Iranian Agriculture News Agency

پای سازمان‌های نظارتی به بحث قیمت جوجه یکروزه باز شد؛

تکرار هجوم مرغداران و گرانی جوجه

در حالی که نمایندگان بخش خصوصی، مرغداران را از هجوم برای خرید جوجه قبل از ایام خاص، منع می‌کنند، اما همچنان این سناریو تکرار می‌شود.

تکرار هجوم مرغداران و گرانی جوجه

در حالی که نمایندگان بخش خصوصی، مرغداران را از هجوم برای خرید جوجه قبل از ایام خاص، منع می‌کنند، اما همچنان این سناریو تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت جوجه یکی از نقاط مورد اختلاف بین تولیدکنندگان این نهاده و پرورش‌دهندگان مرغ تلقی می‌شود. البته نمایندگان این دو گروه با برگزاری جلسات متوالی در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که طی آن قرار شد نرخ این محصول بین یک‌هزار و 700 تا یک‌هزار و 800 تومان باشد.

اتفاقا در همین جلسات که همیشه مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشت، بر این امر تاکید می‌کرد که نباید مسیر بازار را به سمتی هدایت کرد که پای سازمان‌های نظارتی به این موضوع باز شود. زیرا این به نفع هیچ یک از دو گروه نیست. اگرچه قیمت مورد توافق، به تولیدکنندگان جوجه یکروزه ابلاغ شد، اما مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی سه ماه پیش از بدقولی مرغ مادری‌ها بعد از حصول توافق خبر داد و گفت: متأسفانه با وجود اینکه ماه بهمن از نیمه گذشت، اما همچنان قیمت جوجه یکروزه بالا است. او هشدار داده بود که در صورت پایبند نبودن این فعالان به توافق صورت‌گرفته، موضوع را از طریق نهادهای نظارتی از قبیل ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی پیگیری خواهد کرد.

این در حالی است که دبیر انجمن جوجه یکروزه چندی پیش در ارتباط با این موضوع به ایانا گفته بود: قیمت جوجه به میزان تقاضای مرغداران برای خرید آن بستگی دارد. اگر آنها تولید را به گونه‌ای تنظیم کنند که ماهانه به طور میانگین، ۹۵ میلیون جوجه تولید شود، نه کمبودی به وجود می‌آید و نه مازادی. البته برای این منظور پرورش دهندگان مرغ باید با اتحادیه خود هماهنگ باشند و میزان سهمیه‌ها را رعایت کنند. چون همانطور که بارها عنوان شده، تولید بیش از حد، منجر به سود بیشتر نمی‌شود. وی همچنین از طرح جدیدی رونمایی کرد که در آن تولید جوجه بر حسب حواله صادر شده از طرف اتحادیه صورت بگیرد.

حال با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و افزایش مجدد قیمت جوجه یکروزه در روزهای اخیر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن تولیدکنندگان این نهاده مبنی بر رعایت قیمت مصوب، هشدار داد. بنابراین به نظر می‌رسد که پرورش‌دهندگان مرغ و تولیدکنندگان جوجه در راه آشتی و انسجام، قدم برنداشته‌اند. نه قیمت مصوب به مرحله اجرا رسید، نه تاکید مدیرکل دفتر طیور وزارتخانه جدی گرفته شد و نه مرغداران، سودای کسب سود بیشتر از بازار را به فراموشی سپردند.

این در شرایطی است که مرغ مادری‌ها اکنون نرخ به تصویب رسیده را قبول ندارند و معتقدند که این قیمت باید به تناسب تورم سالانه موجود در بازار تعیین شود.

حال باید دید که آیا زور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای عملی شدن نرخ توافقی جوجه، کافی است یا ابزارهای دیگری در این زمینه لازم است؟ آن هم سازمانی که نه در کنترل قیمت گوشت موفق بود و نه توانایی مجاب کردن کارخانه‌ها برای خرید شیرخام به قیمت یک‌هزار و 440 تومان را داشت./

V-960118-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید