استخراج معدن، قدیمی ترین فسیل‌های حیوانات جهان در چین را تهدید می کند

توقف موقت فعالیت معدن فسفات چین به دنبال اعتراض دیرینه شناسان

در پی اعتراضات به تخریب یکی از سه منطقه مهم کشف فسیل در چین، یکی از معادن فسفات در این کشور موقتا تعطیل شد.

توقف موقت فعالیت معدن فسفات چین به دنبال اعتراض دیرینه شناسان

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی مجله نیچر ، دیرینه شناسان در حال مبارزه برای نجات یک سایت فسیلی در چین هستند که در آن فسیل برخی از قدیمی‌ترین جانوران جهان وجود دارد. در ماه جاری این معدن فسفات به طور موقت تعطیل شد اما تا کنون برخی از بسترهای فسیلی تخریب شده است.

این سایت در معرض خطر بخشی از بافت زمین شناختی منطقه دوشانتوئو در "ونگ آن" در استان گویژو است که در جنوب چین واقع است و در دهه 1990 پس از اینکه دانشمندان فسیل‌های نسبتا سالمی از اسفنج‌ها و جنین برخی حیوانات عجیب را در آنجا یافتند که قدمتی در حدود 600 میلیون سال داشت، به شهرت رسید.

کشفیات اخیر، این نظریه را که تقریبا اصل و نسب همه حیوانات مهم در حدود 540 میلیون سال قبل در طی انفجار کامبری به وجود آمده‌اند به چالش کشیده است. اخیرا فسیل‌های میکروسکوپی که از دوشانتوئو کشف شده‌اند و تصور می‌شود جنین برخی از جانداران قدیمی باشد، بحث‌هایی را در باب منشأ تقارن دوطرفه در حیوانات برانگیخته است.

به گفته دیو بوتجر دیرینه شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لوس آنجلس که تخمین می‌زند تنها 5 درصد از فسیل‌های این سایت بازیابی شده است، می‌گوید: "ممکن است هرگز دیگر منطقه‌ای مشابه این سایت پیدا نکنیم و شانس اینکه روند تکامل اولیه حیوانات زمین را دریابیم از دست بدهیم. اگر کاری نکنیم، خسارت بزرگی به بار خواهد آمد".

دیرین شناس چینی یو مائویان در بازدید این ماه خود از دوشانتوئو از اینکه می‌دید، رسوبات حاوی فسیل در یکی از سایت‌های تازه کشف شده در سال 2015 بر اثر حفر معدن فسفات کاملا از بین رفته است، بسیار شگفت زده شد. محلی که نخستین فسیل‌های این منطقه از آنجا به‌دست آمده بود، سال‌ها قبل از بین رفته است وسومین محل مهم کشف فسیل در این منطقه که بیشتر فسیل‌های اخیر از آنجا کشف شده‌اند، بر اثر فعالیت‌های معدنی در سال 2014 زیر خاک مدفون شد.

به گفته آقای ژو سرعت فعالیت‌های معدن در دو سال گذشته زیاد شده است. در دو دهه اخیر او و دیگران کوشیده‌اند تا دولت محلی را متقاعد کنند که این سایت‌ها باید حفظ شوند. اما آقای ژو می‌گوید که اکنون دریافته است این تلاش‌ها به خاطر منافع مالی عظیم مقامات دولت محلی و عدم ارتباط صحیح با آنان ناکام بوده است.

اندرو کانل دیرین شناس از دانشگاه هاوارد در کمبریج ماساچوست که در دهه 1990 در این سایت کار کرده است، معتقد است که راه حلی که در جاهای دیگر با موفقیت همراه بوده است، این است که کار حفر معدن همزمان با فعالیت دانشمندان و با حضور آنها انجام شود. وی ادامه می‌دهد: کار دشواری نیست که یک زمین شناس استخدام شود تا بسترهای فسیلی را که خیلی هم ضخیم نیستند، کشف کند و نمونه‌ها را که ممکن است حجم آن به چندین تن هم برسد، ذخیره سازی کند.

شوهای زیائو ژئوبیولوژیست در ویرجینیا تک در بلکسبورگ که در دهه 1990 در دوشانتوئو فعالیت کرده است، بر این باور است که خطر بالقوه دیگری که به دنبال توجه رسانه‌ها به این سایت، ممکن است متوجه فسیل‌های ارزشمند آن شود، هجوم دلالان بازار سیاه است. به گفته وی تا کنون این سایت چندان توجه این دلالان را به خود جلب نکرده اما ممکن است در پی افزایش تقاضای عمومی برای فسیل‌های نادر آن، اوضاع تغییر کند./