Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور به ایانا خبر داد:

فروش نخستین پیله تر ابریشم به قیمت 25 هزار تومان در هر کیلوگرم/ تشکیل صندوق حمایت از توسعه نوغانداری با حضور گروه‌های ذی‌نفع

مرکز توسعه نوغانداری کشور، از فروش نخستین پیله تر ابریشم به قیمتی بالاتر از نرخ خرید تضمینی خبر داد.

فروش نخستین پیله تر ابریشم به قیمت 25 هزار تومان در هر کیلوگرم/ تشکیل صندوق حمایت از توسعه نوغانداری با حضور گروه‌های ذی‌نفع

مرکز توسعه نوغانداری کشور، از فروش نخستین پیله تر ابریشم به قیمتی بالاتر از نرخ خرید تضمینی خبر داد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: امروز (شنبه) نخستین پیله تر ابریشم که تولید گناباد خراسان رضوی بود، در بازار تربت حیدریه با قیمت 25 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش رفت.

علی‌اصغر داداش‌پور با اشاره به اینکه قیمت تضمینی خرید پیله برای سال جاری 18 هزار و 104 تومان در نظر گرفته شده بود، افزود: با این وجود قیمت خرید این محصول در بازار، حدود هفت‌هزار تومان بیشتر از نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی بود.

وی عنوان کرد: نرخ خرید تضمینی امسال، نسبت به سال گذشته حدود 9 درصد افزایش داشته که این عدد برای سال 95 حدود 10 درصد، سال 94 حدود 16 درصد و سال 93 حدود 18 درصد نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش یافته است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان به قیمت هفت‌هزار و 500 تومان به تولیدکننده فروخته می‌شود، ادامه داد: اکنون 14 سال است که این قیمت ثابت بوده و هیچ تغییری نداشته است. ضمن اینکه از سال 93 و زمان تأسیس مرکز توسعه نوغانداری، تاکنون دولت برای خرید تضمینی پیله تر، کوچک‌ترین هزینه‌ای را متحمل نشده و تمام محصولات در بازار آزاد و توسط بخش خصوصی خریداری شد.

داداش‌پور عنوان کرد: گذشته از توزیع نهال توت به‌صورت رایگان بین نوغانداران، برگزاری کلاس‌های آموزشی، توانمندسازی این گروه از کشاورزان و اعطای تسهیلات به آنها از مهم‌ترین مواردی است که در راستای حمایت از نوغانداران صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: از پنج فروردین امسال که توزیع تخم نوغان آغاز شد، تاکنون 25 هزار جعبه به فروش رفته و انتظار می‌رود تا دهه نخست خردادماه، حداقل 30 هزار جعبه در مناطق مختلف کشور توزیع شود؛ بنابراین نوغاندارانی که برای خرید این نهاده، اعلام نیاز کرده‌اند، لازم است هرچه سریع‌تر به پایگاه‌های توزیع مراجعه کرده و آن را تهیه کنند.

ایجاد زنجیره ابریشم با تشکیل صندوق

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، از آبان‌ماه سال گذشته، تشکیل صندوق حمایت از توسعه نوغانداری در دستور کار قرار گرفت که می‌تواند در ایجاد زنجیره ابریشم در کشور بسیار مؤثر باشد.

دادش‌پور با تأکید بر اینکه نوغانداری تنها تولید پیله نیست و باید به تولید محصول نهایی نیز ختم شود، یادآور شد: گروه‌های نوغانداران، ابریشم‌کشان، تاجران ابریشم، بافندگان فرش و تولیدکنندگان پوشاک ابریشمی در این صندوق عضو خواهند شد و همگی با منافع مشترک، پیشرفت و توسعه صنعت نوغانداری را رو به جلو هدایت می‌کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که صندوق حمایت از توسعه نوغانداری، تا پایان سال جاری با کمک دولت تأسیس شده و دستور وزیر جهاد کشاورزی، به مرحله اجرا برسد./

V-960223-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید