Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

تحویل 13 گزارش در زمینه ریزگردها به سازمان حفاظت از محیط زیست/ انعقاد قرارداد پژوهشی درباره ریزگردها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری/ رونمایی از اطلس سیمای حوضه‌های آبخیز، به‌زودی

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه ریزگردها در دولت یازدهم گفت: قراردادی با سازمان حفاظت از محیط زیست برای بررسی کانون‌های بروز گرد و غبار در استان‌های کشور منعقد و 13 گزارش تهیه و تحویل این سازمان شد.

تحویل 13 گزارش در زمینه ریزگردها به سازمان حفاظت از محیط زیست/ انعقاد قرارداد پژوهشی درباره ریزگردها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری/ رونمایی از اطلس سیمای حوضه‌های آبخیز، به‌زودی

برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار قراردادی با سازمان حفاظت از محیط زیست برای بررسی کانون‌های بروز گرد و غبار در استان‌های کشور منعقد و 13 گزارش تهیه و تحویل این سازمان شد.

دکتر داود نیک‌کامی، رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه ریزگردها در دولت یازدهم گفت: همچنین در زمینه ریزگردها پژوهشکده قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال گذشته منعقد شد. در این قرارداد، قرار است در قالب پایلوت‌هایی در استان خوزستان فعالیت‌هایی که باعث کاهش شدت و حدت ریزگردها در آن منطقه شود، به نمایش گذاشته شود و آنها را با هم مقایسه کرد. با استفاده از تونل‌های باد می‌توانیم بررسی کنیم که کدام‌یک از این پایلوت‌ها می‌تواند مفید واقع شود. این را بخش اجرا می‌تواند در عرصه وسیع‌تر عملیاتی کند، تعمیم دهد و در نهایت باعث کاهش ریزگردها شود.

وی با بیان اینکه در زمینه مخاطرات محیطی برای محصولات کشاورزی هم قراردادی با صندوق بیمه کشاورزی منعقد شده است، افزود: در این باره سامانه‌ای طراحی شد و با استفاده از این سامانه کارشناس مربوط می‌تواند تمام خطراتی که از محیط روی محصول برنج به‌وجود می‌آید، مشخص کند و نیز بدون حضور او در سر زمین، خساراتی را که به محصول برنج در استان‌های شمالی وارد می شود، تخمین بزند و هزینه‌های مربوط به بیمه را به کشاورز تعیین و پرداخت کند.

وی با اشاره به بررسی‌هایی که از سوی این پژوهشکده درباره پهنه‌بندی توده‌های خشکیده جنگل‌های بلوط غرب برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صورت گرفت، خاطرنشان ساخت: در این بخش هم سامانه‌ای طراحی شد که اگر تصاویر هر لحظه ماهواره به این سامانه وارد شود، می‌تواند عرصه‌هایی که در معرض خشکیدگی قرار گرفته‌اند، نشان دهد و به‌نوعی می‌توان جنگل‌های بلوط غرب را مدیریت و آنجاهایی که در خطر هستند، مشخص کرد.

نیک‌کامی تهیه اطلس سیمای حوضه‌های آبخیز را از فعالیت های دیگر پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اعلام کرد و ادامه داد: در درون این اطلس، سه اطلس فرسایش خاک کشور، سیل کشور و ظرفیت‌های آبی حوضه‌های آبخیز قرار دارد. این اطلس شامل بیش از 922 نقشه در موضوع‌های فرسایش سیل و ظرفیت‌های آبی است و می‌تواند در مقیاس‌های 50 هزار و 100 هزار مورد استفاده کارشناسان قرار گیرد. از اطلس سیمای حوضه‌های آبخیز به‌زودی رونمایی خواهد شد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: الگوی استفاده از اراضی در حوضه‌های آبخیز یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشکده به‌شمار می‌رود که در مناطق مختلف کشور (شمال، شمال شرقی، شمال غربی، مرکز، غرب و جنوب) اجرا شد. الگوهایی از چگونگی بهره‌برداری از اراضی (شامل اراضی جنگلی، مرتعی، کشاورزی آبی و دیم و باغ‌ها) طراحی و از مدل‌های ریاضی بهینه‌سازی استفاده شد. چیدمان این کاربری‌ها در کنار هم و نحوه مدیریت هرکدام از این‌ها و نتایج آن روی میزان فرسایش خاک، تولید روان‌آب، تولید محصول، هدررفت عناصر خاک، مورد بررسی قرار گرفت. در این الگو حداکثر درآمد و حداقل خسارات زیست‌محیطی در هر منطقه به‌دست آمد.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به تهیه مدل تجربی EMP توسط پژوهشکده یادآور شد: این مدل در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان پژوهشکده این مدل را واسنجی کردند و توانستند نقشه فرسایش خاک را بر اساس واسنجی این مدل تهیه کنند.

نیک‌کامی با بیان اینکه ساخت ایستگاه تحقیقاتی - ترویجی در تهران نیز از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده در دولت یازدهم به حساب می‌آید، عنوان کرد: بخشی از این فعالیت‌ها در قالب طرح‌های آبخیزداری و سازه‌ای صورت گرفته است. در این ایستگاه فعالیت‌های آبخیزداری به شکل نمایشی کنار هم قرار گرفته و ترویج می‌شود. همچنین این ایستگاه مورد بازدید مسئولان کشور و مردم قرار می‌گیرد تا آنان با موضوع‌های آبخیزداری بیشتر آشنا شوند. این منطقه‌ دارای چندین دریاچه است و در کنار آن انواع و اقسام فعالیت‌ها مثل پرورش ماهی، ماکیان و کشت گیاهان دارویی، کشت قارچ صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های پژوهشکده برای جلوگیری از بروز سیل‌ها در کشور تأکید کرد: یکی از فعالیت‌های پژوهشکده طی 20 سال گذشته، پروژه پخش سیلاب در آبخوان‌ها بوده است. موضوع این پروژه این است که بخشی از سیل را می‌توان از مسیر اصلی‌اش منحرف و در عرصه‌ای که مخلوط ‌افکنه است، در بالای دشت، آنها را با آن بافت درشتی که آن مخلوط‌‌افکنه‌ها دارند، استفاده و پخش کرد و به منابع آب زیرزمینی نفوذ داد.

نیک‌کامی در همین زمینه اضافه کرد: تاکنون 37 ایستگاه آبخوان‌داری در حدود 93 هزار هکتار از اراضی کشور ایجاد شده است. علاوه بر اینکه بیش از 400 طرح تحقیقاتی در این ایستگاه‌ها اجرا و نتایج آن ارائه شده است. طرح آبخوان‌داری می‌تواند از شدت و حدت سیل جلوگیری کند و از سوی دیگر آبی که از دسترس خارج می‌شود، می‌توان به منابع آب زیرزمینی تزریق کرد و حجم آب در دسترس کشاورزان را افزایش داد.

به گفته وی، پروژه آبخوان‌داری برای کل کشور پهنه‌بندی شده و بیش از 10 میلیون هکتار مناسب برای اجرای این پروژه تشخیص و به دستگاه اجرا ارائه شده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به برنامه‌های پژوهشکده در سال 96 افزود: امسال علاوه بر انجام پروژه‌های آبخیزداری یادشده، یکی از برنامه‌های پژوهشکده، توسعه سدهای زیرزمینی است. در حال حاضر روستاییان از این سدها به خوبی بهره‌برداری می‌کنند.

نیک‌کامی بیان کرد: استحصال آب یکی دیگر از برنامه‌های امسال پژوهشکده است. در حال حاضر برای فضاهای سبز شهرداری کرج، فرودگاه امام خمینی (ره) و پتروشیمی جزیره لاوان برنامه توسعه پروژه استحصال آب باران را در دستور کار داریم. این پروژه می تواند در سطح کشور گسترش یابد.

وی طرح پایش را از برنامه‌های دیگر پژوهشکده در سال 96 اعلام کرد و گفت: این پروژه شامل پایش خاک، پایش اراضی و پایش رودخانه‌ها است. پایش، اطلاعات زیادی در اختیار مجموعه‌های اجرایی کشور قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌تواند روندها را مشخص و در برنامه‌ریزی‌های توسعه بخش منابع طبیعی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. امیدوارم سازمان برنامه و بودجه این طرح‌ها را مورد عنایت قرار دهد و اعتبارات مناسبی بابت آنها تخصیص دهد.

نیک‌کامی با اشاره به اعتبارات پژوهشکده در سال 96 خاطرنشان ساخت: سازمان برنامه و بودجه ردیف مستقلی برای بودجه پژوهشکده قرار داده است. اعتبارات بخش تملکی پژوهشکده نسبت به سال 95 دو برابر شده و از 850 میلیون تومان در سال گذشته به بیش از دو میلیارد تومان (افزایش 30 درصدی) در سال 96 افزایش یافته است. البته اعتبار چشمگیری برای فعالیت‌های پژوهشکده به‌ویژه 37 ایستگاه آبخوان نیست. اعتبارات هزینه‌ای پژوهشکده هم در سال 95، 1.4 میلیارد تومان بود که این رقم به بیش از دو میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در پایان عنوان کرد: این میزان بودجه با توجه به ابعاد و عظمت فعالیت‌های آبخیزداری در کشور رشد مناسبی برای یک پژوهشکده تحقیقاتی نیست./

A-960206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید