Iranian Agriculture News Agency

محققان ژاپنی مطرح کردند:

استفاده از لبنیات کم‌چرب برای جلوگیری از افسردگی مفید است

بسیاری از ما برای جلوگیری از افزایش چاقی، محصولات لبنی کم‌چرب را بر پرچرب، ترجیح می‌دهیم. تحقیقات جدید همچنین از منفعت لبنیات کم‌چرب در جلوگیری از افسردگی خبر می‌دهد.

استفاده از لبنیات کم‌چرب برای جلوگیری از افسردگی مفید است

بسیاری از ما برای جلوگیری از افزایش چاقی، محصولات لبنی کم‌چرب را بر پرچرب، ترجیح می‌دهیم. تحقیقات جدید همچنین از منفعت لبنیات کم‌چرب در جلوگیری از افسردگی خبر می‌دهد.

به گزارش ایانا به نقل از medicalnewstoday.com مطالعاتی که روی بیش از یک‌هزار ژاپنی انجام گرفت، نشان داد کسانی که از شیر یا ماست کم‌چرب به مقدار کافی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که از این محصولات بهره نمی‌برند، کمتر در معرض افسردگی قرار خواهند گرفت.

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان در ایالات متحده آمریکا است. به گفته مؤسسه ملی بهداشت روان در سال 2015 حدود 16.1 میلیون نفر در آمریکا حداقل یک دوره افسردگی را در 12 ماه گذشته تجربه کرده‌اند. علائم افسردگی از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است. افسرده‌ها ممکن است غمگین شوند، احساس ناامیدی، گناه، درماندگی، خستگی و اختلال در خواب داشته باشند و یا کم‌خلق شوند؛ حتی در حالات شدید، امکان مرگ یا خودکشی در آنها وجود دارد.

پروفسور ریوچی ناگاتومی و تیم همراه او مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده‌اند، اما در مطالعه اخیر، آنها به‌طور ویژه روی تأثیر مصرف لبنیات پرچرب و کم‌چرب در بروز علائم افسردگی به پژوهش پرداخته‌اند. محققان در این آزمایش، از یک‌هزار و 159 ژاپنی در سنین 19 تا 83 سال استفاده کردند که بخش اعظم آنها از بانوان بودند. شرکت‌کنندگان به سوالات مربوط به مصرف لبنیات از پرچرب گرفته تا کم‌چرب در پرسشنامه پاسخ دادند. البته در این آزمایش، تنها در مورد مصرف شیر و ماست پرسش شد و دیگر اقلام لبنی مانند کره، پنیر و غیره کنار گذاشته شدند.

در مجموع، 20 فاکتور برای تشخیص علائم افسردگی در افراد مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که 31.2 درصد از مردان و 31.7 درصد از زنان علائم افسردگی را بروز دادند. در این بررسی مشخص شد افرادی که حداقل هفته‌ای یک تا چهار بار از شیر یا ماست کم‌چرب استفاده می‌کنند نسبت به آنهایی که این محصولات را از سفره خود حذف کرده‌اند، کمتر علائم افسردگی را بروز می‌دهند. البته در همین راستا هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات پرچرب و گسترش افسردگی در میان مردم، مشاهده نشد.

محققان تصور می‌کنند وجود اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان در شیر پرچرب، اثر اسیدهای چرب ترانس در این محصولات را از بین برده و در نتیجه جنبه منفی آن را خنثی می‌کند. آنها در پایان تأکید می‌کنند که به مطالعات بیشتری برای تعیین دقیق نحوه مکانیسم‌های ارتباطی بین مصرف لبنیات کم‌چرب و کاهش خطر بروز افسردگی نیاز است./

V-960127-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید