Iranian Agriculture News Agency

اطلاعات دقیق سیل‌خیزی در کشور وجود ندارد

عدم تخصیص اعتبار طرح هشدار سیل در سال گذشته/ قیمت بالای مطالعات سیل‌خیزی سازمان جنگل‌ها

کارشناس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات آب با اشاره به نبود اطلاعات دقیق درباره وضعیت سیل‌خیزی در کشور، از عدم تخصیص اعتبار طرح تحقیقاتی هشدار سیل در سال گذشته خبر داد.

عدم تخصیص اعتبار طرح هشدار سیل در سال گذشته/ قیمت بالای مطالعات سیل‌خیزی سازمان جنگل‌ها

کارشناس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات آب با اشاره به نبود اطلاعات دقیق درباره وضعیت سیل‌خیزی در کشور، از عدم تخصیص اعتبار طرح تحقیقاتی هشدار سیل در سال گذشته خبر داد.

سالانه شاهد روند افزایشی وقوع سیلاب در کشور و رشد خسارت‌های جانی و مالی وارده به مردم هستیم. متولیان امر، دلیل افزایش حجم خسارات ناشی از سیل را تجاوز مردم به حریم رودخانه‌ها و سکونت آنها در مسیر سیل اعلام می‌کنند اما آیا نقشه دقیقی درباره وضعیت مناطق سیل‌خیز کشور وجود دارد که بارگذاری فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مستعد وقوع سیل انجام نشود؟ فرشاد کوهیان کارشناس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات آب درباره روند وقوع سیل در ایران و مطالعات سیل‌خیزی در کشور، در گفتگو با خبرنگار ایانا از نبود اطلاعات کافی در این رابطه خبرداد.

به گفته وی در این مرکز برنامه‌هایی بوده که سیل‌خیزی در حوضه‌های مختلف بررسی شود تا بر اساس آن، برنامه‌ریزی برای استقرار سیستم هشدار سیل انجام شود اما تا کنون این برنامه‌ها اجرایی نشده است.

کوهیان بیان کرد: دو بار بررسی سیل‌خیزی در دستور کار بوده است اما چون این مسئله زیر طرح یک طرح بزرگ‌تر با عنوان "طرح هشدار سیل" بود و بودجه آن تامین نشد، نتوانسته‌ایم کار خاصی انجام دهیم.

وی افزود: سال گذشته طرح هشدار سیل هیچ اعتباری دریافت نکرد. به عنوان یکی از زیرطرح‌های این پروژه قرار بود اولویت حوضه‌ها را از نظر سیل‌خیزی و در معرض خطر سیل قرار داشتن بررسی کنیم تا بدانیم آیا این حوضه‌ها نیاز به نصب سیستم هشدار سیل دارند یا خیر. اما به دلیل نبود بودجه این کار انجام نشد.


اطلاعات سازمان جنگل‌ها در زمینه سیل ممکن است دقیق نباشد

بر اساس اطلاعات سازمان جنگل‌ها، روند وقوع سیل در ایران صعودی است و همواره رو به افزایش است. اما این کارشناس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات آب در رابطه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جنگل‌ها، گفت: نمی‌دانم کارهای انجام شده در این سازمان چقدر محکم و قرص بوده است. سازمان جنگل‌ها مطالعاتی را انجام داده است اما به نظر می‌رسد این مطالعات بیشتر تئوری است.

وی افزود: واقعیت این است که خروجی‌های طرح را ندیده‌ام و خیلی نمی‌توانم اظهار نظر کنم. زیرا سازمان جنگل‌ها خروجی‌ها را در معرض عموم قرار نداده‌ است و اطلاعات آنها فروشی است. قیمت اطلاعات هم بسیار بالاست.

کوهیان اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم، وزارت نیرو چند بار تلاش کرده تا اطلاعات را از سازمان جنگل‌ها بگیرد اما تا به حال نتیجه نرسیده و تمام اطلاعات را دریافت نکرده است. شاید جسته و گریخته اطلاعاتی را از این سازمان گرفته باشند اما فکر می‌کنم که خیلی چیز کاملی در دسترس نداشته باشیم.

وی عنوان کرد: اگر بودجه باشد، می‌توان برنامه‌ریزی کرد و مطالعه در این رابطه کار پیچیده‌ای نیست.

به گفته کوهیان عدم اطلاع در زمینه سیل‌خیزی، خسارات و تلفات را زیاد می‌کند. وی ادامه داد: ما اطلاعات کلی درباره سیل‌خیزی مناطق داریم. کارهای جسته و گریخته‌ای در این رابطه انجام شده و اولویت‌بندی‌هایی نیز مشخص شده است. اما به عنوان یک کارشناس معتقدم که این اولویت‌ها قابل اطمینان نیست.

به گفته این کارشناس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات آب، این مجموعه بر اساس اطلاعات موجود، یکسری پهنه‌بندی انجام داده و مناطقی که بیشتر در معرض خطر و خسارت سیل هستند را مشخص کرده است. در این بررسی‌ها تعداد سیل مناطق بر اساس اطلاعات موجود، خسارت وارده به مناطق، سازه‌های تقاطعی و پل‌های روی رودخانه، وضعیت عبور رودخانه‌ها از داخل شهرها و جمعیت در معرض سیل، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: چون اطلاعات ما کامل نبوده، نمی‌توان گفت مطالعه کامل و محکمی در این بخش انجام شده است. برای اینکه برنامه خوبی داشته باشیم، باید بودجه‌ای برای این کار گذاشته شود و مطالعه علمی انجام شود.

کوهیان گفت: آنچه مسلم است اولویت‌های مناطق سیل‌خیز از زمان آغاز طرح هشدار سیل تا امروز تغییراتی داشته اما برای بررسی دلیل این تغییرات، نیازمند انجام مطالعه هستیم./

L-960115-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید