Iranian Agriculture News Agency

مساحت دقیق باغات چای کشور مشخص شد



رئیس سازمان چای کشور گفت: مساحت باغات چای در کشور مجموعاً 25 هزار هکتار است.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدولی روزبهان» امروز(شنبه 26 فروردین‌ماه) در جمع خبرنگاران استان گیلان از احیای 4000 هکتار باغات چای رها شده در استان خبر داد و گفت: آینده صنعت چای بسیار روشن است و امسال 30 میلیارد تومان به کارخانه‌داران چای استان وام با بهره 4 درصد داده شده است.

وی افزود: اقبال مردم به مصرف چای داخلی افزایش یافته است و با برنامه‌ریزی می‌توان طی دو برنامه آینده رقم ضریب خودکفایی چای کشور را به 70 درصد برسانیم.

رئیس سازمان چای کشور در خصوص وضعیت تغییرکاربری باغات چای استان با بیان این‌که در زمان مسئولیتم اختیار صدور موافقت تغییر کاربری را منوط به موافقت رئیس سازمان چای کرده‌ام، خاطرنشان کرد: در زمان مسئولیتم حتی برای تغییر کاربری یک متر باغ چای اجازه ندادم، چون معتقدم تغییر کاربری باغات چای، خیانت به نسل آینده است.

رئیس سازمان چای کشور از استمرار حمایت دولت از محصول چای با ادامه خرید تضمینی این محصول خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال به محض برداشت، برگ سبز را از چایکاران خریداری و به قیمت 40 درصدی به کارخانه‌داران می‌فروشیم و 60 درصد این یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود.

روزبهان با اشاره به این‌که بسته‌های حمایتی دیگری نظیر آبیاری تحت‌فشار و پرداخت وام‌های 5 ساله ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: مردم نیز از خرید چای داخلی استقبال خوبی از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: شعار امسال سازمان چای کشور تسریع در احیای باغات چای است و برای احیای هر هکتار باغ چای 6 میلیون تومان وام بدون بهره به چایکاران پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به این‌که با احیای باغات، شاهد افزایش تولید اشتغال در این صنعت و رفاه حال جوانان مشغول در این حوزه خواهیم بود، گفت: چای پس از آب پرطرفدارترین نوشیدنی در ایران است و خوشبختانه مردم ما به این آگاهی رسیده‌اند که چای خارجی فقط اسانس و رنگ است و برای حفظ سلامتشان باید از چای داخلی استفاده کنند.

روزبهان یکی از دغدغه‌های مهم این سازمان را کم‌بودن مالکیت سطح زیرکشت این محصول دانست و گفت: دست‌کم هر کشاورز باید 2 هکتار باغ چای داشته باشد تا پرداختن به تولید این محصول برایش صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: به‌علت قوانین ارث و مشکلات که در بخش اشتغال وجود دارد، شاهد کوچک‌تر شدن مالکیت اراضی در خصوص این محصول هستیم.

رئیس سازمان چای کشور میزان مساحت دقیق باغات چای کشور را 25 هزار هکتار دانست و یادآور شد: 21 هزار هکتار از این باغات فعال هستند و این آمار بر اساس دفترچه‌های که برای چایکاران صادر شده، بدست آمده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید