Iranian Agriculture News Agency

بر اساس مطالعات اخیر مرکز بین‌المللی بهبود گندم

روش انتخاب جدید، پرورش سریع ارقام بهبود یافته ذرت را مدنظر قرار می‌دهد/ دانشمندان: ارقامی با صفات مشترک به میزان سریع‌تری پرورش می‌یابند

طبق مطالعات اخیر مرکز بین‌المللی بهبود گندم و ذرت، انتخاب مکرر به کمک نشانگر به پرورش‌دهندگان ذرت کمک می‌کند تا بازده محصول بیشتر و ارقام بهبود یافته و مقاوم به خشکی را سریع‌تر از قبل پرورش دهند.

روش انتخاب جدید، پرورش سریع ارقام بهبود یافته ذرت را مدنظر قرار می‌دهد/ دانشمندان: ارقامی با صفات مشترک به میزان سریع‌تری پرورش می‌یابند

طبق مطالعات اخیر مرکز بین‌المللی بهبود گندم و ذرت 1 (CIMMYT) ، انتخاب مکرر به کمک نشانگر 2 (MARS) به پرورش‌دهندگان ذرت کمک می‌کند تا بازده محصول بیشتر و ارقام بهبود یافته و مقاوم به خشکی را سریع‌تر از قبل پرورش دهند.

به گزارش ایانا از وب سایت maize یوسف بیّن (Yoseph Beyene) ، یکی از نویسندگان این تحقیق و از پرورش دهندگان ذرت CIMMYT که با برنامه تحقیقاتی ذرت در گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی 3 (CGIAR) همکاری می کند، می گوید: "در روش پرورش معمولی، اغلب 7 تا 8 سال طول می کشد تا کشاورزان به ارقام بهبودیافته دست یابند. اما با استفاده از روش مارس (MARS) ، کشاورزان فقط در طول 5 سال به آن ارقام دست می یابند و حتی این روش در شرایط خشکسالی، بهره ژنتیکی بالایی را نشان می دهد."

مطالعه "بهبود بازده دانه ذرت تحت تنش خشکسالی و در محیط های بدون تنش در منطقه جنوب صحرای آفریقا با استفاده از روش انتخاب مکرر به کمک نشانگر" نشان می دهد که پرورش دهندگان می توانند با استفاده از روش مارس ارقام جدید ذرت را سریع تر و ارزان تر از روش های پرورش معمولی و با کوتاه کردن چرخه تولید، گسترش دهند و دانشمندان نشان می دهند ارقامی با صفات مشترک به میزان سریع تری پرورش می یابند. این مطالعه بر پرورش ارقام ذرت بهبود یافته، مقاوم به خشکی و پربازده گرمسیری در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا متمرکز شده است که با خشکسالی های متوالی و شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی مواجه اند.

یوسف بیّن می گوید: "تغییرات آب و هوایی، محیط زیست را سریع تر از کشاورزی که به طور طبیعی با محیط سازگار می شود، تغییر می دهد. این مسئله حیاتی است که کشاورزان بتوانند هر چه سریع تر به ارقام ذرت مقاوم به خشکی دست یابند، تا بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند."

همچنین روش مارس به شدت هزینه های تولید را کاهش می دهد که این کار با استفاده از داده های ژنوتیپی در پیش بینی بهترین ارقام ذرت قبل از کاشت آن ها صورت می گیرد. در گذشته، پرورش دهندگان باید هر ساله به طور بصری مشاهده و بهترین ارقام ذرت را انتخاب می کردند.

در این تحقیق دریافتند که روش مارس برای ارقام ذرت بهبود یافته در مناطق خشک و محیط های مطلوب در سراسر جنوب صحرای آفریقا قابل استفاده است؛ جایی که مهمترین موادخام غذایی برای بیش از 300 میلیون نفر تولید می شود. این تحقیق به طور کلی نشان می دهد که با استفاده از روش مارس می توان بهره ژنتیکی 10 نوع از جمعیت های ذرت های گرمسیری دو والدی 4 را تخمین زد به طوری که هر ساله بازده دانه در این جمعیت ها، 105 کیلوگرم در هکتار در زمین هایی با آبیاری خوب و 51 کیلوگرم در هکتار در زمین هایی که با تنش آبیاری مواجه هستند، افزایش می یابد. آن ها دریافتند نسل های بعدی که این آزمایش را گذرانده اند به طور قابل ملاحظه ای بازده دانه بیشتری نسبت به بوته های والدینی و تجارتی داشته اند و پیشنهاد می دهند که روش مارس عامل بالقوه بسیار خوبی در افزایش بهره ژنتیکی در مناطق خشک و محیط های مطلوب جنوب صحرای آفریقاست.

در این تحقیق، با استفاده از بیش از 1000 ردیف ذرت بهبود یافته شامل 352 ردیف دبل- هاپلوئید 5 که از هر یک از چرخه های 10 نوع جمعیت دو والدی توسعه یافته اند، آزمایش هایی در چندین محل موردنظر انجام شده است و چندین نوع هیبرید از ردیف هایی که از طریق روش مارس و شجره نامه پرورش یافته اند، به دست آمده است. بهترین نوع هیبریدهای استخراج شده از هر یک از جمعیت ها، تحت آزمایش های عملکرد ملی قرار گرفته و انتظار می رود که به زودی برای تجاری سازی در منطقه جنوب صحرای آفریقا گسترده شود.

CIMMYT یکی از نخستین سازمان های تحقیقاتی است که این فنّاوری را به منظور پرورش ذرت به ویژه برای نیاز کشاورزان خرده پا به کار برده است.

پانوشت:

1. International Maize and Wheat Improvement Center

2. Marker-assisted recurrent selection

3. Consultative Group on International Agricultural Research

4. Biparental

5. doubled-haploid

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید