Iranian Agriculture News Agency

یافته های محققان نشان داد

خشکسالی، کشاورزان بیشتری را درهند وادار به مهاجرت می کند/باران های موسمی فراوان برای اقتصاد و معیشت منطقه حیاتی است/عامل کمک کننده بدترین خشکسالی در هند، آلودگی اروپاست

تحقیقات جدید حاکی از آن است که آلودگی اروپا عامل کمک کننده خشکسالی در هند، از بدترین بلایای طبیعی در این کشور است و بیش از 130 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

خشکسالی، کشاورزان بیشتری را درهند وادار به مهاجرت می کند/باران های موسمی فراوان برای اقتصاد و معیشت منطقه حیاتی است/عامل کمک کننده بدترین خشکسالی در هند، آلودگی اروپاست

تحقیقات جدید حاکی از آن است که آلودگی اروپا عامل کمک کننده خشکسالی در هند، از بدترین بلایای طبیعی در این کشور است و بیش از 130 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش ایانا از ایندیپندنت، دی اکسید گوگرد (so 2 ) - که عمدتاً در نیروگاه هایی با سوخت ذغال سنگ تولید می شود- عامل بسیاری از اثرات مضر از جمله باران های اسیدی، بیماری های قلبی- ریوی و آسیب رساندن به رشد گیاهان است.

اما ذرات معلق سولفات در هوا با بازتاب مجدد نور خورشید به جو، اثر خنک کننده بر آن می گذارد و چنین ویژگی منجر می شود که این پدیده را شکلی از "مهندسی زمین 1 " بنامند که سبب کاهش میزان گرمایش جهانی می شود.

با این حال، انتشار گازها در نیمکره شمالی می تواند میزان نسبی گرمایش جهانی در بخش جنوبی را تغییر دهد که این امر به علت جا به جایی باران های گرمسیری است که ذاتاً اثرات ویرانگری دارد.

محققان کالج امپریال لندن 2 محاسبه کرده اند که اثرات انتشار گازهای دی اکسید گوگرد در هند در سال 2000 چقدر بوده است. قسمت شمال غربی هند، به علت انتشار گازها در مناطق اصلی صنعتی نیمکره شمالی، افت متناوب بارش ها در حدود 40 درصد را داشته است. تنها انتشار گازها در اروپا باعث کاهش بیش از 10 درصد بارش ها در مناطق شمال و جنوب غربی هند شده است.

دکتر اپوستولس وولگاراکیس (Apostolos Voulgarakis) ، یکی از محققان مؤسسه گرن سام (Grantham) کالج امپریال لندن، می گوید که در مطالعات نشان داده شده است چطور انتشار گازها در قسمتی از جهان می تواند اثرات حائز اهمیتی بر دیگر قسمت ها داشته باشد، اگرچه خود آلودگی در آن جا وجود نداشته باشد. همچنین او می گوید که آسیای شرقی به دلیل نزدیک بودن با این اثرات بیشتر در ارتباط است، اما آلودگی های اروپا و آمریکا نیز بر آن جا اثر دارد.

دکتر وولگاراکیس درباره تحقیق اش همراه با دیگر مطالعات انجام شده چنین می گوید که انواع مشکلات ممکن است به دلیل تلاش برای استفاده از دی اکسید گوگرد در طرح های مهندسی زمین باشد. مهندسی زمین به طور کلی پیشنهاداتی می دهد که مشکل ساز است و آن به دلیل اثرات حذفی است که برجای می گذارد. این تحقیق نشان می دهد که مهندسی زمین یکی از دلایلی است که می تواند به شدت بر میزان بارندگی تأثیر بگذارد.

دکتر وولگاراکیس می گوید اشکالی که با استفاده از مدل آب و هوایی تهیه شده است نتایجی را ارائه می دهد که در بالاترین سطح و با استفاده از روش های مختلف به دست آمده است.

در خلاصه یادداشتی که محققان مؤسسه گرن سام، درباره روش های ارزیابی آلاینده های هوا، تهیه کرده اند گفته شده است که این آلاینده ها "اثرات گوناگون و پیچیده ای" دارند. ذرات معلق سولفات در هوا باعث خنک شدن جو و تا حدی متعادل کردن گرمایش جهانی می شود، اما سبب افزایش میزان آلودگی هوا نیز می شود که یکی از دلایل خشکسالی است.

همچنین او می گوید: "اثرات انتشار آلاینده های کوتاه مدت بر روی کیفت هوا و تغییرات آب و هوایی تا حد زیادی متفاوت است و بستگی دارد به منطقه ای که در آن منتشر می شود و قسمت هایی از آن منطقه که تحت تأثیر قرار می گیرد."

بهترین راه ارزیابی اثرات آب و هوایی آلاینده های هوا به صورت منطقه به منطقه است که می توان به آسانی با معیارهای جهانی اندازه گیری کرد. خلاصه یادداشت مذکور پیشنهاد می دهد که آلودگی هوا و گرمایش جهانی باید به شکل یک مشکل واحد حل شود. همچنین در آن جا گفته شده است برای به دست آمدن حداکثر نتایج سودمند، سیاست آب و هوایی و کیفیت هوا باید به طور همزمان طراحی شود.

از آن جا که اثرات زیان بار دی اکسید گوگرد آشکار شده است، اتحادیه اروپا اقداماتی را برای کاهش انتشار این گازها انجام داده است. جابه جایی و دوری از مصرف سوخت هایی با مقادیر بالای گوگرد، کاهش انتشار گازها تا 74 درصد را بین سال های 1990 تا 2011 سبب شد. تا سال 2011، مقدار دی اکسید گوگرد به کمتر از نصف مقدار آن در سال 2000 رسید.

دیلشاد شاووکی (Dilshad Shawki) ، دانشجوی دکترای مؤسسه گرن سام، در یادداشتی وبلاگی شرح می دهد که شناخت بارندگی ها، به ویژه در هند و نواحی اطراف آن، چقدر مهم است.

هر تابستان، باران های موسمی جنوب آسیا شبه قاره هند را مرطوب می کند و بادهای مملو از رطوبتی که از اقیانوس هند برمی خیزد بیش از 70 درصد از بارندگی های سالیانه منطقه را فقط در طول سه ماه بازمی گرداند. بنابراین، "باران های موسمی فراوان برای اقتصاد و معیشت منطقه حیاتی است."

در دهه های اخیر، افزایش میزان آلودگی و همچنین افزایش سطح دمای جهانی، الگوهای چرخش هوای جو در مناطق گرمسیری را تحت تأثیر خود قرار داده اند و سبب تغییر اثرات الگوهای باران های موسمی شده اند.

شاووکی می گوید: "مهمترین چالش دانشمندان، از جمله خود من، به دست آوردن درک بهتری از این روابط برای ارائه پیش بینی های صحیح تر است. شناخت و پیش بینی باران های موسمی برای چنین جوامعی بسیار حائز اهمیت است تا بتوانند اصول خود را توسعه دهند."

با وجود کاهش انتشار دی اکسید گوگرد در اروپا، خشکسالی در هند، به علت افزایش دمای جهانی همچنان ادامه دارد.

سال گذشته این کشور بالاترین دما را به ثبت رساند - دمای سوزان 51 درجه سانتی گراد (123.8درجه فارنهایت). صدها نفر از جمعیت هند و همچنین محصولات کشاورزی بسیاری در 13 ایالت نابود شدند. ده ها هزار نفر از خرده کشاورزان، مزارع شان را ترک کردند و به شهرها آمدند؛ در حالی که سایرین به جای رو برو شدن با زندگی، خودشان را در کلبه های محقّر مناطق محروم خارج از شهر کشت اند.

پانوشت:

1- Geo-Engineering : دستکاری های عمدی در مقیاس بزرگ در فرآیندهای زیست محیطی که بر آب و هوای کره زمین تأثیر می گذارد و تلاش می کند تا با گرمایش جهانی مقابله کند.

2- Imperial College London

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید