Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها به مخاطره بهداشتی تبدیل شده است

در دهه‌های اخیر، مصرف آنتی‌بیوتیک چه در موارد انسانی و چه در بخش دام به شدت افزایش یافته و این موضوع برای کارشناسان بهداشتی بسیار نگران‌کننده است.

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها به مخاطره بهداشتی تبدیل شده است

در دهه‌های اخیر، مصرف آنتی‌بیوتیک چه در موارد انسانی و چه در بخش دام به شدت افزایش یافته و این موضوع برای کارشناسان بهداشتی بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی گفت: متأسفانه دارویی که زمانی در جهت غلبه بر بیماری‌های عفونی استفاده می‌شد، اکنون به یک مخاطره بهداشت عمومی تبدیل شده و روزبه‌روز مقاومت میکروب‌ها نسبت به آن از بین می‌رود.

مهدی خلج در این مراسم که در دانشکده دامپزشکی برگزار شد، افزود: همکاری نزدیک بین دامپزشکان و کارشناسان محیط زیست می‌تواند نتیجه مؤثری برای بهبود وضعیت بهداشتی داشته باشد که البته نقش دامپزشکان در این زمینه بسیار پررنگ‌تر است.

به گفته وی، سازمان جهانی بهداشت دام از سال‌های گذشته روی این موضوع کار کرده و نکاتی را به کشورهای عضو گوشزد کرده است. در این راستا، تجویز و تداوم مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک صرفاً باید توسط دامپزشکان انجام شده، خرید از مراکز مجاز باشد. همچنین در عین رعایت اصول ایمنی زیستی، استفاده از واکسن‌ها و اعمالی که به‌کارگیری آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد، باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از گمشده‌های دامپزشکی در کشور موضوع آموزش است، عنوان کرد: متأسفانه در زمینه آموزش دچار نقص هستیم و جمعیت دانش‌آموختگان و افراد جویای کار در عرصه دامپزشکی بسیار زیاد است؛ در حالی که تا سال 2050 با توجه به افزایش چند برابری جمعیت کره زمین، باید تولید مواد پروتئینی به میزان 70 درصد افزایش یابد.

خلج با بیان اینکه 60 درصد عوامل بیماری‌های انسان خاستگاه حیوانی دارد، ادامه داد: در حال حاضر 20 تا 25 درصد از تولیدات دامی به‌دلیل شیوع بیماری‌های مختلف از بین می‌رود؛ به همین دلیل باید درمان و مصرف دارو توسط دستگاه‌های حاکمیتی به‌خوبی کنترل و استفاده از آن ها به شکل مسئولانه و توأم با نظارت باشد.

وی معتقد است: سلامت فرآورده‌های دامی به‌عنوان جزو اصلی سلامتی انسان‌ها محسوب می‌شود که در این زمینه نقش دامپزشک بسیار درجه 3 به‌نظر می‌رسد، اما در حال حاضر یک‌دوم کشورهای جهان درباره اعمال موازین بهداشتی مشکل دارند؛ در صورتی که این قوانین باید به اندازه‌ای کارآمد باشد که بر تولید، واردات و عرضه محصولات مختلف نظارت کرده و مدام آن را پایش کند.

واگذاری بخشی از وظایف استان‌های مربوطه، واگذاری بخش عمده‌ای از آزمایش‌ها یا آزمایشگاه‌های همکار، درجه‌بندی شرکت‌ها، استفاده از مسئولان فنی در کارخانه‌ها، آزاد شدن صادرات دارو و واکسن در راستای بهبود فضای کسب و کار با شرط رعایت موازین بهداشتی، تشکیل مرکز تحقیقات دارویی و جایگزین کردن پروبیوتیک‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها از مواردی بود که خلج از آنها به‌عنوان دستاوردهای سازمان دامپزشکی در چند سال اخیر نام برد./

V-960209-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید