Iranian Agriculture News Agency

مجمع ملی صادرکنندگان دام اعلام کرد:

شکایت از اتحادیه گوشت گوسفندی به‌دلیل شایعه‌پراکنی/ دام زنده نه صادر می‌شود و نه قاچاق

متولیان دام زنده در نظر دارند به‌دلیل نشر اکاذیب از طرف اتحادیه گوشت گوسفندی به مراجع قضایی شکایت کنند تا او را از این عمل باز دارند.

شکایت از اتحادیه گوشت گوسفندی به‌دلیل شایعه‌پراکنی/ دام زنده نه صادر می‌شود و نه قاچاق

متولیان دام زنده در نظر دارند به‌دلیل نشر اکاذیب از طرف اتحادیه گوشت گوسفندی به مراجع قضایی شکایت کنند تا او را از این عمل باز دارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، اگرچه برخی رسانه‌ها قصد دارند گرانی گوشت را به گردن دولت بیندازند و از این طریق آن را ناکارآمد جلوه دهند، اما این رسانه‌ها بدون شک یا از پشت پرده ماجرا بی‌خبرند و یا چشم‌شان را روی مسائل مختلف می‌بندند. پرواضح است که کسی نمی‌تواند وفور دام در کشور را کتمان کند؛ زیرا از طرفی هم بره‌های تازه به بازار عرضه شده و هم حدود شش ماه است که صادرات انجام نمی‌گیرد. از سویی دیگر نیز واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه و ورود شرکت پشتیبانی برای توازن توزیع این محصول، همه و همه باید به نفع مصرف داخلی تمام می‌شد، اما مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، معتقد است که به‌دلیل شانتاژهای رسانه‌ای اتحادیه گوشت گوسفندی، هنوز بازار گوشت قرمز به تعادل نرسیده و قصاب‌ها نیز با این موضوع همراهی می‌کنند؛ بنابراین چاره‌ای جز شکایت از این اتحادیه به مجامع قضایی باقی نمانده است.

فروش دام سبک، معمولاً به دو صورت انجام می‌گیرد؛ گله‌ای و تفکیکی. آنطور که مجمع ملی صادرکنندگان ادعا می‌کند، قصاب‌ها و اعضای اتحادیه گوشت گوسفندی، تمایل به خرید تفکیکی دام دارند و از هر گله بهترین‌هایشان را انتخاب می‌کنند. این در حالی است که دامداران ترجیح می‌دهند گله خود را به‌صورت یکجا به فروش برسانند؛ گله‌ای که در آن هم میش و قوچ یافت می‌شود و هم بره و بز.

به همین دلیل دامداران اصرار دارند که خریدار واقعی در بازار وجود ندارد و از طرف دیگر، متولیان توزیع، بازار را خالی از فروشنده دام معرفی می‌کنند. با این حال، باز هم اتحادیه گوشت گوسفندی تقصیرها را به گردن صادرات بیش از حد و قاچاق دام انداخته و مدعی است که این موضوع باید خاتمه یابد.

در حالی که مجمع ملی صادرکنندگان با رد هر دو ادعای فوق، توقف صادرات دام طی شش ماه گذشته را یادآور می‌شود و پدیده قاچاق را امری بدون توجیه اقتصادی می‌داند، زیرا عراق و افغانستان تنها خریدار دام سنگین از ایران هستند و از میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تنها عمان دام‌های سبک ایرانی را می‌خرد و از آنجا به کشورهای دیگر مانند کویت و قطر و امارات می‌فرستد؛ بنابراین ارسال دام ایرانی به غیر از این مسیر، غیرممکن خواهد بود.

بنا به گزارش مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، هم‌اکنون دامداران متوسط ایرانی به طور میانگین هفت تا هشت تن گوشت در سال تولید می‌کنند که این عدد برای دامداران اروپایی، پنج تا شش تن است. حتی پیش‌بینی شده که در صورت وجود خریدار، عدد گفته شده به 12 تن هم برسد. در حالی که سال‌های پیش از این، میزان تولید بسیار پایین‌تر از مقدار فعلی بود. این موضوع مدیون تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی و همت تولیدکنندگان داخلی است. ضمن اینکه در چند سال اخیر، شهرک‌های پرواربندی که سال‌ها تعطیل بودند، دوباره آغاز به کار کرده‌اند، اما شایعه‌ پراکنی‌های بی‌مورد اتحادیه گوشت گوسفندی، تنظیم بازار را به هم ریخته و آن را از تعادل خارج می‌کند. زیرا اکنون دام به وفور در اختیار دامدار است، اما خریداران یا خرید نمی‌کنند و یا خریدشان به شرط تفکیک است که این مسئله به ضرر دامدار تمام می‌شود و البته مردم نیز در آن طرف بازار، باید محصول را با چند برابر قیمت خریداری کنند.

به گفته مسئولان این مجمع، حدود هشت میلیون نفر به صورت مستقیم در صنعت دامپروری مشغول به فعالیت هستند و در صورت رکود در این صنعت، تعداد بسیاری از افراد، شغل خود را از دست خواهند داد؛ هم‌اکنون نیز با تعطیلی صادرات به خاطر نشر خبرهای دروغ، حدود 50 هزار نفر، بیکار شده‌اند./

V-960212-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید