Iranian Agriculture News Agency

سازمان دامپزشکی:

اجازه سازمان محیط زیست برای پرورش تیلاپیا الزامی است/ کنترل بیماری‌های میگو با تیلاپیا

هنوز هیچ مجوزی از طرف سازمان محیط زیست برای پرورش تیلاپیا صادر نشده و سازمان دامپزشکی نیز جهت صدور مجوزهای بهداشتی، موظف است از قانون تبعیت کند.

اجازه سازمان محیط زیست برای پرورش تیلاپیا الزامی است/ کنترل بیماری‌های میگو با تیلاپیا

هنوز هیچ مجوزی از طرف سازمان محیط زیست برای پرورش تیلاپیا صادر نشده و سازمان دامپزشکی نیز جهت صدور مجوزهای بهداشتی، موظف است از قانون تبعیت کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: بارها گفته شده که در صورت صدور مجوز از طرف سازمان محیط‌زیست، پرورش‌دهندگان می‌توانند به پرورش ماهی تیلاپیا اقدام کنند.

امرالله قاجاری، با اشاره به اینکه چنین مجوزی بستگی به نظر کارشناسان محیط‌زیستی و هماهنگی سازمان شیلات با آنها دارد، افزود: بعد از این اتفاق، بحث تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی پرورش، مراحل تکثیر و قسمت‌های مربوط به فراوری از طرف سازمان دامپزشکی کشور مطرح خواهد شد.

وی بیان کرد: همیشه مصرف انواع ماهی و فراورده‌های دریایی، از طرف کارشناسان تغذیه به‌عنوان غذاهای سلامتی مطرح می‌شوند و چنانچه این ماهی نیز به مقدار معمول مصرف شود، هیچ مشکلی برای سلامتی انسان‌ها پیش نمی‌آید.

قاجاری درباره مزایای پرورش این ماهی عنوان کرد: بیماری خاصی وجود ندارد که قابل انتقال از تیلاپیا به گونه‌های دیگر باشد. ضمن اینکه کارشناسان، پرورش تیلاپیا همراه با میگو را پیشنهاد می‌کنند. زیرا این عمل باعث کنترل بیماری‌های میگو و در نهایت بهبود شرایط زیستی میگو خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که در نهایت خروجی اختلاف نظر بین سازمان محیط‌زیست و شیلات، بر پایه مباحث علمی بوده و به صلاح کشور تمام شود.

این در حالی است که پیش از این مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: "‌سازمان حفاظت محیط زیست به درستی از پرورش ماهی تیلاپیا در کشور ممانعت می‌کند چون این ماهی بومی اکوسیستم ایران نیست. البته هم‌اکنون ماهی تیلاپیا به‌صورت پایوت در بافق یزد در حال پرورش است، اما در حال حاضر امکان پرورش ماهی تیلاپیا به‌صورت گسترده در ایران وجود ندارد، چون این ماهی همه چیزخوار بوده و از همه مهم‌تر ناسازگار با اکوسیستم کشور است."

در همین راستا کارشناس دفتر آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با مهر، عنوان کرده بود: "گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که ما برای پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد مجوز گرفته‌ایم که این اصلا واقعیت ندارد. آنجا از ۸ سال پیش صرفا یک مجوز انجام تحقیقات داده شده بود و آن هم با شرایط بسیار که در همان مرکز تحقیقات آبزیان آب شور موسسه تحقیقات شیلات صرفا تحقیقات بکنند، اثرات این موضوع و خسارات آن را ببینند و ارزیابی ریسک کنند و بعد بر اساس نتایج آن، سازمان محیط زیست اعلام نظر کند. البته ما هم با توجه به کارهایی که در چند سال گذشته انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مشکلاتش بسیار زیاد است."

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هیچ مجوز تجاری برای پرورش تیلاپیا حتی در همان بافق یزد هم به شیلات داده نشده، گفته است: "اکنون این ماهی در جاهای مختلف به صورت غیرمجاز و مخفی پرورش داده می‌شود، اما این حتما غیرقانونی است و ما هم به شدت پیگیریم و برخورد هم خواهیم کرد؛ بنابراین با اکثر استان‌ها هم مکاتبه کرده‌ایم و پیگیر موضوع هستیم و اگر کسی را پیدا کنیم که پرورش تیلاپیا می‌دهد حتما کارش غیرقانونی است و به مقامات قضایی تحویل داده می‌شود."/

V-960129-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید