Iranian Agriculture News Agency

آنچه در جلسه چهارشنبه مدیران سازمان جنگل‌ها با مدیران طرح‌های جنگلداری گذشت

جلالی: طرح تنفس به ما تحمیل نشده است/ اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، قطعاً دریافت می‌شود/ مجریان طرح‌های جنگلداری بازوان سازمان جنگل‌ها هستند

چهارشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، رئیس شورایعالی جنگل و معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با مجریان طرح‌های جنگلداری شمال برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه، تبادل نظر برای اجرای طرح تنفس و مصوبه مجلس اعلام شد. محل برگزاری آن نیز معاونت امور جنگل واقع در ستاد چالوس بود. در این جلسه خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: مسئله استراحت جنگل و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال (تنفس جنگل) مسئله‌ای نبوده که به سازمان جنگل‌ها تحمیل شود. بلکه این تصمیم، بر اساس مطالعات شورایعالی جنگل و جمع‌بندی‌های کارشناسی از وضعیت اکوسیستم‌های طبیعی، در خود سازمان جنگل‌ها پایه‌ریزی شده است.

جلالی: طرح تنفس به ما تحمیل نشده است/ اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، قطعاً دریافت می‌شود/ مجریان طرح‌های جنگلداری بازوان سازمان جنگل‌ها هستند

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)-لیلا مرگن:

چهارشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، رئیس شورایعالی جنگل و معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با مجریان طرح‌های جنگلداری شمال برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه، تبادل نظر برای اجرای طرح تنفس و مصوبه مجلس اعلام شد. محل برگزاری آن نیز معاونت امور جنگل واقع در ستاد چالوس بود. در این جلسه خدا کرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: مسئله استراحت جنگل و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال (تنفس جنگل) مسئله‌ای نبوده که به سازمان جنگل‌ها تحمیل شود. بلکه این تصمیم، بر اساس مطالعات شورایعالی جنگل و جمع‌بندی‌های کارشناسی از وضعیت اکوسیستم‌های طبیعی، در خود سازمان جنگل‌ها پایه‌ریزی شده است.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها در جلسه روز چهارشنبه بیان کرد: اگر طرح‌های جنگلداری با رعایت اصول علمی و فنی در جنگل اجرا شوند، مخرب جنگل نخواهند بود.

وی با اشاره به مصوبه دولت در سال 92 (برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور) که برداشت از جنگل‌ها را مشروط به بهره‌برداری از درختان شکسته، افتاده و آفت زده کرده است، حجم برداشت از جنگل پس از این مصوبه را دارای کاهش 34 درصدی نسبت به دوره قبل از تصویب این قانون، اعلام کرد.

به گفته جلالی روند کلی تخریب منابع طبیعی سبب شده مجامع جهانی به مسئله حفاظت از این منابع توجه کنند. جنگل‌های جهان صدمات زیادی دیده و از هشت میلیارد هکتار جنگل در سراسر کره زمین، فقط چهار میلیارد هکتار باقی مانده است. در طول قرن بیستم، یک میلیارد هکتار از وسعت جنگل‌های جهان کاهش یافته است.

وی گفت: افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، بحث گرمایش زمین و آثار و نتایج این موضوع که مسئله کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی را به همراه داشته است، ایران را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. گرمایش زمین سبب شده ایران بیش از 1.5 درجه افزایش درجه حرارت را تجربه کند و این مسئله تبخیر و تعرق در کشور را افزایش داده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، مصرف آب در گیاهان و درختان با هر درجه افزایش دما، حدود 16 تا 17 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: روند تغییرات اقلیمی سبب شده پدیده‌ای مثل ریزگردها، سیل و غیره مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد. افزایش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی منابع‌طبیعی و زیستی محیطی هم، در کشور نقش آفرین بوده است. در مقایسه با 10 تا 20 سال قبل، فضای فرهنگی و بینشی مردم نسبت به جنگل‌ها و مراتع، فضای سبز و محیط زیست تغییر کرده است.

وی با اشاره به پیشینه سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور درباره حفاظت از جنگل‌ها، عنوان کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری در مراسم درختکاری که هر ساله به مناسبت هفته منابع طبیعی انجام می‌شود، بر قطع شدن دست سوداگران از جنگل تاکید کردند. شاید دیگران متوجه نشوند که این تذکر و توصیه به کجا باز می‌گردد اما ما می‌دانیم که خطاب ایشان به چه کسی بوده است.

جلالی اضافه کرد: امروز بحث توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال تبدیل به قانون شده و خواسته‌ای ملی است. ما ظرف سه سال فرصت داریم که برنامه برای مدیریت جنگل تصویب کنیم. مدت زمان استراحت دادن به جنگل توسط مجلس و دولت مشخص می‌شود. در حال حاضر در قانون به درستی مشخص نشده که استراحت جنگل باید پنج ساله یا 10 ساله باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جنگل‌های ایران را کهن‌ترین و زیباترین جنگل‌های جهان دانست که یونسکو مایل بوده تمام آن را به عنوان میراث جهانی به ثبت برساند اما در نهایت با پیشنهاد سازمان جنگل‌ها، عرصه‌هایی که کمتر دچار دستخوردگی شده بود، به عنوان میراث جهانی به ثبت این مجموعه جهانی می‌رسد.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، در سه سالی که قانون فرصت داده طرح‌های جنگلداری تعیین تکلیف شود، 50 درصد طرح‌های جنگلداری موجود به اتمام می‌رسد و باید برای جایگزینی آن برنامه داشته باشیم. باید مجریان طرح‌های جنگلداری به عنوان ظرفیت‌های موثر ارزشمند و توانمند، در خدمت مدیریت جنگل قرار گیرند.

وی تاکید کرد: توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها به مفهوم رها کردن جنگل نیست بلکه سازمان همواره روی این مسئله تاکید داشته است که باید مجمموعه عواملی که به جنگل آسیب می‌رساند را به حداقل برسانیم. عوامل آسیب‌رسان به جنگل 10 تا 15 عامل است. یکی هم ممکن است بهره‌برداری نامناسب یا اشتباهاتی باشد که در بهره برداری‌ها توسط مجریان طرح‌های جنگلداری رخ می‌دهد.

جلالی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که مجریان طرح‌های جنگلداری هر کدام به عنوان نمایندگان این سازمان در حفاظت و حمایت از جنگل زحمت کشیده‌ و تلاش کرده‌اند. کارنامه خوبی دارند. امکان دارد اشتباهات و تخلفاتی هم در کارنامه برخی از مجریان ما وجود داشته باشد که این را رد نمی‌کنیم، ولی اینکه مجموعه مجریان ما و کسانی که در طرح‌های جنگلداری کار می‌کنند، خدای نکرده به عنوان آسیب‌رسان جنگل تلقی شوند، به هیچ وجه نظر کارشناسی سازمان نیست.

وی یادآور شد: توان و ظرفیت جنگل به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در برخی مناطق و شرایط اکولوژیکی ایجاد شده، کاهش یافته است. در سال 93 در جنگل‌های مازندران سه ماه و نیم باران نیامده بود یا در گلستان، رطوبت مشابه شرایط بیابانی شده بود. این‌ها هشدارهایی است که وجود دارد و باید به این پدیده ها توجه کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه مسئله تنفس جنگل چیز جدیدی نبوده و این سازمان از سال 93 اعلام آمادگی کرده که این طرح را اجرا کند، بر جامع‌نگری در زمینه عوامل آسیب‌رسان به جنگل تاکید کرد.

وی افزود: بررسی‌هایی که شورایعالی جنگل در سال 93 انجام داده بود، نشان می‌داد که رویکردهای مدیریتی در جنگل باید تغییر کند. همان‌طور که در مرتع قرق یکساله برای بازیابی توان طبیعت اعمال می‌شود ما هم به این اجماع رسیدیم که باید در جنگل توقف بهره‌برداری داشته باشیم تا جنگل تقویت شود.

به گفته جلالی در حال حاضر بخش اعظم مجریان طرح‌های جنگلداری به دلیل اینکه دیدگاه‌های آنها به سازمان جنگل‌ها نزدیک است، قول داده‌اند که در دوره جدید نیز با این سازمان همراه باشند.

وی بیان کرد: مجریان طرح‌های جنگلداری بازوان ارزشمند و با تجربه سازمان هستند. باید در قالب همکاری جدید با رویکرد حفاظتی در جنگل‌های شمال حضور داشته باشند. سازمان جنگل‌ها می‌تواند در زمینه بهره‌برداری غیر چوبی و چند منظوره با شرکت‌های موجودی که صلاحیت آنها مورد تایید است، همکاری کند. همچنین مجریان می‌توانند در بحث حفاظت فیزیکی به اضافه اقدامات اجتناب ناپذیر مثل مرمت جاده‌ها، بذرپاشی و نهال‌کاری با سازمان در قالب قراردادهای جدید همکاری کنند. حدود 15 محور برای همکاری‌های جدید تعریف شده که هزینه اجرای برنامه‌های این 15 محور را باید دولت پرداخت کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها بار دیگر از مجریان طرح‌های جنگلداری متعلق به بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی خواست تا در اجرای قانون و خواسته مقام معظم رهبری این سازمان را همراهی کنند. وی همچنین بر روشن شدن تکلیف معادلات بین دولت و مجریان طرح‌های جنگلداری تاکید کرد.

به گفته جلالی دولت برای جلوگیری از توقف فعالیت واحدهای صنعتی متکی به چوب، عوارض صفر درصد برای واردات در نظر گرفته است. برای بسیاری از صنایع چوب نیز مجوزهای در سطح خوراک اولیه پنج تا 6 میلیون متر مکعب بر مبنای واردات چوب صادر کرده است.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها قصد دارد زراعت چوب را توسعه دهد. یک مجری زراعت چوب مشخص کرده‌ایم که حکم آن هفته آینده زده می‌شود. دولت حمایت ویژه از زراعت چوب در سراسر کشور خواهد داشت. در حال حاضر 75 هزار هکتار زمین در سراسر کشور برای توسعه زراعت چوب شناسایی شده است. می‌توانیم در مسئله اجرای طرح‌های زراعت چوب، اولویت را به مجریان طرح‌های جنگلداری بدهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین از برنامه‌ریزی برای حفاظت جنگل‌های بدون طرح خبرداد و افزود: تلاش می‌کنیم که برای کل جنگل‌های شمال با رعایت همه الزاماتی که برای حفاظت جنگل آمده است، برنامه داشته باشیم. حفاظت فیزیکی فقط یک بعد از حفاظت جنگل است. حضور دام، آتش‌سوزی، بیماری و آفات، بهره‌برداری چوب هیزمی و توسعه شهرها و روستاها، اجرای طرح‌های عمرانی، گردشگری، زباله و غیره انواع موضوعات آسیب‌رسان به جنگل‌ها هستند که در برنامه حفاظت از جنگل باید مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: برخی مجریان دلسوزی‌هایی که در زمینه مدیریت جنگل داشتند، به گونه‌ای است که اگر خود مسئولین و مدیران هم بودند، بهتر از مجری نمی‌توانستند جنگل را اداره کنند. مجریانی که تخلفات آنها از حدی بیشتر است، به کار گرفته نخواهند شد اما بیشتر مجریان، نمره قابل قبول برای قراردادهای حفاظتی را کسب می‌کنند. باید تدبیری داشته باشیم تا با اجرای برنامه‌های حفاظتی، نیروها بیکار نشوند.

جلالی تاکید کرد: برای برنامه‌ریزی دقیق نیازمند نظرات مجریان هستیم تا با جمع‌بندی این نظرات، شرایط آتی مشخص شود.

وی ادامه داد: درباره جنگل، گاهی اظهار نظرهایی می‌شود. برخی اساتید دانشگاه مصاحبه می‌کنند و می‌گویند سالانه دو درصد از جنگل‌های ما از بین رفته است. یا مصاحبه می‌شود که 30 سال دیگر جنگل هیرکانی نخواهیم داشت. نظرات افراطی غیر واقعی درجامعه ما وجود دارد. آنچه در افکار عمومی نقش می‌بندد نیز همین اخبار منفی است. وقتی که ما می‌گوییم در همین سال بی‌پولی، 30 هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی کردیم، پذیرفته نمی‌شود و برخی، آمارهای ما را که بر اساس آمار و اطلاعات دقیق ماهواره‌ای استخراج شده و سازمان‌های بین‌المللی نیز آن را تایید کرده‌اند، نادرست می‌دانند. آمارهای ما می‌گوید که طی 60 سال فقط 15 هزار هکتار از سطح جنگل‌های ایران کاسته شده است.

کاهش 240 هزار هکتاری سطح جنگل

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: گاهی حرف منفی پررنگ می‌شود. در رسانه‌ها به یکباره می‌گویند 30 سال دیگر جنگل نداریم، 10 بار هم که توضیح دهید این اظهارات نادرست است، می‌گویند سازمان می‌خواهد از عملکرد خود دفاع کند.

وی گفت: ما 240 هزار هکتار کاهش سطح جنگل داشته‌ایم. اما در مقابل 225 هزار هکتار هم جنگل‌کاری انجام داده‌ایم. ما هم می‌دانیم که تفاوت بین جنگل دست کاشت و طبیعی زیاد است اما کارنامه نظام ما درحوزه جنگل یک کارنامه قابل قبول است. سهم قابل توجهی از آن نیز به عهده دانشگاهیان است.

جلالی با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده در سطح جامعه بیان کرد: امروز افکار عمومی به گونه‌ای است که از سراسر استان‌های شمالی مرتب تصاویر کامیون یا وانت حامل چوب به همراه شماره ماشین را برای سازمان ارسال می‌کنند. ما دائما توضیح می‌دهیم که همه برداشت‌ها از جنگل، قاچاق نیست و بهره‌برداری قانونی هم از جنگل وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصور می‌کرد که هر چوبی از جنگل خارج شود، قاچاق است. برای این نماینده توضیح دادیم که 500 هزار متر مکعب بهره‌برداری رسمی و قانونی از جنگل‌های شمال وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها از مجریان طرح‌های جنگلداری درخواست کرد: ایده‌های اجرایی خود را به این سازمان، برای برنامه‌ریزی دقیق دوره جدید، ارسال کنید. وی افزود: نشست‌های دیگری نیز در استان‌های مختلف برای جمع‌بندی نظرات مجریان طرح‌های جنگلداری برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین در پاسخ به دغدغه‌های موجود درباره عدم تامین اعتبارات و سابقه بد دولت در این رابطه، تاکید کرد: حدود 80 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت جنگل‌های شمال و پرداخت هزینه طرح‌های حفاظتی، توسط مجلس در نظر گرفته شده است. این اعتبارات به صورت هزینه‌ای تصویب شده است. اعتبارات هزینه‌ای مثل بودجه عمرانی نیست بلکه مشابه حقوق کارمندان دولت است که حتی در سال‌های بی‌پولی نیز درصد تخصیص آن حدود 70 تا 80 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها راضی نیست مجریان طرح‌های جنگلداری متضرر شوند، در پاسخ به سخنان یکی از حاضران که برگزاری مزایده برای واگذاری طرح‌های جنگلداری را برخلاف شعارهای حفاظتی سازمان جنگل‌ها می‌دانست، بیان کرد: ما هم برای واگذاری طرح‌های جنگلداری با برگزاری مناقصه و مزایده موافق نیستیم اما قانون برای روند سالم‌سازی کشور، این چارچوب‌ها را تعیین کرده است.

افزایش شمار کشورهای دارای طرح توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها نیز در این نشست برگزاری جلسه با مجریان طرح‌های جنگلداری پس از تصویب قانون برنامه ششم و ابلاغ ماده 38 به سازمان جنگل‌ها را ضروری دانست.

وی افزود: مسئله تغییر سیاست و اصلاح آن زمان‌بر است و نیاز به همفکری دارد. ما ادعا نکردیم که تمام متغیرها و اثرات این اقدام را به ‌طور دقیق اعتبار سنجی کرده‌ایم و پیش‌بینی و آینده‌نگری داریم. هر مسئله‌ای ریسک خودش را دارد که در آن تردیدی نیست.

مقدسی ادامه داد: ما نمی‌توانیم تجارب سایر کشورها را ندیده بگیریم. بر اساس آمارهای فائو، تعداد کشورهایی که مسئله توقف بهره‌برداری تجاری در جنگل‌های طبیعی خود را دنبال می‌کنند، رو به تزاید است.

به گفته مقدسی در حال حاضر قانون مسئله توقف بهره‌برداری تجاری را به تصویب رسانده و سازمان جنگل‌ها قصد دارد از همه تجارب استفاده کند تا ریسک اجرای برنامه‌ها را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: برخی مواقع خیلی روی بهره‌برداری تمرکز می‌کنیم. قطع یک شاخه درخت اگر در راستای پایداری جنگل باشد ارزشمند است در غیر این صورت، از لحاظ اصول علم جنگل مجاز نیست.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها تاکید کرد: جنگل‌های شمال از لحاظ پایداری آسیب دیده است. داخل و خارج طرح هم نداریم. این آسیب‌ها باید مرمت شود و به سمت پایداری برود.

وی دوران انتقال را دوران بسیار حساسی دانست که باید در طی این دوره، امکانات لازم در اختیار مجریان و معاونت جنگل برای مانور بهتر و فائق آمدن بر ریسک‌ها، قرار گیرد.

مقدسی رها شدن جنگل‌ها را خط قرمز سازمان جنگل‌ها دانست و افزود: در دوران انتقال، ضریب حفاظتی از جنگل‌ها باید تقویت شود.

وی نیز مانند رئیس سازمان جنگل‌ها از مجریان طرح‌های جنگلداری خواست تا در ارایه مدل جایگزین که از سال 98 باید در جنگل‌ اجرایی شود، با این سازمان همکاری کنند.

رئیس شورایعالی جنگل افزود: ما در همایش ساری اعلام کردیم که زنگ خطرهایی شنیده می‌شود و در سطح حاکمیت مدیریت ما زیر سئوال است. عده‌ای این سخنان را بر نتافتند و تاکید کردند که غیر متخصص‌ها حق ورود به مسئله جنگل را ندارند. ولی افکار عمومی کار خود را کرد.

وی گفت: در حال حاضر که وارد فاز حفاظتی و اقدامات اجتناب‌ناپذیر می‌شویم، باید مشاغل موجود حفظ و صیانت شود و حتی بهبود یابد.

مقدسی یادآور شد: برای کوتاه مدت، بعضی از اقدامات سازگار با محیط جنگل که اقتصادی باشد، در کنار قرارداد حفاظتی و تزریق مالی به طرح‌ها، در صورت پیشنهاد مجریان طرح‌های جنگلداری، قابل بررسی در سازمان است.

طرح تنفس، خواست حاکمیت

عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها نیز در سخنانی با اشاره به وجود هشت هزار کیلومتر جاده در جنگل‌های شمال، حفاظت از این سرمایه را که برای اطفای حریق و حفاظت فیزیکی جنگل ضروری است، جزء گروه فعالیت‌های اجتناب‌ناپدیر در این اکوسیستم طبیعی اعلام کرد.

وی افزود: توافقی با مجریان طرح‌های جنگلداری داشتیم که اگر مایل هستند، برای اجرای برنامه‌های حفاظتی و اجتناب‌ناپذیر در جنگل باقی بمانند.

نوبخت مسئله تنفس جنگل را نظر شخصی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها یا معاونت امور جنگل ندانست و افزود: حکومت به دلیل بحران‌هایی که امنیت زیستی ما را تهدید می‌کند به این نتیجه رسیده است که باید پوشش جنگلی را حفظ کند. ما در قوه مجریه وظیفه‌ داریم که این عرصه‌ها را حفظ کنیم تا امنیت کشور تضمین شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با مجریان شرکت‌های بزرگ و امضای تفاهم‌نامه، از مجریان شرکت‌های کوچک هم خواست که اگر مایل هستند، در طرح‌های حفاظتی همکاری کنند.

به گفته معاون امور جنگل، اعتباراتی که به شکل هزینه‌ای برای اجرای طرح‌های حفاظتی در سال 96 در نظر گرفته شده، تا 80 درصد تخصیص خواهند یافت. بنابراین مشکلی از نظر تامین اعتبار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: دکتر سلاجقه در مراسم بزرگداشت دکتر کریم ساعی گزارشی از مطالعات پنتاگون ارایه کرد. بر اساس این مطالعات، طی 10 سال آینده خطر خشکسالی ایران را تهدید می‌کند. در حالی که عربستان 16.5 درصد با افزایش رطوبت همراه خواهد بود. در نتیجه در این منطقه پوشش گیاهی توسعه می‌یابد اما در ایران پوشش گیاهی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: سفره‌های زیرزمینی ایران به دلایل مختلف از جمله افزایش چاه‌های غیر مجاز، دچار افت شده‌اند و آب مملکت در وضعیت بحرانی است. این خطری است که در آینده ایران را تهدید می‌کند. بنابراین باید به فکر مدیریت این بحران باشیم.

گزیده‌ای از نظرات مجریان طرح‌ها

در ادامه این نشست به مجریان طرح‌ها نیز فرصتی داده شد تا نظرات خود را بیان کنند. استنباط یکی از مجریان طرح‌های جنگلداری این بود که سازمان جنگل‌ها به دنبال خلع ید آنها است بنابراین از مدیران سازمان درخواست کرد که با آبروی مجریان بازی نکنند. این مجری معتقد بود که سازمان جنگل‌ها با وجود آنکه سه سال از مصوبه دولت در زمینه پایش و بهینه‌سازی جنگل‌های شمال می‌گذرد (مصوبه سال 92 هیات دولت)، هنوز هیچ برنامه مشخصی به مجریان در ارتباط با وظایف جدید ارایه نکرده است. ضمن آنکه با وجود تصویب برنامه ششم نیز همچنان سازمان جنگل‌ها در ارتباط با نحوه تعامل با مجریان طرح‌های جنگلداری هیچ برنامه‌ای ندارد.

تناقض در قوانین و مدیریت جنگل‌ها، مسئله دیگری بود که یکی دیگر از مجریان حاضر در جلسه به آن اشاره کرد. به اعتقاد این حاضر در جلسه، با تغییر قوانین، کیفیت و کمیت چوب استحصال شده از جنگل‌ها، بر خلاف مفاد کتابچه طرح جنگلداری که موضوع قرارداد بین مجری طرح و دولت است، دچار تغییرات اساسی شده است. این مجری، بر این باور است که کیفیت و کمیت چوب خارج شده از جنگل با وضع قوانین جدید به شدت کاهش پیدا کرده و منجر به ضرر اقتصادی بخش خصوصی می‌شود اما هیچ‌گاه دولت به این ضرر و زیان‌ها توجهی نکرده است و به دنبال جبران خسارات مجریان نبوده است.

یکی دیگر از مجریان طرح‌های جنگلداری به عنوان مدرس دانشگاه، وابستگی بودجه‌ای به دولت را امری نادرست دانست و درباره وضعیت جنگل‌های زاگرس که بدون طرح بوده‌اند، پرسش‌هایی را مطرح کرد. این مدرس دانشگاه معتقد است: در جنگل‌های تحت مدیریت دانشگاه‌ها به منظور تربیت نیرو نیاز به دخل و تصرف در جنگل وجود دارد که با توجه به وضع قانون توقف بهره‌برداری، باید برای این مسئله فکری کرد. همچنین وی بر انجام یک ارزیابی درست از کل جنگل‌های شمال و بررسی روند تخریب‌ها، تاکید کرد.

مجری دیگری نیز در واکنش به سخنان عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها که از برداشت غیر مجاز درختان بر خلاف ماده 6 مصوبه هیات دولت خبرداده بود، تاکید کرد: چوبی که خارج از ماده 6 بارگیری می‌شود، یا قاچاق است یا دوستان شما درست نشانه‌گذاری نکرده‌اند. تخلفات این حوزه به عهده مجری نیست.

وی همچنین از یک طرفه بودن قراردادهای دولتی گله داشته و معتقد است: دولت به یکباره قواعد قراردادها را دچار تغییر می‌کند و این مسئله برای بخش خصوصی زیان به همراه خواهد داشت. این مجری یادآور شد: قراردادها را یک طرفه نادیده گرفتن از نظر اخلاقی و شرعی درست نیست. ما خواهان این هستیم که حقوق طرفین قرارداد را در نظر بگیریم و مصوبه مجلس را اجرا کنیم.

یکی دیگر از مجریانی که در قالب تعاونی در جنگل مشغول به فعالیت است، دام را عامل مخربی برای جنگل اعلام کرده و معتقد است که با افزایش قیمت گوشت، دامداران زیادی به سمت جنگل‌ها سرازیر شده‌اند. دامداران فقط به فکر سیر کردن شکم دام‌های خود هستند و به زادآوری جنگل فکر نمی‌کنند. به اعتقاد این عضو شرکت تعاونی، اگر دامدار از جنگل خارج نشود طرح جنگلداری ما شکست می‌خورند. ما پتانسیل‌های مختلفی داخل جنگل داریم. بهترین کسانی که می‌توانند از جنگل بهره‌برداری کنند، همین مردمی هستند که آنجا سکونت دارند. باید این پتانسیل‌ها را در اختیار مجریان طرح‌ها قرار دهیم.

مجری طرح جنگلداری دانشگاه ساری نیز بر توجه بیشتر به سایر بندهای مصوبه هیات وزیران در سال 92 تاکید کرد و گفت: باید پیگیری شود که آیا وزارت نفت سوخت جایگزین به جنگل‌نشینان داده است؟ وی همچنین پیشنهاد داد: بودجه دولتی را طی سه سال ابتدای برنامه ششم به مناطقی که بدون طرح هستند یا طرح‌های آنها بدون مجری است، اختصاص دهیم تا در صورت کسب موفقیت در این مناطق، تجربیات آنها به سایر نقاط جنگل تسری یابد.

ساحلی عضو شرکت تعاونی جنگلداری نرماش نیز با اشاره به سابقه جمع‌آوری صیادان دام گستر که منجر به حفظ نسل ماهیان خاویاری نشد، از مسئولان سازمان جنگل‌ها درخواست کرد به نحوی با مجریان طرح‌های جنگلداری تعامل کنند که تجربه طرح شکست خورده صیانت، بار دیگر در جنگل‌های شمال تکرار نشود. وی افزود: باید به مقوله حفظ جنگل و حفظ مشاغل با هم و توامان توجه شود./

L-960125-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید