Iranian Agriculture News Agency

11 هزار هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 11 هزار هکتار از مزارع استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب در دولت یازدهم به سامانه آبیاری نوین تحت فشار مجهز شد.

11 هزار هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 11 هزار هکتار از مزارع استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب در دولت یازدهم به سامانه آبیاری نوین تحت فشار مجهز شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان، رضا نجفی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، همیشه با مشکل کم آبی و بحران آب روبرو است.

وی ادامه داد: همچنین با وجود افزایش روزافزون جمعیت و تامین امنیت غذایی و محدود بودن منابع آب، باید تلاش کرد از آبیاری سنتی فاصله گرفته و به آبیاری مدرن و مکانیزه روی آورد تا بتوان راندمان آبیاری را افزایش و تولید را بالا برد.

وی گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در 100 هزار هکتار با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در سیستان و بلوچستان یکی از مصوبات سفر سال 93 رئیس جمهوری به این استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: از سال 74 تا سال 92 فقط حدود 18 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده بود اما در دولت تدبیر و امید با اجرای 11 هزار هکتار دیگر این آمار در مجموع به 29 هزار هکتار رسید.

نجفی گفت: تاکنون مازاد بر سطوح اجرا شده آبیاری تحت فشار، 25 هزار هکتار مطالعات سامانه های آبیاری در سطح استان در حال انجام است که پس از به روز رسانی آماده اجرا خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر اساس شرایط تعریف شده 85 درصد اعتبارات اجرای سامانه آبیاری تحت فشار را دولت پرداخت می کند به طوری که 214 میلیارد ریال در سال 93، 67 میلیارد ریال در سال 94 و 530 میلیارد ریال در سال 95 به اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی سقف اعتباری برای سیستان و بلوچستان در زمینه اجرای سامانه آبیاری تحت فشار منظور نکرده یعنی اجرای این طرح در سطح استان تا هر میزان بلامانع است.

وی افزود: از سال 93 تا کنون هزار و 722 متقاضی با 25 هزار و 830 هکتار زمین کشاورزی در سامانه آبیاری تحت فشار نام نویسی کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین سطح اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در استان مربوط به زمین های کشاورزی شهرستان های دلگان، خاش، زاهدان و ایرانشهر با عمده محصولات گندم، نخیلات، میوه های گرمسیری و یونجه است.

نجفی اظهار داشت: سال 95 با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در سطح 29 هزار هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان، 180 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی افزود: با اجرای کامل این طرح در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان در مجموع سالانه 670 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید