Iranian Agriculture News Agency

عکس/مراحل کامل گلابگیری سنتی

مراحل کامل گلاب گیری سنتی  

بر خلاف تصور رایج بهترین گلاب دنیا در قمصر و نیاسر کاشان تولید نمی شود. بلکه این روستاهای گمنامی هستند که با زحمت فراوان هنوز گلاب را به سبک سنتی ( نه مدرنیزه و با ماشین و افزودن اسانس) با دیگ و ظروف مسی و هیزم و... تولید میکنند.

به گزارش خبرگزاری وزارت کشاورزی ایران(ایانا)، روستاهای ون، وادقان، سار، سده و... که در ارتفاعات بلند کاشان قرار دارند، بعلت دوری و دنج بودن مکان آن کمتر توریست و مسافری از آنها دیدن کرده است.

گل در این روستا ها بعلت آب و هوای بسیار خوب و خنک یک ماه دیر تر از قمصر و نیاسر به دست می آید و به همین خاطر گلاب آن تورسیتی نیست ولی بخاطر نوع خاک و ارگانیک بودن کشاورزی و سردی هوا و... محصولا ت آن و بویژه گل آن از مرغوبترین نوع می باشد و حاوی عطر فراوان است.

ولی بخاطر شرایط خاص طبیعی و کوهستانی بودن منطقه و... و بخصوص عدم معروفیت و دلال بازی و تبلیغات فراوان عده ای سودجو این مناطق به درستی به عموم معرفی نمیشود.

و جاهای دیگری که در آنجا اصلا گلی یافت نمیشود و بعلت توریستی بودن زمین آن گران است و دارای گل چندانی نیستند، بعنوان بهترین تولیدکننده گلاب دنیا معرفی شده است.

این افراد گلاب سنتی و غلیظ و ناب روستای ون و وادقان را به ارزانترین مبلغ خریداری کرده و با افزودن آب مقطر و اسانس فراوان به توریستها می فروشند.

تصاویر زیر نشان دهنده زحمت فراوان گلابگیران روستای ون کاشان در 50 کیلومتری شمال کاشان در پس کوههای بلندی است که در اشعار سهراب سپهری نیز به آن اشاره شده است.

ضمنا این روستا از لحاظ وسعت اراضی یکی از بزرگترین روستاهای استان اصفهان میباشد که در مرز 3 استان بزرگ اصفهان ، قم و مرکزی قرار دارد و دارای بهترین نوع کتیرا است.

گام اول:

گام دوم:

گام سوم:

گام چهارم:(!!!)

گام پنجم :

گام ششم:

گام هفتم:

گام هشتم:




انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید