Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی گوشت در گفت‌وگو با ایانا پیشنهاد داد:

تشکیل کمیته گوشت قرمز با مشارکت بخش‌های مرتبط

از آنجا که بیشتر مشکلات موجود در بازار گوشت قرمز، معمولاً بعد از کشتار آغاز می‌شود، بنابراین تشکیل کمیته یا ستادی که بتواند توازن را به این بخش هدیه کند، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

تشکیل کمیته گوشت قرمز با مشارکت بخش‌های مرتبط

از آنجا که بیشتر مشکلات موجود در بازار گوشت قرمز، معمولاً بعد از کشتار آغاز می‌شود، بنابراین تشکیل کمیته یا ستادی که بتواند توازن را به این بخش هدیه کند، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نوسانات قیمت گوشت قرمز که از سال گذشته سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد، کار را به جایی رساند که مجوز واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه صادر شد. البته به اعتقاد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، ریشه این مشکل را باید در مرحله توزیع ، جست‌وجو کرد. این دقیقاً همان موردی است که بخش خصوصی تولید دام نیز به آن اذعان داشته و معتقد است که در کشور نه‌تنها کمبود دام برای ذبح وجود ندارد، بلکه بسیاری از واحدها با مشکل انباشتگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این میان اما سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین اتحادیه گوشت گوسفندی، نظری مغایر دارد و اصرار می‌کند که دام برای ذبح یا موجود نیست و یا دامداران رغبتی برای فروش ندارند. به همین دلیل، بسیاری از مسئولان و حتی کارشناسان، نقش توزیع را بسیار موثر قلمداد کرده و اعتقاد دارند که تمام مسائل از بعد از کشتار آغاز می‌شود.

در این راستا دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات تولید و بسته‌بندی گوشت در گفت‌وگو با ایانا گفت: بهتر است برای موضوع گوشت، کمیته یا ستادی تشکیل شود تا تمام قسمت‌های آن را بعد از کشتار، تحت نظر داشته باشد.

مسعود رسولی با اشاره به اینکه کمیته مربوطه می‌تواند از ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران بازار گوشت و حتی دام زنده تشکیل شود، افزود: این کمیته باید هدف و برنامه مشترکی را دنبال کند که خروجی آن حمایت از حقوق دامدار و مصرف‌کننده باشد. کمیته مذکور می‌تواند تولید و تأمین گوشت قرمز سالم و کافی را بر عهده گرفته و قیمت‌ها را متوازن کند.

به گفته وی، اکنون بازار این محصول، متولی خاص و مشخصی ندارد و در جلسات برگزار شده، هر بخشی از جانب صنف خود دفاع می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تقصیر را به گردن کسی انداخت. در حالی که اگر یک متولی در این زمینه پاسخگو باشد، این امکان وجود دارد که تمام مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد.

رسولی اظهار کرد: اگر قرار است اقدامی صورت گیرد، بهتر است از همین امروز دست به کار شد. زیرا ممکن است دوباره در سال جاری، با مشکلی مانند سال گذشته روبه‌رو شده و قدرت خرید مردم کمتر شود.

وی در واکنش به ادعای رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مبنی بر مصرف 90 درصد بره‌های شیری در کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت، عنوان کرد: گوشتی که کارخانه‌های بسته‌بندی از بازار تهیه می‌کنند، همه یک قیمت دارد؛ چه بره شیری باشد، چه میش و چه نر؛ بنابراین باید مشکل را از جای دیگری پیگیری کرد و کارخانه‌ها در این زمینه بی‌تقصیرند./

V-960209-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید