Iranian Agriculture News Agency

تخریب ۱۵۰۰ مسکن روستایی در خراسان


رییس بنیاد مسکن با بیان اینکه در زلزله اخیر خراسان رضوی حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شدند گفت: برای واحدهای تخریب شده وامهایی با سقف ۲۰ میلیون تومان می دهیم و تسهیلات بلاعوض هم از محل منابع خود پرداخت می کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا تابش در نشست خبری به مناسبت سی و هشتمین سالگرد افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: همان روزی که زلزله خراسان رضوی اتفاق افتاد، مدیرکل بنیاد مسکن به همراه تیمهای کارشناسی همان روز به منطقه اعزام شدند. در چند روستا که نوعا هم فرسوده یا خالی از سکنه بوده تخریبهایی شده است و پیش بینی می کنیم واحدهای تخریب شده بیش از ۱۵۰۰ واحد نباشد.

وی افزود: همان روز اول جلساتی در استانداری تشکیل شده وامهایی با سقف ۲۰ میلیون تومان در اختیار می گذاریم و تسهیلات بلاعوض نیز ارایه می شود. آواربرداری هم شروع شده است و تقریبا همراه با چادر زدن، بازسازی شروع شده است.

تابش همچنین درخصوص مسکن اجتماعی که انجام آن به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده گفت: در پایان سال گذشته دولت به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه مسکن اجتماعی یا مسکن کم درآمدها را صادر کرد و سال ۱۳۹۶ را شروع این فعالیت قرار دادند که باید طبق آن مصوبه سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کنیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بخشی از این مصوبه مسکن حمایتی و بخش دیگر مسکن اجتماعی است، تاکید کرد: در بخش مسکن حمایتی برای ۱۰ هزار واحد با سقف فردی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن ملکی پرداخت می کنیم. همچنین به ۲۰ هزار واحد تا سقف ۴۰ میلیون تومان پرداخت می کنیم. به متقاضیان مسکن مهر بدون متقاضی نیز در ۵ هزار واحد کمک بلاعوض پرداخت می کنیم.

وی درخصوص بخش استیجاری ـ ملکی نیز گفت: ساخت مسکن استیجاری ـ ملکی به نسبت ۶۰ به ۴۰ خواهد بود که این اهداف مدنظر است؛ پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن استیجاری که خودشان زمین دارند در ۱۵ هزار واحد، پرداخت کمک اجاره در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر در ۱۵ هزار واحد و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر در ۲۰ هزار واحد.

تابش اظهار کرد: منتظر تامین منابع هستیم. البته ابتدای سال است و انشاءالله بتوانیم این مصوبه را به نفع مردم به اجرا درآوریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تامین ۲۰۰ هزار مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: در مسکن روستایی اگر سالیانه ۲۰۰ هزار واحد تولید کنیم سالیانه ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می کنیم. سالیانه ۱۰ تا ۱۵ درصد فولاد و ۱۰ تا ۱۲ درصد سیمان در این بخش مصرف می شود که اگر طرح بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی کنار گذاشته شود ۱۵۰ هزار شغل را از دست می دهیم.

تابش خاطرنشان کرد: اولویت ما در گذشته بخش مسکن روستایی بود که به آمار خوبی دست پیدا کردیم. آمار کلی ما بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن در روستاها بهسازی، نوسازی و تولید شده است. با صرف تسهیلاتی معادل ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان.

چاپ خبر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید