Iranian Agriculture News Agency

عدم عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس، موجب شد:

تاخیر در تدوین دستورالعمل طرح تنفس

مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اگرچه پنج ماه قبل از عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس برای تدوین دستورالعمل طرح تنفس خبردادند اما محسن حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول تدوین این دستورالعمل، از عدم عقد قرارداد با این دانشگاه برای انجام این وظیفه خبرداد.

تاخیر در تدوین دستورالعمل طرح تنفس

مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اگرچه پنج ماه قبل از عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس برای تدوین دستورالعمل طرح تنفس خبردادند اما محسن حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول تدوین این دستورالعمل، از عدم عقد قرارداد با این دانشگاه برای انجام این وظیفه خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا، بیش از 6 ماه از ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی برای توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال می‌گذرد. مجلس شورای اسلامی نیز در دیماه سال 95 به توقف بهره‌برداری از جنگل در قالب بندی از ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه، رای داد اما از آنجا که در مصوبه مجلس، برداشت درختان لاپی، شکسته، باد افتاده و غیره از جنگل مجاز اعلام شده بود، شورای نگهبان تصمیم مجلس را مغایر با اصل 50 قانون اساسی تشخیص داد و در نهایت نمایندگان مجلس در 26 بهمن ماه سال گذشته، در راستای تامین نظر شورای نگهبان، تغییراتی را در بند مربوط به طرح موسوم به تنفس جنگل که در واقع به دنبال جلوگیری از بهره‌برداری تجاری از این اکوسیستم بود، ایجاد کردند.

در حال حاضر دو ماه از مصوبه مجلس برای اجرای طرح تنفس می‌گذرد اما هنوز قراردادی برای تدوین دستورالعمل اجرای این قانون که قرار بود توسط دانشگاه تربیت مدرس با سرپرستی محسن حسینی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی این دانشگاه انجام شود، منعقد نشده است. حدود 6 ماه قبل ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تدوین این دستورالعمل توسط دانشگاه تربیت مدرس خبرداده بود اما حسینی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در حال طی روال اداری برای تدوین دستورالعمل هستیم.

وی افزود: شرح خدمات کار به این شکل است که معیارهای تدوین شده برای مدیریت جنگل‌های شمال را با جدیدترین معیارها و استانداردهای دنیا به‌روز رسانی می‌کنیم و سپس در قالب تیم کارشناسی اقدامات انجام شده، توسط سازمان جنگل‌ها نهایی می‌شود.

حسینی بیان کرد: بعد از اینکه شرح خدمات نهایی شد، برای معیارها و ضوابط مدیریت پایدار، دستورالعمل اجرایی می‌نویسیم تا بدانیم وقتی طرح مدیریت پایدار جنگل اجرایی می‌شود، شیوه کار چگونه باید باشد. اما این مسئله مستلزم جمع‌آوری تیم و صرف هزینه است.

در حالی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس از عدم تشکیل تیم برای تدوین دستورالعمل خبر داد که پیش از این عباسعلی نوبخت در تشریح تیم تشکیل شده برای تدوین دستورالعمل اجرایی طرح تنفس، از حضور اعضای هیات علمی سه دانشکده منابع طبیعی استان‌های شمالی به همراه برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در این گروه خبر داده بود.

تاخیر دو ماهه در عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس، منطقی نیست و به نظر، روندی طولانی برای ورود جدی به مسئله تنفس در حال طی شدن است. با این وجود حسینی درباره دلیل تاخیر در عقد قرارداد، اطلاعی ندارد. وی در این رابطه بیان کرد: من دقیقا نمی دانم مشکل کجاست. در حال پیگیری اداری برای انعقاد قرارداد هستیم.

وی افزود: از آنجا که بحث تنفس یک مصوبه تکلیفی است، فکر می‌کنم که اگر در تدوین دستورالعمل تسریع شود، شاید بهتر باشد. امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: چند جلسه هماهنگی با مسئولان سازمان جنگل‌ها داشتیم. در جلسات درباره شرح وظایف و خدمات صحبت کردیم و مقرر است، این کار انجام شود. ولی تا امروز قرادادی منعقد نشده است.

دولت در سال 92 در راستای حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، "برنامه بهینه‌سازی پایش، حفظ، بهره‌برداری و مدیریت جنگل‌های کشور" را تصویب و در نهایت ابلاغ کرد. اما سازمان جنگل‌ها برای اجرای این مصوبه نیز اقدام عملی خاصی انجام نداد تا اینکه منجر به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در آبان ماه سال گذشته و در نهایت تصویب طرح تنفس، در مجلس شورای اسلامی شد./

L-960213-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید