Iranian Agriculture News Agency

در نخستین جلسه کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در سال 96 پیشنهاد شد:

تشکیل کمیسیون کشاورزی مستقل از کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران/ ارتقای روابط بخش کشاورزی ایران با بخش کشاورزی اتحادیه اروپا

نخستین جلسه کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در سال 96 امروز با حضور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و تعدادی از اعضاء در محل ساختمان اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

تشکیل کمیسیون کشاورزی مستقل از کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران/ ارتقای روابط بخش کشاورزی ایران با بخش کشاورزی اتحادیه اروپا

نخستین جلسه کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در سال 96 با حضور عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، مهدی حسینی‌یزدی رئیس کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و تعدادی از اعضاء در محل ساختمان اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محوریت‌های اصلی این جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی برای سال 96، برنامه‌ریزی برای سفر آینده بخش کشاورزی اتحادیه اروپا به ایران و بررسی راهکارهای اجرای اصل 44 قانون اساسی بود.

در این جلسه عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به برخی از اقدامات دولت یازدهم در صنعت کشاورزی، گفت: در دولت یازدهم رشد بخش کشاورزی از 2.8 درصد به 4.6 درصد رسید و وابستگی غذا نیز از 55 درصد به 79 درصد کاهش یافت و این به معنی افزایش امنیت غذایی کشور در یک دوره سه ساله است.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام فائو میزان تولیدات کشاورزی کشور در پایان دولت گذشته 95 میلیون تن بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و مدیریت درست در دولت یازدهم این تولیدات به 118 میلیون تن رسید.


تشکیل کمیسیون کشاورزی مستقل از کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران

در ادامه جلسه مهدی حسینی‌یزدی، رئیس کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، با تأکید بر اینکه دولت یازدهم قدم‌های مثبتی را برای حل مشکلات کشاورزان برداشته است، اظهار کرد: هرچند میزان مشکلات این صنعت نسبت به دولت گذشته کاهش داشته است و آمار نشان از رشد نسبی این صنعت دارد اما، رفع کامل برخی از مشکلات نیازمند توجه بیشتر و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌تر است.

وی خواستار برنامه‌ریزی برای حل مشکلاتی همچون کمبود سرمایه در بخش کشاورزی، بالا بودن سود تسهیلات بانکی در این بخش، محدویت اختیارات تشکل‌های کشاورزی، بهره‌وری آب، کاهش قیمت تمام‌شده نهاده‌ها، ضعف در آموزش و ترویج، اصلاح روش خرید تضمینی، نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات، تقویت بخش تحقیقات و توجه به فرسایش خاک با همکاری بخش خصوصی شد.

حسینی‌یزدی از پیشنهاد تشکیل کمیسیون کشاورزی مستقل از کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خبر داد و گفت: این کمیسیون می‌تواند برای ارتقای روابط بخش کشاورزی ایران با بخش کشاورزی اتحادیه اروپا مؤثر باشد، همچنین در تسهیل کردن روابط تجاری با کشورهای خارجی اقدام کند.


تأکید بر اجرای اصل 44 قانون اساسی توسط دولت

اسدالله پاک‌سرشت، مشاوره کارگروه کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، از دیگر سخنرانان این جلسه، برون سپاری وظایف و اجرای اصل 44 قانون اساسی را از مهم‌ترین موضوع‌هایی برشمرد که دولت‌ها نسبت به آن بی‌توجه بودند و این امر را موجب زیان کشاورزان عنوان کرد.

وی با انتقاد از حضور برخی از شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی در تأمین نهاده‌های کشاورزی، اظهار کرد: در گذشته که تأمین این نهاده‌ها بر عهده بخش خصوصی بود، این بخش با بهترین شکل اداره می‌شد و نهاده‌ها با قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

پاک‌سرشت با بیان اینکه در کشورهای پیش رو در بخش کشاورزی 98 درصد امور به دست تشکل‌های کشاورزی انجام می‌شود، خواستار اجرای هرچه سریع‌تر اصل 44 قانون اساسی در واگذار امور به بخش خصوصی شد.


خرد شدن اراضی بیماری که به جان زمین‌های کشاورزی افتاده است

در این جلسه همچنین ابوالقاسم سوزنچی، رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست همدان، با تأکید بر اینکه برخی قوانین در حوزه کشاورزی نیاز به اصلاح دارند، گفت: قانون خرید تضمینی برای کمک به کشاورزان تدوین شده است، اما این روش خرید نیاز به اصلاح دارد و باید بر اساس الگوی کشت و حاکمیت آب دوباره بازبینی و اصلاح شود.

وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهای است که با قرار دادن 207 محصول در فهرست بیمه رتبه خوبی را در این زمینه به خود اختصاص داده است، اما در عمل تنها چهار تا پنج محصول به معنای واقعی از بیمه و مزایای آن برخوردار می‌شوند.

سوزنچی پرداخت تسهیلات برای آبیاری تحت فشار را قابل تقدیر دانست، اما معتقد بود که باید تسهیلاتی نیز برای بازسازی آن با سود و بهره پایین در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست همدان، در پایان خرد شدن اراضی را بیماری دانست که به جان زمین‌های زراعی کشور افتاده است و باید بخش دولتی نگاه ویژه‌ای بر اصلاح قوانین آن داشته باشند./

G-960219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید