Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور در گفت‌وگو با ایانا:

سیستم دلال‌بازی گوشت، می‌خواهد بازار را داغ نگه دارد/ دام، طبق روال سنوات گذشته عرضه می‌شود/ خرید دام خاص، بی‌معنی است

وزارت جهاد کشاورزی، ادعای اتحادیه گوشت گوسفندی مبنی بر خرید دام به صورت تفکیکی را ترفندی تازه برای بالا نگه داشتن قیمت این محصول در بازار می‌داند.

سیستم دلال‌بازی گوشت، می‌خواهد بازار را داغ نگه دارد/ دام، طبق روال سنوات گذشته عرضه می‌شود/ خرید دام خاص، بی‌معنی است

وزارت جهاد کشاورزی، ادعای اتحادیه گوشت گوسفندی مبنی بر خرید دام به صورت تفکیکی را ترفندی تازه برای بالا نگه داشتن قیمت این محصول در بازار می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی که در آخرین مصاحبه با ایانا از کمبود گوشت در بازار ابراز نگرانی کرد، گفته بود: "مشکل اینجاست که دامداران می‌خواهند دام خود را به شکل گله‌ای بفروشند ، اما کسی حاضر به خرید دام به این صورت نیست."

این در حالی است که رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور، این موضوع را ترفندی تازه برای بالا نگه داشتن قیمت دام دانست و به ایانا گفت:‌ فروش دام، همچنان طبق روال گذشته انجام شده و هر کدام از آنها بر اساس سن و وزن، قیمتی مشخص دارد. بنابراین اتحادیه گوشت گوسفندی به دنبال این است که دلالی و واسطه‌گری را گسترش داده و در نهایت همه چیز را به ضرر مصرف‌کننده تمام کند.

محمدرضا ملاصالحی، با اشاره به اینکه رئیس این اتحادیه با مغشوش جلوه دادن وضعیت بازار، سعی دارد به اهداف خود برسد، افزود: آنها تنها امسال این موضوع را مطرح می‌کنند که ما برای پایتخت، دام خاص می‌خواهیم و بر این اساس راهی به جز خرید تفکیکی از گله‌ها نداریم.

وی عنوان کرد: این در حالی است که دامدار، نمی‌تواند دام‌های خود را تا ابد نگه داشته و تنها عده معدودی از آنها را بفروشد. زیرا نگهداری بیشتر دام، مستلزم صرف هزینه بوده و تنها چربی اضافه می‌کند. ضمن اینکه شاید بیش از 90 درصد مصرف‌کنندگان، توانایی شناسایی بره در اوزان مختلف را نداشته باشند. بنابراین قطعا در بازار، گوشت‌ها به صورت مخلوط و با یک قیمت به فروش می‌رسد.

ملاصالحی معتقد است که طرح لیبل‌گذاری برای هر لاشه نیز معلوم نیست به کجا رسید و تنها بهانه‌ای بود برای افزایش قیمت‌ها. زیرا از ابتدا هم مشخص بود که این طرح، شدنی نیست.

وی تأکید کرد: هرچند که عرضه دام کم نشده، اما شرایط تا اواخر خرداد ماه، به مراتب بهتر از این خواهد شد. زیرا از آنجا که تولیدمثل دام سبک به صورت فصلی است، پیش‌بینی می‌شود تا کمتر از یک ماه آینده، عرضه دام به وفور افزایش یابد. این در حالی است که عرضه دام سنگین تقریبا همیشه به صورت خطی بوده و کمتر نوسان اینچنینی دارد.

ملاصالحی در پایان اضافه کرد: اگرچه قیمت دام زنده تا حدودی بالا رفته، اما قیمتی که اکنون برای گوشت موجود در بازار دیده می‌شود، به هیچ وجه با قیمت خرید، همخوانی ندارد. بنابراین دلال‌ها تنها به دنبال دستاویزی می‌گردند که قیمت‌ها را بالا نگه دارند و اکنون نیز بهانه‌ای به غیر از این ندارند که بگویند "دام خاص می‌خواهیم!" در حالی که چنین ادعایی بی‌معناست./

V-960216-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید