرام سلطانی افزود: آنچه ما به‌عنوان بخش خصوصی بسیار از آن صحبت می‌کنیم مسئله حمایت است و می‌گوییم دولت و مجلس باید از بخش خصوصی حمایت کنند، اما باور نداریم که در ابتدا باید خودمان از خودمان حمایت کنیم و بخش خصوصی را باور داشته باشیم.

وی بیان کرد: در دیگر کشورها، بخش خصوصی آنقدر قوی است که دولت نیازمند آن است. ما هم باید به این سمت برویم.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر جایگاه بهره‌وری ادامه داد: گمشده اقتصاد ایران بهره‌وری است و در سال‌های آینده عدم توجه به بهره‌وری، نتایج غیرقابل جبرانی خواهد داشت. در آینده‌ای که از رانت‌های نفتی محرومیم و حمایت‌های نفتی وجود ندارد، اگر بهره‌وری نباشد اقتصاد توسعه پیدا نخواهد کرد.

سلطانی با تأکید بر ضرورت توجه به بهره‌وری در بخش کشاورزی عنوان کرد: هم در فرایندهای ابتدایی مانند کاشت و داشت و برداشت و هم در حلقه‌های پسین کشاورزی، بهره‌وری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار توجه به نیاز بازار شد و اظهار کرد: مشکل ما درمجموع فرآیند تولید این است که فرایند تولید را از مرحله نهایی تولید آغاز می‌کنیم، در حالی که باید از شناخت بازار و اندازه‌گیری سهم محصول و قرارداد و دیگر فرایندهای بازار شروع کنیم و در نهایت به تولید برسیم و در این صورت است که اقتصاد کشاورزی توسعه می‌یابد.


کار اقتصادی یک فعل ایثارگرانه نیست و باید به سمت مدل‌های امروزی راه‌اندازی کسب‌وکار برویم

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر به‌کارگیری روش‌های نوین کشاورزی یادآور شد: کار اقتصادی یک فعل ایثارگرانه نیست و باید به سمت مدل‌های امروزی راه‌اندازی کسب‌وکار برویم.

سلطانی تأکید کرد: اگر بتوانیم مدل تأمین مالی کالاهای کشاورزی را به‌ویژه در صادرات اصلاح کنیم، هزینه‌های تأمین مالی بخش کشاورزی را هم کاهش داده‌ایم.

وی آموزش‌های نوین برای کشاورزان را ضروری دانست و اضافه کرد: حوزه کشاورزی ما جهانی نشده است و این حوزه از نظر تعامل و تسلط به زبان و مهارت‌های مذاکره و قرارداد باید خود را تقویت کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: در فروش و بازاریابی باید قوی شویم. هم‌چنین مدیریت عملیات، بازاریابی و بسته‌بندی هم باید تقویت شوند.

سلطانی با اشاره به صحبت‌های پورابراهیمی در مورد بالابودن قیمت تمام شده محصولات در ایران افزود: باید سیاست‌های کشاورزی خود را بر واقعیت‌های آب، منابع طبیعی و اقلیمی کشورمان مبتنی کنیم و در این صورت قیمت تمام‌شده تولیدات کشاورزی بالا نخواهند بود.

وی با اشاره به دو برنامه اصلی اتاق ایران بیان کرد: با هدف متمرکز کردن برنامه‌های مجموعه اتاق شامل اتاق‌های شهرستان‌ها، تشکل‌ها و کمیسیون‌ها، طرح "یک تشکل - یک کشور" را در دست انجام داریم؛ به این معنی که تشکل‌ها روی یک کشور تمرکز کنند و در یک سال همه فرصت‌های تعامل و همکاری با همان کشور را دنبال کرده و از فرصت‌هایش استفاده کنند.


نقشه تقسیم‌کار فراگیر اتاق اجرا می‌شود

نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر لزوم تقسیم‌کار میان بخش‌های مختلف اتاق عنوان کرد: نقشه تقسیم‌کار فراگیر اتاق هم طرح دیگری است که از پراکنده‌کاری بخش‌های مختلف اتاق جلوگیری می‌کند. طبق این طرح هرکدام از کمیسیون‌ها، تشکل‌ها و همچنین اتاق‌های استانی بر روی موضوعی مشخص تمرکز کرده و در طول یک‌سال همه تلاش خود را برای بهبود آن حوزه انجام می‌دهند.

سلطانی با اشاره به فعالیت انجمن خرما ادامه داد: انجمن خرما هم می‌تواند از این شیوه تقسیم‌کار بهره برده و این‌گونه از همه ظرفیت‌ها برای افزایش توان صادراتی خود بهره ببرد.

وی با تأکید بر توانمندی و ظرفیت‌های حوزه خرما در کشور اظهار کرد: تردید ندارم که حوزه خرما می‌تواند جزو بهترین‌ها در دنیا باشد. ما همه‌چیز را در این حوزه در اختیار داریم و ضعف ما در نبود راهبرد و مدیریت است.

سلطانی درباره یارانه‌های کشاورزی یادآور شد: در بخش‌های مختلف کشاورزی و اقتصاد کشور ما، یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی وجود دارد که باید این‌ها را احصاء کرد و تصویر جامع و کاملی از یارانه‌هایی که در کشور وجود دارند به دست بدهیم و بدانیم این میزان یارانه تا امروز چه میزان بهره‌وری داشته‌اند.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی باید به‌نظام آموزشی بیش از همیشه و همه بخش‌ها یارانه دهیم. همچنین باید در نظام بهره‌وری بیشتر از همیشه سرمایه‌گذاری کنیم و به همه واحدهای بهره‌ور توجه داشته باشیم./

S-960301-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید