Iranian Agriculture News Agency

معرفی کتاب

انتشار 2 اثر در زمینه آب کشاورزی در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

هم اینک نزدیک 280 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سامانه های زهکشی زیر زمینی مجهزند و در سال های پیش رو، نزدیک 350 هزار هکتار دیگر در استان های خوزستان و ایلام به این مقدار افزوده خواهد شد. این فرصت برای توسعه پایدار، ممکن است با چالش هایی در کشور و به ویژه در خوزستان همراه گردد. از مهم ترین این چالش ها، حجم بسیار بالای زهاب، کیفیت به شدت آلاینده آنها و یافتن محلی مناسب برای دفع آن است.

انتشار 2 اثر در زمینه آب کشاورزی در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

از سوی بخش آبیاری مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی دو کتاب با عنوان های «مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی» و «مدیریت زهاب: زهکشی کنترل شده» منتشر شد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، در پیشگفتار کتاب «مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی» آمده است: در مقوله بحث‌ های نرم‌ افزاری و مدیریتی استفاده بهینه از آب و بهبود بهره‌ وری آب در بخش کشاورزی تاکنون مجموعه مدونی به صورت یک کتاب که به مسائل مرتبط با آن بپردازد، در کشور وجود نداشته و یا به صورت تک نگاشت و محدود بوده، خلاء جدی در این زمینه به چشم می خورد.

در بخش دیگر این پیشگفتار آمده است: هدف اصلی از تدوین کتاب آن بود که ضمن در برداشتن مطالب علمی و فنی لازم در قالب یک کتاب درسی مورد استفاده در جامعه علمی کشور، بتواند مورد استفاده کاربردی مدیران و کارشناسان سطوح مختلف دستگاه های اجرایی مرتبط با برنامه ریزی مسائل آب و خاک کشور نیز قرار گیرد و حتی به صورت یک کتاب مرجع در مسائل نرم افزاری آب، بتواند سیاست ها، قوانین و برنامه های آب را همراه با تحلیل و ارزیابی آنها، یک جا ارائه نماید.

این کتاب در پنج فصل تهیه شده است، در فصل اول کتاب مروری بر وضعیت منابع آب کشور به منظور ارائه تصویری از دارایی آب کشور و بحران کمبود منابع آب توأم با مسائل کیفیت آب شده است .

در فصل دوم به بیان تعاریف و مفاهیم کارایی مصرف و بهره وری آب پرداخته شده و ضمن ارائه تصویری از وضعیت فعلی شاخص بهره وری آب محصولات کشاورزی در کشور، تا حدی به سیاست‌ ها و برنامه ‌های اخیر کشور برای بهبود آن پرداخته شده است .

در فصل سوم به موضوع مهم مدیریت مصرف آب کشاورزی به عنوان زیر مجموعه ‌ای از مدیریت تقاضا پرداخته شده است. این مبحث شامل تعریف مدیریت مصرف، وضعیت مصرف آب در ایران و در مقایسه با جهان، و نارسایی ‌های مدیریت مصرف آب کشور از لحاظ قوانین و ساختار می باشد. همچنین، اقدامات غیر سازه ­ ای و سازه ­ ای مرتبط نیز ارائه و تحلیل شده اند .

در فصل چهارم مدیریت تقاضا، مفاهیم، تعاریف، و الزامات مدیریت تقاضا ارائه شده و ابزارهای مختلف آن شامل ابزارهای اقتصادی و غیر اقتصادی مرتبط با مدیریت تقاضای آب کشاورزی ارائه و تحلیل شده اند .

سرانجام در فصل پنجم نتیجه گیری، جمع بندی کلیه فصول ارائه شده و ارتباط داخلی بین اجزای مختلف ایجاد و ضمن ارائه سنتزی از مطالب کلیه فصول، راهکارها و پیشنهاد های کاربردی لازم ارائه شده اند.

کتاب مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی توسط آقایان نادر حیدری و حسین دهقانی سانیج از اعضاء هیات علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در اواخر اسفند ماه سال گذشته به چاپ رسید.

"مدیریت زهاب: زهکشی کنترل شده"

کتاب "مدیریت زهاب: زهکشی کنترل شده" تألیف همکاران مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مجتبی اکرم و فؤاد تاجیک توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران منتشر شد.

هدف از تدوین این کتاب، آشنا کردن سیاست گذاران، مهندسان مشاور، کارشناسان آبیاری و زهکشی، پژوهشگران، مروّجان و دوست داران محیط زیست با روش مدیریتی نو و مبتکرانه ای با نام "زهکشی کنترل شده" است که افق روشنی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و زیان کمتر به محیط زیست را نوید می دهد .

هم اینک نزدیک 280 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سامانه های زهکشی زیر زمینی مجهزند و در سال های پیش رو، نزدیک 350 هزار هکتار دیگر در استان های خوزستان و ایلام به این مقدار افزوده خواهد شد. این فرصت برای توسعه پایدار، ممکن است با چالش هایی در کشور و به ویژه در خوزستان همراه گردد. از مهم ترین این چالش ها، حجم بسیار بالای زهاب، کیفیت به شدت آلاینده آنها و یافتن محلی مناسب برای دفع آن است. مدیریت جامع زهاب، راهی برای رویارویی با این چالش هاست و شامل روش ها و برنامه هایی است که با نگرشی سیستمی و سازگار با محیط زیست، امکان کاربرد پایدار این سامانه ها و بهبود بخشیدن به کمیت و کیفیت زهاب را فراهم می کند.

زهکشی کنترل شده به عنوان راه حلی نوآورانه، یکی از روش های بهینه مدیریت زهاب است که می تواند با کاهش حجم زهاب و بهتر کردن کیفیت آن، از آسیب رساندن به محیط زیست پیشگیری کند و از مصرف بیهوده منابع ارزشمند آب بکاهد. این روش که در برخی از شبکه های قدیمی و در بیشتر شبکه های جدید قابل بهره برداری است، گامی در جهت مدیریت پایدار منابع آب و پیشگیری از چالش های پیش رو در مدیریت زهاب به شمار می آید. نویسندگان امیدوارند که با نشر این کتاب، گامی به سوی شناساندن، آموزش و ترویج اجرای این روش زهکشی فراپیش نهاده شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید