Iranian Agriculture News Agency

صنایع خوراک دام فرانسه اعلام کردند:

کاهش تقاضای 330 هزار تن خوراک دام در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان

تلفاتی که آنفلوآنزا متوجه طیور می‌کند تنها به خسارت‌های مالی مزرعه‌داران مربوط نمی‌شود، بلکه صنایع بالادستی، ازجمله تولیدکنندگان خوراک دام نیز در این خسارت، سهیم هستند.

کاهش تقاضای 330 هزار تن خوراک دام در پی شیوع آنفلوآنزای پرندگان

تلفاتی که آنفلوآنزا متوجه طیور می‌کند تنها به خسارت‌های مالی مزرعه‌داران مربوط نمی‌شود، بلکه صنایع بالادستی، ازجمله تولیدکنندگان خوراک دام نیز در این خسارت، سهیم هستند.

به گزارش ایانا به نقل از رویترز، یکی از تولیدکنندگان خوراک دام فرانسه ( SNIA ) گفت: با توجه به شیوع گسترده آنفلوآنزای پرندگان در فرانسه، تقاضای خرید خوراک دام بیش از 330 هزار تن کاهش داشته است. این اتفاق، ناشی از حذف گله‌های مختلف طیور به‌ویژه اردک بوده و به‌نظر می‌رسد این روند نزولی تا برقراری آنفلوآنزا همچنان ادامه داشته باشد.

فرانسه در بین کشورهای اروپایی بیش از همه درگیر سویه N8N5 آنفلوآنزا شده که بسیار مسری است (همان سویه‌ای که در ایران مشاهده شد). این سویه که از اواخر سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب غربی فرانسه نفوذ کرد تا به حال بسیاری از گله‌های اردک را به نابودی کشانده که عواقب آن صنعت تولید خوراک دام را نیز متضرر کرده است (جنوب غرب فرانسه مهد تولید غذایی لوکس به نام Gras fioe است که از فراوری کبد اردک یا غاز به دست می‌آید).

حدود 10 میلیون اردک به دلیل شیوع آنفلوآنزا از بین رفته‌اند. همچنین بنا بر حکم دولتی، در مناطق پرخطر، پرورش این پرنده حداقل تا پایان ماه مه ممنوع است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند این امر موجب شده تقاضا برای خرید خوراک به ویژه ذرت که جزء اصلی خوراک اردک را تشکیل می‌دهد، بین 240 تا 250 هزار تن کاهش یابد. تولیدکنندگان ذرت در همین راستا ماه گذشته گفته بودند که افت تقاضا به میزان دست‌کم 150 هزار تن به دلیل شیوع آنفلوآنزا اتفاق افتاده است.

رئیس انجمن مرغ ITAVI گفت: این بحران همچنین به تولید 13.4 میلیون قطعه جوجه ضربه وارد کرده که 10 میلیون آن سهامی خاص و مابقی سهامی عام هستند. این در حالی است که فرانسه سال گذشته 755 میلیون جوجه تولید کرده بود. بنابراین میزان خسارت به تولید مرغ این کشور بسیار کمتر از اردک تخمین زده می‌شود.

کارخانه‌داران خوراک دام تاکید می‌کنند به دلیل شیوع آنفلوآنزا در سالن‌های پرورش جوجه میزان تقاضای خوراک تا 80 هزار تن پایین آمده است؛ بنابراین مجموع (مصرف برای اردک و مرغ) خرید تناژ خوراکی که به دلیل شیوع این بیماری کاهش داشته به بیش از 330 هزار تن می‌رسد. فرانسه به‌تنهایی در سال 2016 به میزان 20 میلیون و 400 هزار تن خوراک دام تولید کرده است.

اگرچه سالن‌های پرورش مرغ نسبت به مزارع اردک، آسیب کمتری از سویه H5N8 دیده‌اند، اما پرورش دهندگان مرغ، در نزدیکی مزارع آلوده اردک، تولید را متوقف کرده و برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری، در حال حاضر جوجه‌ریزی نمی‌کنند./

V-960117-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید