Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن کشت بافت و سلول گیاهی ایران در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

ایران امسال از واردات پایه درختان میوه بی‌نیاز شد

شرکت‌های کشت بافت گیاهی طی مدت پنج سال فعالیت خود توانستند کشور را از واردات پایه و نهال درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار بی‌نیاز کنند و از ابتدای امسال هیچ نوع پایه و نهال‌های این درختان به کشور وارد نمی‌شود.

ایران امسال از واردات پایه درختان میوه بی‌نیاز شد

شرکت‌های کشت بافت گیاهی طی مدت پنج سال فعالیت خود توانستند کشور را از واردات پایه و نهال درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار بی‌نیاز کنند و از ابتدای امسال هیچ نوع پایه و نهال‌های این درختان به کشور وارد نمی‌شود.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 56 شرکت کشت بافت گیاهی فعال در کشور وجود دارد که در مجموع بیش از شش میلیون پایه و نهال تولید می‌کنند.

ایرج رستگار افزود: پایه‌های تولیدی در این شرکت‌ها از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند و می‌توانند بهره‌وری در باغ‌های کشور را به شکل چشمگیری بهبود بخشند.

به گفته رستگار، افزایش میزان و کیفیت تولید، بهبود بهره‌وری نهادهای مصرفی، کاهش مصرف آب و کاهش هزینه تمام‌شده از ویژگی‌های یک باغ تجاری است که برای رسیدن به آن باید از پایه و نهال‌های اصلاح‌شده استفاده کرد.

وی با تقدیر از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی در تشویق باغداران برای به‌کارگیری پایه و نهال‌های اصلاح‌شده کشت بافتی، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه به باغداران برای خرید نهال اصلاح‌شده توانسته است زمینه مناسب تغییر باغ‌های کشور را از سنتی به تجاری فراهم کند و آگاهی باغداران را نسبت به استفاده نهال‌های اصلاح‌شده بالا ببرد و تمایل آنان را به خرید این نوع نهال‌ها افزایش دهد.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی با بیان اینکه در حال حاضر برخی باغداران از شش ماه قبل برای خرید نهال اصلاح‌شده کشت بافتی ثبت نام می‌کنند، ادامه داد: افزایش استقبال باغداران نسبت به به‌کارگیری نهال‌های اصلاح‌شده کشت بافتی در باغ‌ها پیش از آنکه مربوط به یارانه‌های خرید این نهال باشد مربوط به افزایش آگاهی باغداران نسبت به مزیت‌های پایه و نهال‌های اصلاح‌شده است.

رستگار اضافه کرد: آگاهی به مزیت‌های نهال‌های اصلاح‌شده کشت بافتی در بین باغداران آنقدر بالا رفته است که برخی از آنها اقدام به ایجاد مرکز کشت بافت در کنار باغ خود کرده‌اند تا نیازشان به پایه و نهال اصلاح شده را خود تأمین کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها معتقد هستند برای دستیابی به نتیجه بهتر بجای پرداخت مستقیم یارانه به باغداران این یارانه به شرکت‌های دانش‌بنیان کشت بافت گیاهی پرداخت شود، آیا شما هم موافق این موضوع هستید، یادآور شد: پرداخت یارانه به هریک از بخش‌های زنجیره تولید تا به‌کارگیری نهال (شرکت‌های کشت بافتی، نهالستان‌ها و باغداران) می‌تواند با نکات مثبت و منفی همراه باشد.

رستگار تأکید کرد: هرچند پرداخت مستقیم یارانه به باغداران تأثیرات بسیار مثبتی در افزایش استفاده نهال‌های اصلاح‌شده داشته، اما بهتر است که برای هریک از بخش‌های این زنجیره به‌طور مجزا یارانه تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه الزاماً پرداخت یارانه برای خرید محصول باعث توسعه به‌کارگیری پایه و نهال‌های اصلاح‌شده نمی‌شود، اظهار کرد: گاهی باید بستر و زیرساخت‌ها را تقویت کرد چرا که به‌کارگیری یارانه در زیرساخت‌ها به همان اندازه و شاید بیش از پرداخت یارانه مستقیم به باغداران می‌تواند در توسعه به‌کارگیری نهال‌های اصلاح‌شده و تجاری‌سازی باغ‌های مؤثر باشد.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی از برنامه‌ریزی این انجمن برای رسیدن به خودکفایی تولید پایه و نهال گل و گیاهان زینتی خبر داد و گفت: در حال حاضر سهم قابل توجهی از نیاز کشور به پایه رویشی این گیاهان از طریق واردات تأمین و ارز زیادی برای خرید آنها از کشور خارج می‌شود.

رستگار همچنین افزود: میزان قابل توجهی از پایه این گیاهان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، به‌طوری‌که از 140 میلیون پایه گل زینتی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد 70 میلیون آن از مبادی رسمی و 70 میلیون دیگر به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی درباره برنامه انجمن برای رسیدن به خودکفایی تولید پایه گل‌های زینتی، بیان کرد: بر اساس این برنامه برای هریک از پایه‌های گل یک شرکت به‌صورت تخصصی اجازه فعالیت خواهد داشت تا از اقدامات پراکنده جلوگیری شود.

رستگار در پایان تأکید کرد: اگر همکاری‌های وزارت جهاد کشاورزی به همین روال ادامه پیدا کند، شرکت‌های کشت بافت طی پنج سال آینده کشور را از واردات هر نوع پایه گل و گیاه زینتی بی‌نیاز خواهند کرد./

G-960203-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید