Iranian Agriculture News Agency

انبوه طلبکاران پشت در دولت

انبوه طلبکاران پشت در دولت


محمد صادق جنان صفت

این روحیه مطالبه گری از ویژگی های دوران مدرن است و نهاد دولت باید همواره زیر تهدید این مطالبات باشد تا یادش نرود که او برای یک دوره مشخص برسرکار است. این ویژگی و مطالبه گری اما اگر مزه و رنگ دنیای مدرن را با خود نداشته باشد، به روند و عنصر این مقوله شریف چنان آسیب می زند که نام و یاد آن نیز کابوس خواهد شد.

یکی از انبوه طلبکاران دولت، گروهی از سیاست ورزانی هستند که زیر پرچم رقیب حسن روحانی گرد آمدند تا با شکست دادن او نهاد دولت را در اختیار بگیرند. برخی از سرسخت ترین منتقدان و دشمنان داخلی این شکست خوردگان هنوز جوهر رای مردم خشک نشده، برای دولت آینده زمین بازی آماده کرده و می خواهند دولت را وارد این زمین کنند. این افراد البته که می توانند با استناد به میزان آرایی که دارند دولت در سایه تاسیس کرده و پس از شروع به کار دولت اقدام ها و تصمیم های دولت درحوزه اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ را رصد و با ادبیات محترمانه و نگاه کارشناسانه نقد کنند. در هیچ سرزمینی که شهروندان طعم دموکراسی را چشیده اند، دیده نشده است بازندگان زمین بازی را تهیه کنند و این برندگان هستند که با اتکا به آرای بیشتری که از مردم گرفته اند، محل منازعه را نشان می دهند. انبوهی از طلبکاران هوادار دولت نیز در همین ساعت های اندک پس از اعلام نتایج رای گیری سبدی از خواسته های خود را پشت در دولت گذاشته و چشم به مدیران دولت دوخته اند تا این سبد خواسته ها را برداشته و به جای آن ها چیزهایی که خواسته شده را پر کنند. مطالبه گری از سوی هواداران البته بسیار کار معناداری است و طلبکاران می خواهند به یاد دولت بیاورند که شما وعده دادید و ما براساس آن وعده ها و برنامه ها رای دادیم و حالا مراقب هستیم که بی راهه نروید. اما مطالبه گری آداب دارد و نمی توان از هر چیز خوبی خواست و تنگناها را ندید. از سوی دیگر فرد یا گروهی که طلبکاری می کنند باید بتوانند اثبات کنند حرف شان حرف یک گروه دارای شناسنامه و سازمان است و از سوی آن ها نمایندگی دارند.
نکته دیگر در این مقوله توجه اکید به داشته هاست. آیا به محض اینکه حسن روحانی با هوادارانش توانست رقیب را شکست دهد حالا می تواند اراده کند به هرچه دست می زند طلا شود و آن را به طلبکاران دهد. دولت یازدهم هنوز آنقدر تنگنا دارد و برای دولت دوازدهم می گذارد که روزگارش را به سختی می گذراند. دولت دوازدهم از نظر امکانات مالی، پولی، ارزی و منابع بین المللی تفاوت چندانی با دولت فعلی نخواهدداشت و بهتر است به دولت آینده کمک کنیم در شرایط آرام کارش را شروع و دست اندازها و موانع توسعه را از سر راه بردارد. دولت دوازدهم می تواند و باید در کوتاه ترین زمان ممکن به طلبکارانی که از جبهه رقیب می خواهند بازی را سردرگم کنند با شجاعت تمام پاسخ دهد و بگوید باید 4 سال چشم به راه بمانند تا در رقابتی دیگر برنامه های خود را به رای مردم بگذارند و نباید در زمین آن ها بازی کنند. دولت باید به هواداران خود نیز یادآوری کند در همین گام نخست راه را با بزرگ نمایی مطالبات پرشمار مسدود نکنند تا دولت دوازدهم با چند گام بلند تنگناها را برطرف کند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید