Iranian Agriculture News Agency

فائو: درگیری‌‌های سوریه 16 میلیارد دلار به کشاورزی آن خسارت زد




سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برآورد کرد: جنگ در سوریه به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی بیش از 16 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است.

به گزارش سه شنبه تارنمای نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تهران، نخستین ارزیابی جامع در سطحی ملی درباره آسیب جنگ به بخش کشاورزی سوریه در سپتامبر 2016 (شهریور- مهر پارسال) به شیوه پیمایشی از بیش از سه هزار و 500 خانوار در سراسر این کشور، مصاحبه با بیش از 380 گروه اجتماعی و تحلیل داده‌های کشاورزی اولیه و ثانویه صورت گرفت.
مدیرکل فائو درباره این گزارش گفت: این پیمایش نشان می‌دهد کشاورزی در بحبوحه این جنگ، راهی را برای زندگی میلیون‌ها سوری پدید آورده است؛ چه آنانی که در داخل کشور آواره شده اند و چه افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
«خوزه گرازیانو داسیلوا» افزود: افزایش سرمایه‌گذاری برای بهبود بخش کشاورزی می‌تواند نیاز به کمک‌های بشردوستانه را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده و همچنین بر توقف جریان مهاجران تاثیر چشمگیری داشته باشد.
‌بر اساس اطلاعیه دفتر نمایندگی فائو در ایران، حدود 95 درصد نمونه مورد تحقیق اعلام کردند اگر از پشتیبانی‌های اولیه کشاورزی مانند بذر، کود و سوخت برای به کار انداختن موتورهای آبیاری برخوردار باشند، تعداد افرادی که مناطق روستایی را برای یافتن فرصت‌های جدید در مکان‌های دیگر، ترک می‌کنند، کاهش یافته و مهاجران و آوارگان داخلی به بازگشت تشویق می شوند.
بنابر یافته‌های اصلی، بیش از 75 درصد خانوارهای مناطق روستایی سوریه هنوز برای تامین غذای خود، اگرچه در مقیاس بسیار کمتر، کشاورزی می‌کنند.
همچنین حدود 60 درصد خانوارهای سوری اعلام کردند کمبود کود یکی از موانع اصلی تولید محصولاتی چون گندم، جو و حبوبات است. کمبود سوخت، شیوع آفات و بیماری‌ها و تخریب سیستم‌های آبیاری و آبشخور دام‌ها دیگر موانع مهم بر سر راه تولید غذای مورد نیاز مردم سوریه بود.
بر اساس این گزارش از سال 2011، مالکیت دام خانگی در سوریه کاهش یافته و به 57 درصد گاو، 52 درصد گوسفند، 48 درصد بز و 47 درصد ماکیان رسیده است.
با کاهش درآمدها و تولید غذای خانگی و افزایش شدید قیمت غذا، در سوریه نسبت درآمد صرف شده برای تهیه غذا به میزان زیادی بالا رفته است. پیش از آغاز ناآرامی ها، خانوارهای سوری حدود 25 درصد از درآمد سالیانه خود را صرف غذا می‌کردند اما در زمان انجام این پیمایش در سپتامبر 2016، 90 درصد خانوارها بیش از نیمی از درآمد سالیانه خود را به تهیه غذا اختصاص داده بودند.
این در حالی است که از سال 2011 تا 2016 جمعیت روستاها در سوریه به نصف کاهش یافت.
بنا بر تحلیل فائو از مجموع خسارت 16 میلیارد دلاری، زیان وارد شده به دارایی‌ها مانند تراکتورها، ماشین ها، مزارع تجاری، کلینیک‌های دامپزشکی، پناهگاه‌های حیوانات، گلخانه‌ها، سیستم‌های آبیاری و تاسیسات فرآوری - بیش از سه میلیارد دلار تخمین زده شده و 6 میلیارد و 300 میلیون دلار خسارت نیز به دلیل نابودی و آسیب به تولیدات کشاورزی پدید آمده است.
در بخش دام نیز حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار خسارت برآورد شده است و خسارت در بخش شیلات به 80 میلیون دلار می‌رسد.
به گزارش فائو ، هزینه اولیه بازسازی بخش کشاورزی سوریه در یک بازه سه ساله، بسته به تغییر در وضعیت صلح نسبی یا صلح کامل 10 میلیارد و 700 میلیون تا 17 میلیارد و 100 میلیون دلار تخمین زده شده است.
از سال 2011، فائو از بهبود معیشت، تغذیه و امنیت غذایی بیش از 2 میلیون و 400 هزار سوری در مناطق روستایی و شبه شهری حلب، الحسکه، درعا، دیرالزور، حما، حمص، ادلب، حومه دمشق، سویدا و قنیطره حمایت کرده است.
به گزارش ایرنا، از سال 1390 جنگ داخلی در سوریه آغاز شده و به نابودی انسان ها، زیرساخت ها و منابع طبیعی این کشور انجامیده است.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد. این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید