Iranian Agriculture News Agency

در پی جلوگیری از خطر مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها رخ داد:

ائتلاف سرمایه‌گذاران انگلیسی برای مبارزه با مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک/ هزینه 100 هزار میلیارد دلاری به دلیل مقاومت باکتری‌ها تا سال 2050

گروهی از سرمایه‌گذاران بزرگ انگلیسی به‌دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در تولید دام و طیور نسبت به سلامت آینده مصرف‌کنندگان، ابراز نگرانی کردند.

ائتلاف سرمایه‌گذاران انگلیسی برای مبارزه با مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک/ هزینه 100 هزار میلیارد دلاری به دلیل مقاومت باکتری‌ها تا سال 2050

گروهی از سرمایه‌گذاران بزرگ انگلیسی به‌دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در تولید دام و طیور نسبت به سلامت آینده مصرف‌کنندگان، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایانا به نقل از فایننشیال تایمز، به‌تازگی چند تن از تجار و سرمایه‌گذاران بزرگ که در زمینه تجارت مواد غذایی نیز فعالیت دارند، تولیدکنندگان مختلف مواد پروتئینی را برای قطع مصرف بی‌رویه و غیرضروری آنتی‌بیوتیک در زنجیره پرورش حیوانات، تحت فشار قرار داده‌اند. نگرانی آنها به خاطر استفاده مفرط از داروها در سالن‌های پرورش است؛ زیرا این مواد بر سلامت انسان‌ها تأثیری منفی خواهد داشت.

در این راستا 71 سرمایه‌گذار برای اعتراض یه مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در پرورش دام و طیور ائتلاف کرده و نسبت به عواقب منفی آن در سلامت انسان‌ها هشدار داده‌اند. این ائتلاف، تولیدکنندگان مختلفی ازجمله شرکت‌های قهوه کوستا، پاپاجان، ویتبرد، چیزکیک و حتی رستوران‌های زنجیره‌ای ایالات متحده آمریکا را نیز مخاطب قرار داده و به آنها تاخته است.

ترس اعضای این ائتلاف، تأثیر منفی استفاده پیاپی از آنتی‌بیوتیک در حیواناتی است که در نهایت به مصرف انسان می‌رسند. زیرا این موضوع به مرور زمان مقاومت میکروبی در انسان‌ها ایجاد خواهد کرد. بنابراین آنها تهدید کرده‌اند که اگر دولت‌ها در مقابل چنین موضوع خطرناکی ایستادگی نکنند، سرمایه‌گذاران همکاری با این شرکت‌ها را قطع خواهند کرد.

جرمی کالر، نماینده ارشد خانه سهام خصوصی انگلیس، می‌گوید: هزینه‌های بالقوه‌ای که این مقاومت‌ها ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور برای انسان به وجود آورد واقعاً وحشتناک است.

اعضای این ائتلاف، از تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی دست‌اندرکار در امر تجارت گوشت قرمز و مرغ و همچنین از رستوران‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی خواسته‌اند که سیاست‌های جامع خود را بر ضد مصرف آنتی‌بیوتیک برای دام و طیور به صورت شفاف ارائه دهند. پیام آنها در مجموع، خطاب به رستوران‌ها و تولیدکنندگان موادغذایی است و از اصناف مربوطه درخواست کرده نسبت به استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک برای پرورش حیوانات، موضع‌گیری کنند و اجازه ندهند از این مسیر، سلامت جامعه به خطر بیفتد.

گزارشی که در سال 2014 توسط بهداشت عمومی انگلستان منتشر شده، پیش‌بینی کرده که تا سال 2050 هزینه جهانی مقاومت ضدمیکروبی تا 100 هزار میلیارد دلار خواهد بود و احتمالا سالانه 10 میلیون نفر از این اتفاق جان خود را از دست می‌دهند. این گزارش می‌افزاید مردم به دلیل ابتلا به سرطان‌های مختلف، بیشتر از امروز می‌میرند.

معمولا برای جلوگیری از عفونت یا افزایش سرعت رشد حیواناتی مانند مرغ، خوک و غیره که در فضاهای بسته پرورش می‌یابند، مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود. بنابراین با مصرف گوشت این موجودات، امکان مقاوم شدن باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان بالا می‌رود.

نماینده این ائتلاف می‌گوید: اگرچه درمان حیوانات بیمار ضروری است، اما باید برای تجویز داروها در این زمینه نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت بیشتری به خرج داد.

کلر ریچاردز می‌افزاید: شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند از این فرصت به سود خود بهره ببرند. آنها قادرند با استفاده از گوشت‌های سالم‌تر نشان دهند که نگران سلامت جامعه بوده و بر این اساس چرخشی در عرضه محصولات خود ایجاد کنند.

البته اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر جلوگیری از مصرف این دارو برای ارتقای رشد حیوانات را آغاز کرده‌اند. هرچند ریسک مالی چنین تصمیمی هنوز برآورد نشده است، اما این کاملا مشخص است که در دراز مدت، چنین موضوعی به عنوان یک سرمایه‌گذاری در راستای سلامت مردم تلقی می‌شود.

در کنار این ائتلاف، کمپین مبارزه با مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک که سال گذشته راه‌اندازی شد نیز برای حفظ سلامت انسان‌ها در این خصوص، شرکت‌هایی مانند مک‌دونالد، پیتزا دومینو و 8 شرکت بزرگ دیگر را مخاطب قرار داده است.

شرکت ویتبرد ، مدعی است که این کمپانی از محصولات دامدارانی استفاده می‌کند که از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان بروز هر بیماری برای دام‌ها استفاده نمی‌کنند و تنها در زمان‌های کاملا ضروری چنین درمانی را مدنظر قرار می‌دهند؛ نه به عنوان امری همیشگی و برای کسب سود بیشتر.

گفتنی است که شرکت‌های پاپاجان، دنی و چیزکیک حاضر به پاسخگویی در این زمینه نبودند./

V-960211-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید