Iranian Agriculture News Agency

رئیس جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

9 سال از آخرین انتخابات سازمان نظام دامپزشکی گذشت/ ارتباط آنفلوآنزای پرندگان با تشدید آلودگی هوا

هرچند وجود سازمان نظام دامپزشکی برای کشور ضروری به‌نظر می‌رسد، اما برخی کارشناسان ازجمله جامعه دامپزشکان، هنوز این نهاد را به عنوان یک ارگان غیردولتی محسوب نمی‌کنند.

9 سال از آخرین انتخابات سازمان نظام دامپزشکی گذشت/ ارتباط آنفلوآنزای پرندگان با تشدید آلودگی هوا

هرچند وجود سازمان نظام دامپزشکی برای کشور ضروری به‌نظر می‌رسد، اما برخی کارشناسان ازجمله جامعه دامپزشکان، هنوز این نهاد را به عنوان یک ارگان غیردولتی محسوب نمی‌کنند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: تنظیم آیین‌نامه سازمان نظام دامپزشکی از روز نخست با گرایش دولتی بود و این سازمان هنوز نتواسته ماهیتی غیردولتی پیدا کند.

پیام محبی با اشاره به اینکه انتخاب رئیس این سازمان، وابسته به نظر وزیر جهاد کشاورزی در دولت‌های مختلف است، افزود: علاوه بر این شرایط انتخابات آن، به گونه‌ای دولتی‌زده شده و اکنون بیش از 50 درصد شورای مرکزی آن نیز افراد دولتی هستند.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 9 سال است که از آخرین انتخابات سازمان نظام دامپزشکی می‌گذرد و هنوز ریاست آن عوض نشده است. البته سال گذشته قرار بود برای این امر اقداماتی صورت گیرد که به دلیل وجود اشتباهات قانونی در آیین‌نامه و شکایت برخی از دامپزشکان، دیوان عدالت اداری، رای به توقف آن داد.

محبی عنوان کرد: هیچ تفاوتی از نظر برخورداری از علم و دانش بین افراد دولتی و خصوصی وجود ندارد، اما مسائل و مباحث صنفی، موضوعی است که از شاخه دولتی جداست و اصناف باید برای بهبود وضعیت اعضای خود تلاش کنند.

وی درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور یادآور شد: وقتی ویروس این بیماری از راه آسمان منتقل می‌شود، بنابراین واضح است که نمی‌توان کسی را مقصر دانست. در حالی که همه ما مقصر هستیم و سوءمدیریت‌های هر کدام از دست‌اندرکاران، وضعیت را بحرانی می‌کند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تأکید کرد: هر لطمه اقتصادی که به دامپروری کشور وارد می‌شود، تبعات بزرگ‌تری در پی خواهد داشت که یکی از آنها افزایش آلودگی هواست. زیرا زمانی که یک روستایی از بهره اقتصادی شغل خود ناامید می‌شود، به شهرها پناه می‌آورد و چاره‌ای جز پرداختن به مشاغل کاذب و یا مسافرکشی ندارد.

محبی در توضیح این مطلب اضافه کرد: به عنوان مثال، این شخص روستایی، به اندازه بودجه محدودی که در اختیار دارد، می‌تواند اتومبیلی مدل پایین تهیه کند که آلایندگی آن 20 تا 50 برابر اتومبیل‌های مدل بالای خارجی است. ضمن اینکه وی برای ارتزاق خانواده، مجبور است روزانه حداقل 10 ساعت کار کند که این موضوع بر حجم آلودگی هوای شهر به شدت تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه این مسئله، واقعیتی است که از چشم مسئولان شهری غافل مانده و کسی به آن فکر نمی‌کند.

وی در پایان بیان کرد: این چرخه، خود به تشدید بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند. زیرا با گسترش آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق در آن، ویروسی که می‌توانست به تنهایی 500 متر جابه‌جا شود، اکنون با سوار شدن بر روی این ذرات، تا دو کیلومتر به اطراف منتقل می‌شود./

V-960211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید