Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی خبر داد:

احتمال شیوع بیماری زنگ گندم در مزارع غرب و شمال کشور

احتمال شیوع بیماری زنگ گندم در مزارع غرب و شمال کشور
احتمال شیوع بیماری زنگ گندم در مزارع غرب و شمال کشور

زارعان مناطق شمال غرب و غرب کشور خود را جهت مبارزه با بیماری زنگ گندم آماده کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اعلام ایستگاه‌های 34 گانه هواشناسی کشاورزی در مناطق شمال شرقی کشور شامل خراسان‌های شمالی، رضوی و شرق گلستان به کشاورزان این مناطق توصیه می‌شود نسبت به محافظت گلخانه‌ها و همچنین نسبت به کاشت ذرت، پنبه و آفتاب‌گردان از روز سه‌شنبه به بعد اقدام کنند.

مسعود حقیقت افزود: در مناطق شمال غربی و غرب کشور نیز با توجه به بارش پراکنده و افزایش سرعت باد و گردوغبار نسبت به تهویه مناسب گلخانه‌ها و مرغداری‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه در این مناطق احتمال بیماری زنگ در مزارع گندم وجود دارد، خاطرنشان کرد: زارعان، مزارع گندم خود را جهت مبارزه با بیماری زنگ مورد بازرسی قرار دهند و عملیات محلول‌پاشی، سم‌پاشی و آبیاری در ساعات اولیه روز انجام شود.

از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری شود

این مقام مسئول ادامه داد: در مناطق جنوبی و مرکزی ایران با توجه به پیش‌بینی باد شدید و افزایش نسبی دما از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری و سیستم‌های آبیاری بارانی را بر اساس سرعت باد تنظیم و عملیات سم‌پاشی مزارع صیفی در ساعات اولیه و خنک روز انجام شود.

حقیقت با بیان روند افزایش طبیعی دمای هوا در دامنه‌های البرز غربی و مرکزی تصریح کرد: کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه غلات انجام و از گلخانه‌ها در برابر وزش باد با ایجاد بادشکن محافظت شود.

وی در پایان یادآور شد: در مناطق یادشده عملیات مبارزه با علف‌های هرز به‌دلیل افزایش دمای هوا در ساعات اولیه روز انجام شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-910308-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید