Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بازدید از ایستگاه تحقیقاتی تاتار عنوان کرد:

اجرای پروژه اصلاح و تولید نژاد جدید بوقلمون در آذربایجان شرقی

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: هدف از اجرای پروژه تحقیق و توسعه بوقلمون ایران اصلاح و تولید یک نژاد جدید بوقلمون است که تقریباً به روش نیمه صنعتی صورت می گیرد. دیگر اینکه این نژاد نسبت به بومی ها یک گام جلوتر است و اصلاح شده بومی ها را در اینجا به صورت یک نژاد جدید معرفی کنیم که سرعت رشد بالاتر و ضریب تبدیل بهتری داشته باشند و روستاییان بتوانند با هزینه کمتری 20 تا 30 رأس بوقلمون را پرورش دهند تا اقتصاد خانواده خود را در روستا بچرخانند.

اجرای پروژه اصلاح و تولید نژاد جدید بوقلمون در آذربایجان شرقی

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور از پروژه تحقیق و توسعه بوقلمون ایران در آذربایجان شرقی بازدید و آن را برندی برای کشور مطرح کرد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، دکتر رضایی در حاشیه بازدید از ایستگاه بناب گفت: هدف از پروژه تحقیق و توسعه بوقلمون ایران اصلاح و تولید یک نژاد جدید بوقلمون است که تقریباً به روش نیمه صنعتی صورت می گیرد. دیگر اینکه این نژاد نسبت به بومی ها یک گام جلوتر است و اصلاح شده بومی ها را در اینجا به صورت یک نژاد جدید معرفی کنیم که سرعت رشد بالاتر و ضریب تبدیل بهتری داشته باشند و روستاییان بتوانند با هزینه کمتری 20 تا 30 رأس بوقلمون را پرورش دهند تا اقتصاد خانواده خود را در روستا بچرخانند .

وی با بیان اینکه بیش از دو دهه است که آذربایجان شرقی در ایستگاه تحقیقاتی تاتار در بحث بوقلمون فعالیت می کند، افزود: این استان هم صاحب تجربه و هم صاحب تخصص شده است و هم اینکه بوقلمون ایستگاه تحقیقاتی تاتار برندی برای کشور است، ما هم از همین امتیاز می خواهیم استفاده کنیم و همین پروژه را هم با همین دیدگاه جلو ببریم و نژاد جدیدتری نسبت به آن بوقلمون که اصطلاحاً بومی می گوییم، داشته باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور یادآور شد: چون این نژاد جدید جنبه تحقیقاتی کاملی دارد و از اینجا به بعد کل موضوع به عنوان یک طــرح اصلاح نژادی مطــرح می شود که هم جنبه تحقیقـــاتی و هم جنبه تولیــدی دارد که محصولاتش هم سال به سال در اختیار کشاورزان، بهره برداران و متقاضیان قرار می گیرد .

دکتر رضایی با بیان اینکه پروژه نژاد جدید بوقلمون کاملاً در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید است، اظهار کرد: این پروژه به خصوص در جهت اشتغال زایی برای روستاییان خیلی ارزشمند است؛ زیرا در روستا سخت است که اشتغال شکل گیرد و اینگونه مشاغل که اصطلاحاً مشاغل کنار خانه محسوب می شود،می توانند به راحتی هم ایجاد اشتغال و هم ایجاد درآمد کنند. محصول نهایی هم می شود پروتئینی که مردم بسیار علاقه مند به مصرف آن هستند.

وی در ادامه سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور را 500 گرم دانست و گفت: الان قیمت گوشت بوقلمون حداقل نصف گوشت گوسفندی است و توسعه گوشت قرمز در کشور محدود است و گوشت بوقلمون می تواند جایگزین گوشت قرمز شود و ذائقه مردم از مصرف گوشت قرمز به گوشت بوقلمون که عطر و طعم خاصی دارد، سوق پیدا کند .

دکتر رضایی با بیان اینکه در حال حاضر ایرادی که به تولید گوشت بوقلمون می گیرند این است که گرانتر از گوشت مرغ و پرورش آن هزینه بر است، خاطرنشان ساخت: در کشور کمبود تولید بوقلمون وجود دارد و بدیهی است که اگر تولید آن توسعه یابد هم قیمت آن افت پیدا می کند و هم اینکه وقتی عرضه بیشتر باشد مردم بیشتر مصرف می کنند . فرهنگ سازی و تغییر الگوی مصرف به راحتی قابل تغییر نیست ولی با عرضه بیشتر و قیمت مناسب تر جــای خودش را در بازار و در فرهنگ مصرف مردم پیدا می کند .

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان گفت: امیدواریم تا پایان تابستان 90 تا 100 درصد کارهای عملیاتی و عمرانی پروژه تحقیق و توسعه بوقلمون ایران پایان یابد و به بهره برداری برسد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید