Iranian Agriculture News Agency

کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور تصویب شد

وزارت نیرو مکلف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها شد

امروز در صحن علنی مجلس در ادامه بررسی لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شده است، نمایندگان مجلس وزارت نیرو را مکلف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها کردند. همچنین امروز کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور به تصویب نمایندگان ملت رسید.

وزارت نیرو مکلف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها شد

امروز در صحن علنی مجلس در ادامه بررسی لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شده است، نمایندگان مجلس وزارت نیرو را مکلف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها کردند. همچنین امروز کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور به تصویب نمایندگان ملت رسید.

به گزارش ایانا از خانه ملت، امروز در صحن علنی مجلس با کلیات لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور را با 130 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه، موافقت شد.

وقفچی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت:تالاب‌ها سرمایه ملی هستند بنابراین باید به موضوع نگهداری تالاب‌ها و احیای دریاچه‌ها توجه جدی شود و باید این را نیز در نظر داشت که این لایحه در جهت تحقق اصل 50 قانون اساسی است .

در ساعات ابتدایی صبح امروز نمایندگان مردم در جریان بررسی لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور با 125 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه با ماده 2 این لایحه، موافقت شد. در ماده 2 این لایحه آمده است: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو نیز مکلف است نسبت به تخصیص آن اقدام کند.

تعیین نحوه مجازات متخلفان حوزه تالاب‌های کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با ماده 4 لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور با 125 رای موافق، 20 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند .

براساس ماده 4 این لایحه حفاظت،احیا و مدیریت تالاب های کشور؛ اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون و مقررات مصوب پس از اقامه دعوی توسط سازمان حفاظت محیط زیست حسب تشخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان 3 تا 5 برابر خسارات وارده و در صورت تکرار علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جریمه به میزان 6 تا 8 برابر خسارات وارده محکوم می شوند .

با توجه به نیاز تبصره یک لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور به دو سوم رأی نمایندگان، این ماده با 135 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن علنی رای آورد.

براساس تبصره یک لایحه حفاظت،احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، درآمدهای ناشی از اجرای وصول جریمه‌ها و خسارات موضوع این قانون طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص می‌شود، به حساب خزانه داری کل کشور واریز و معادل صد درصد آن با پیش‌بینی در قوانین بودجه سنواتی به منظور جبران خسارت وارده و حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار می‌گیرد .

ممنوعیت واردکردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی مُضر به تالاب‌های کشور

نمایندگان مردم در خانه ملت وارد کردن گونه‌های گیاهی و جانوری غیربومی مضر به تالاب‌ها را نیز ممنوع کردند . آنها با ماده 3 لایحه حفاظت،احیا و مدیریت تالاب‌های کشور با 129 رای موافق، 7 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند .

دراین ماده آمده است: وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی مُضر به تالاب ها ممنوع است. فهرست گونه‌های مذکور توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و هر 2 سال یکبار بازنگری می شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید