Iranian Agriculture News Agency

استقبال حقیقی‌ها از کوچک‌ترهای بورس

استقبال حقیقی‌ها از کوچک‌ترهای بورس


دنیای اقتصاد- مهرنوش سلوکی: بورس تهران اولین ماه از سال 96 را با رشد 8/ 1 درصدی شاخص کل به پایان رساند. این رشد در حالی به ثبت رسید که تنها چهار هفته تا برگزاری مهم‌ترین رخداد سیاسی کشور در سال 96 یعنی انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. بررسی جدول بازدهی صنایع بورسی طی مدت مزبور حاکی از رشد شاخص 27 صنعت بورسی و افت شاخص 5صنعت است. بررسی تغییر مالکیت‌ دو دسته معامله‌گران بازار سهام یعنی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نشان می‌دهد که در فروردین ماه حقیقی‌ها نسبت به حقوقی‌ها مشارکت بیشتری در سمت خرید سهام داشته‌اند.

این سهامداران که عمدتا به قصد شناسایی سود از شرایط هیجانی بازار فعالیت می‌کردند، در نمادهای کوچک حضور به مراتب پررنگ‌تر داشتند. روز گذشته شاهد افزایش مشارکت حقیقی‌‌ها در سمت خرید سهام بودیم (تغییرمالکیت 32میلیارد تومانی حقوقی به حقیقی). بررسی آمارها نشان می‌دهد بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در صنعت محصولات شیمیایی و به ارزش بیش از 326 میلیارد ریال رخ داد. در همین زمینه بازیگران حقیقی مشارکت بیش از 64 درصدی در سمت خرید سهام این صنعت داشته‌اند.حقیقی‌ها در سمت فروش نیز حضور پررنگ‌تری نسبت به حقوقی‌ها داشته‌اند. این صنعت در این بازه زمانی رشد 5/ 0 درصدی را تجربه کرده است. از نمادهای با حجم معاملات بالای این گروه می‌توان به «شپلی» اشاره کرد. نماد معاملاتی شرکت پلی اکریل اصفهان که حدود یک سال متوقف بود، بعد از بازگشایی در بسیاری از روزهای ابتدایی سال جاری با صف خرید از سوی سهامداران مواجه بود. به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون این نماد رشد حدود 38درصدی را به ثبت رسانده است. دومین صنعتی که در بحث تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بیشترین ارزش را به ثبت رساند، انبوه‌سازی است.

انبوه‌سازی که حدود 126 میلیارد ریال تغییر مالکیت از سوی حقوقی به حقیقی داشته است، در سمت خرید شاهد حضور 85 درصدی سهامداران خرد بوده است. این صنعت در فروردین‌ماه و در بسیاری از روزها با صف خرید از سوی سهامداران مواجه بود. بسیاری از کارشناسان براین باورند باوجود اینکه شرایط ساخت‌وساز و مسکن طی مدت اخیر تاحدودی بهبود یافته است اما دلایل برای رشد‌های این‌چنینی، چندان قانع‌کننده نیست. در صنعت مخابرات نیز در فروردین ماه حدود 42 میلیارد ریال از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به پرتفوی حقیقی انتقال یافت. این صنعت که شامل دو نماد «اخابر» و «همراه» است، به دلیل اینکه 90 درصد از سهام «همراه» متعلق به شرکت مخابرات ایران است رفتاری مشابه یکدیگر دارند. در این صنعت همواره با نزدیکی به زمان برگزاری مجامع سالانه جذابیت آن میان سهامداران به خصوص حقیقی‌ها افزایش می‌یابد. «همراه» به‌طور سنتی در مجامع درصد تقسیم سود مطلوبی دارد.

به نظر می‌رسد این از دلایلی است که اقبال به این گروه را میان بازیگران خرد در زمان نزدیک شدن به زمان مجمع این شرکت‌ها افزایش داده است. سهامدار عمده در نماد «اخابر» یعنی اعتماد مبین طی این مدت سهم قابل توجهی از اخابر را به فروش رسانده است که عمدتا از سوی حقیقی‌ها خریداری شده است. صنعت قند و شکر نیز از دیگر صنایعی است که در بحث تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقیقی عمل کرده است. این صنعت همچنین جایگاه دوم جدول بازدهی صنایع فروردین را به خود اختصاص داد و رشد بیش از 21 درصد را به ثبت رساند.

در این صنعت 80 درصد از خرید و 76 درصد از فروش از سوی بازیگران حقیقی به ثبت رسیده است. در این گروه و در بحث تغییر مالکیت، حقیقی‌ها سهام با ارزش حدود 27 میلیارد ریال از پرتفوی حقوقی‌ها به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. خودرو نیز از دیگر گروه‌های جذاب فروردین ماه بازار سهام بود. این صنعت در فروردین ماه رشد بیش از 14 درصد داشته است. در این صنعت مشارکت سهامداران حقیقی در هر دوسمت خرید و فروش بیش از حقوقی‌ها بوده است.در زمینه تغییر مالکیت در این صنعت حدود 17 میلیارد ریال از پرتفوی حقوقی‌ها را به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

مشارکت حقیقی‌ها در سمت خرید سهام صنعت خودرو حدود 83 درصد و در سمت فروش حدود 82 درصد بوده است. صنعت خودرو طی یک ماه اخیر در نمادهای بزرگ نظیر «خساپا» و «خودرو» با اقبال از سوی سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی همراه بود. بسیاری از کارشناسان براین باورند که رشد قیمتی این سهم‌ها عمدتا تحت تاثیر هیجانات کنونی بازار نظیر انتخابات ریاست جمهوری است. اما در سمت مقابل و درخصوص تغییر مالکیت به سمت بازیگران حقوقی صنعت محصولات چرمی رتبه اول را دارد و بعد از آن صنایع برق و زراعت قرار دارند. در این بخش صنعت رایانه با تغییر مالکیتی به ارزش 35 میلیارد ریال از حقیقی به حقوقی همراه بوده است. بیش از 30 درصد ارزش خرید سهام در ماه گذشته به بازیگران حقوقی اختصاص داشته است. مشارکت بازیگران حقیقی در دو سمت خرید و فروش کماکان قابل توجه است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید