Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس تعاون روستایی ایران

نخستین خط تولید پیشرفته کره به روش لاکتیکی در کشور راه‌اندازی شد

نخستین خط تولید پیشرفته کره به روش لاکتیکی در کارخانه لبنیات پاک در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال برای نخستین‌بار در کشور با حضور مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صفایی رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و فعالان این صنعت در روز راه‌اندازی شد.


نخستین خط تولید پیشرفته کره به روش لاکتیکی در کارخانه لبنیات پاک در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال برای نخستین‌بار در کشور با حضور مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صفایی رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و فعالان این صنعت در روز راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین صفایی، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در آیین افتتاح خط کره لاکتیکی در کارخانه لبنیات پاک تهران با اعلام این خبر گفت: این خط سالانه هفت‌هزار تن کره لاکتیکی برای نخستین بار در ایران تولید و از خروج حدود 35 میلیون یورو ارز در سال جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: درحال حاضر حدود 45 هزار تن کره به ارزش 200 میلیون دلار از گمرکات کشور وارد می‌شود که راه‌اندازی این خط بارقه‌های امید استقلال کشور از واردات این محصول را روشن می‌نماید.

صفایی ادامه داد: راه‌اندازی خط تولید پیشرفته کره به روش لاکتیکی در کارخانه لبنیات پاک به تکمیل زنجیره صنعت شیر و فراورده‌های لبنی و همچنین جلوگیری از خروج حدود 200 میلیون دلار ارز و خودکفایی تولید کره در کشور به همراه خواهد داشت.

وی راه‌اندازی خط تولید پیشرفته کره به روش لاکتیکی در کارخانه لبنیات پاک٬ به سهم یک درصدی ایران از تولید ۸۰۰ میلیون لیتر شیر در جهان اشاره کرد و افزود: شیر به‌عنوان دومین محصول مورد نیاز سبد خانوار جامعه انسانی در دنیا و صرف هزینه 9 درصدی خانوار ایرانی در مصرف شیر و فراورده‌های لبنی٬ به ضرورت برنامه‌ریزی مناسب در جهت حمایت از توسعه صادرات٬ تداوم مشوق‌های صادراتی و اتخاذ سیاست‌های پایدار را به‌عنوان مهم‌ترین اجزای حمایتی این صنعت دانست.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه سرانه تولید شیر در کشورهایی نظیر عربستان، قزاقستان، پاکستان، هند و حتی امارات تقریباً دو برابر ایران است، عنوان کرد: از طرف دیگر مقدار تولید کره در دنیا حدود 10726 هزار تن میباشد که در این میان هند با تولید حدود سه‌هزار و 900 تن و پس از آن اتحادیه اروپا با دوهزار و 448 تن، آمریکا با 845 هزار تن، پاکستان با 731 هزار تن، نیوزلند با 567 هزار تن و اتحادیه روسیه با 310 هزار تن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

صفایی یادآور شد: در این میان ایران با تولید تنها حدود هفت‌هزار تن در سال حدود هفت‌صدم درصد سهم بازار از تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، لذا مناسب است از طریق برنامه ریزی و تدوین سیاست‌های پایدار و مناسب در جهت افزایش تولید شیر با کیفیت، حمایت از فعالان صنعت شیر، حمایت از صادرات، کمک به تکمیل زنجیره صنعت شیر از راهکارهای مهم در جهت ارتقاء این صنعت در کشور است.

وی تأکید کرد: طبق آمار رسمی اعلام شده از طرف اتحادیه اروپا و نیوزیلند، ایران پنجمین مقصد صادراتی کره از این اتحادیه و سومین مقصد صادراتی کره از کشور نیوزیلند است که به معنای سهم عمده کشورمان در جبران زیان وارده به صنعت تولید شیر اتحادیه اروپا و نیوزلند است.

صفایی در پایان اظهار کرد: طبق ارزیابی انجام شده تولید کره تنها حدود 17 درصد نیاز داخل را تأمین می‌کند و در عمل حدود 83 درصد از نیاز کشور به‌صورت واردات تأمین می‌شود که با افتتاح خط کره لاکتیکی توسط این سازمان از خروج میزان قابل توجهی ارز در سال جلوگیری می‌شود./

S-960230-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید