Iranian Agriculture News Agency

نان صنعت پالم از نابودی جنگل ها در می آید/ سرانه مصرف پالم دو برابر شد

روغن پالم به عنوان یکی از پرکاربردترین روغن های خوراکی جهان به شمار می رود که از پیتزا و بستنی تا شامپو قابل استفاده است. بر اساس داده های موسسه Gro Intelligence، سرانه جهانی مصرف این روغن از سال 2000 تاکنون بیش از دو برابر افزایش یافته است.

نان صنعت پالم از نابودی جنگل ها در می آید/ سرانه مصرف پالم دو برابر شد

به گزارش ایانا از بلومبرگ، روغن پالم به عنوان یکی از پرکاربردترین روغن های خوراکی جهان به شمار می رود که از پیتزا و بستنی تا شامپو قابل استفاده است. بر اساس داده های موسسه Gro Intelligence ، سرانه جهانی مصرف این روغن از سال 2000 تاکنون بیش از دو برابر افزایش یافته و به 7.7 کیلوگرم(17 پوند) در سال 2015 رسیده است. مالزی و اندونزی حدود 85 درصد تولید جهان را برعهده دارند.

نمودار 1 - روند افزایش مصرف روغن پالم در دهه های اخیر

شرکت R.E.A. Holdings Plc به عنوان یک هلدینگ مستقر در لندن و دارای مزارع کشت در اندونزی در مورد این روغن چنین مطالبی را بیان می کند: «محبوبیت روغن پالم به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون است؛ به این معنا که عمر مفید بالایی دارد و برای سرخ کردن و شرایط آب و هوایی گرم مناسب است. همچنین این روغن علاوه بر صابون و مواد شوینده، به عنوان خوراک در تولید سوخت های زیستی استفاده می شود. درضمن اسیدهای چرب به دست آمده از روغن پالم برای تهیه مواد دارویی و آرایشی کاربرد دارد.»

توسعه کشت

دانه های پالم که بومی آفریقاست، از سوی بریتانیایی ها در دهه 1870 میلادی به عنوان یک گیاه تزئینی وارد مالزی شد. به گفته انجمن روغن پالم مالزی، آغاز کشت اقتصادی در سال 1917 میلادی بود، زمانی که این کشور به عنوان مالایا شناخته شد.

توسعه کشت پالم به عنوان بخشی از برنامه دولت مالزی برای کاهش فقر از راه افزایش تولید محصولات کشاورزی و جایگزینی با کائوچو از سال 1961 مورد حمایت قرار گرفت. پالم در سال 1989 میلادی تبدیل به مهم ترین محصول اقتصادی مالزی شد.

آمارهای انجمن روغن پالم مالزی نشان می دهد که تولید این محصول از سال 1990 میلادی بیش از سه برابر افزایش یافته و در سال 2015 قبل از اینکه خشکسالی مربوط به پدیده ال نینو به تولید محصول آسیب برساند به رکورد 19.96 میلیون تن رسیده است.

تولید جهانی با توجه به رشد تقاضا در حال افزایش است، چرا که در تولید سوخت های زیستی بویژه در اندونزی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمودار 2 - تولید(رنگ آبی) و صادرات روغن پالم در مالزی


محیط زیست

البته توسعه کشت پالم در مالزی و اندونزی بدون مناقشه نبوده است. کشاورزانی که از راه های قطع و سوزاندن جنگل ها، اقدام به پاک سازی و آماده سازی زمین ها کرده و علاوه بر جنگل، سبب نابودی محل سکونت اورانگوتان ها شده اند.

نگرانی ها در مورد تاثیر زیست محیطی و اجتماعی سبب افزایش نظارت های سازمان های غیر دولتی شامل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارزیابی زمین ها شده است.

به طور کلی، کشاورزی حدود 8.9 درصد از تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2015 را به خود اختصاص داد و بر اساس آمارهای دولتی، تولید روغن پالم 47 درصد از این بخش را شامل شد. بنابر اعلام شورای روغن پالم مالزی، بیش از 600 هزار خرده مالک و 4 میلیون کارگر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنایع پالم این کشور فعالیت می کنند. این کشور به دنبال افزایش درآمد از روغن پالم بوده و برای ایجاد 66 هزار شغل جدید و افزایش درآمدهای این کشور تا 6.9 میلیارد دلار هدف گذاری کرده است.

ترجمه: پرویز امانیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید