Iranian Agriculture News Agency

تمرکز فائو بر مقاومت میکروب ها در برابر دارو در 5 کشور آسیای مرکزی

میکروب‌ها زیر ذره‌بین فائو/ تقویت چارچوب‌های حقوقی، ظرفیت نظارت ملی و افزایش آگاهی‌ها ضرورت مقابله با میکروب‌ها/ مواد غذایی می‌تواند پاتوژن میکروب‌های مقاوم را به انسان منتقل کند

پروژه جدیدی با سرپرستی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و کمک مالی در حدود 3 میلیون 250 هزار دلاری در راستای ترویج مواد غذایی سالم و جلوگیری از گسترش مقاومت میکروب ها در برابر دارو (superbugs :میکروب هایی که نسبت به داروها مقاوم هستند) بر روی مزارع کشاورزی پنج کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان از منطقه آسیای مرکزی انجام می شود.

میکروب‌ها زیر ذره‌بین فائو/ تقویت چارچوب‌های حقوقی، ظرفیت نظارت ملی و افزایش آگاهی‌ها ضرورت مقابله با میکروب‌ها/ مواد غذایی می‌تواند پاتوژن میکروب‌های مقاوم را به انسان منتقل کند

پروژه جدیدی با سرپرستی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و کمک مالی 3 میلیون 250 هزار دلاری در راستای ترویج مواد غذایی سالم و جلوگیری از گسترش مقاومت میکروب ها در برابر دارو ( superbugs :میکروب هایی که نسبت به داروها مقاوم هستند) بر روی مزارع کشاورزی پنج کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان از منطقه آسیای مرکزی انجام می شود.

به گزارش ایانا از سایت فائو، پروژه فائو با حمایت روسیه در ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به مقامات کمک خواهد کرد تا بتوانند به گونه ای موثرتر برای جلوگیری از مقاومت میکروب ها در برابر داروها در سیستم های کشاورزی و مواد غذایی به اقدامات لازم مبادرت کنند.


بخش عمده ای از بودجه برای حمایت از سه اقدام به کار گرفته می شود:

1- تقویت چارچوب های قانونی و حقوقی که زیر بنای تلاش ملی برای جلوگیری از مقاومت میکروب ها در برابر دارو در بخش کشاورزی و زنجیره مواد غذایی است که شامل توسعه استراتژی ملی می شود.

2- ایجاد ظرفیت سیستم های نظارت ملی در راستای نظارت و تست مقاومت میکروب ها در برابر دارو در سیستم های غذایی.

3- افزایش آگاهی کشاورزان، متخصصان و مسوولان ایمنی مواد غذایی در زمینه سلامت حیوان و انسان، در مورد خطرات مقاومت میکروب ها و چگونگی مدیریت آن.

گفتنی است در مراسمی به مناسبت آغاز تلاش های مشترک، آنا پوپوا، سرپرست سرویس نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده فدرال روسیه ، متعهد شد که کشورش آماده ارایه تحقیقات اپیدمیولوژیک (1) در راستای حمایت و بهبود همکاری های منطقه ای در زمینه مقاومت ضد میکروبی است.

وی گفت: "مقاومت میکروب ها در برابر دارو، فقط یک موضوع برای تحقیقات علمی نیست، بلکه می تواند خطرات بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد که می توان به بقایای آنتی بیوتیکی در مواد غذایی اشاره کرد. بنابراین ما نمی توانیم این تهدید را دست کم بگیریم، و باید به گونه ای عملی و علمی با این موضوع مقابله کنیم. "

ماریا هلنا اسمدو معاون مدیر کل فائو، از فدراسیون روسیه برای تعهد خود در زمینه تقویت امنیت جهانی غذا و تغذیه ، از جمله حمایت از تلاش های فائو برای کمک به کشورهابرای مقابله با مقاومت میکروب ها در برابر دارو تقدیر کرد.


وی گفت: "مقابله با مقاومت میکروب ها در برابر دارو، رابطه بسیار نزدیکی با سلامت، مراقبت های پزشکی، سیستم های تولید مواد غذایی سالم و محیط زیست دارد و کنترل نکردن این مساله می تواند به عنوان تهدیدی خطرناک در آینده به شمار آید."

خوزه گرازیانو دا سیلوا، مدیر کل فائو، در نشست دو جانبه خصوصی با وزیر پوپوا، از وی برای کمک روسیه تشکر کرد و اقدام این کشور را به عنوان نخستین اهدا کننده عمده در زمینه حمایت از این کار در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، ستود.

برگزاری کنفرانس در راستای افزایش آگاهی منطقه ای

در راستای افزایش آگاهی در زمینه مقاله با مقاومت میکروب ها در برابر دارو در حوزه مواد غذایی و سیستم های کشاورزی منطقه، قرار است ماه آینده، فائو و روسیه کنفراسی بین المللی در زمینه ایمنی مواد غذایی و تحلیل خطرات (سوشی، 18-19 ماه مه) برگزار کنند.

در این رویداد بیش از 350 شرکت کننده از دولت ها، بخش خصوصی و جامعه علمی و همچنین متخصصان سلامت و تغذیه گردهم می آیند تا به تبادل تجربیات و بهترین شیوه ها در تغذیه و امنیت غذایی از جمله مقابله با مقاوت میکروب ها در برابر دارو بپردازند .

مقاومت میکروب ها در برابر دارو ( AMR : antimicrobial resistance ) چیست و چرا یک نگرانی در سیستم های غذایی به شمار می رود؟

افزایش استفاده از داروهای ضد میکروبی مانند آنتی بیوتیک ها در مراقبت های بهداشتی انسان و حیوان، همچنین سوء استفاده و استفاده نامناسب انها، به افزایش تعداد میکروب های مقاوم بیماری زا دربرابر داروهای مرسوم ، کمک کرده است، که این موضوع می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامت انسان به دنبال داشته باشد.

اما AMR ، تنها یک نگرانی در بیمارستان ها به شمار نمی آید، بلکه این نگرانی در مزارع و سیستم های غذایی نیز وجود دارد.

این در حالی است که مواد غذایی می تواند ، پاتوژن میکروب های مقاوم را به انسان متنقل کند. و بیماری های حیوانی که به دلیل مقاومت میکروب در برابر دارو به سختی درمان می شوند، می تواند روی تولید مواد غذایی اثر گذار باشد و باعث ضرر و زیان مالی به کشاورزان شود.

در سپتامبر سال گذشته، جامعه بین المللی برای پاسخ به تهدید فزاینده مقاومت ضد میکروبی ( AMR )، طرح جهانی برای مقاومت میکروب ها در برابر دارو ( Global Action Plan on Antimicrobial Resistance ) را تصویب کرد، طرحی که برای مقابله با AMR و توسط سازمان بهداشت جهانی توسعه یافته است و همچنین هماهنگی آن بر عهده سازمان بهداشت جهانی دام ( OIE ) و فائو قرار دارد.

این اقدام در درجه نخست بر روی حوزه مواد غذایی و کشاورزی متمرکز شده وفائو در این طرح خواستار اقدامات زیر است:

1- بهبود آگاهی درباره مقاومت میکروب در برابر دارو در میان کشاورزان و تولید کنندگان، دامپزشکان و مقامات، سیاستگزاران و مصرف کنندگان مواد غذایی

2- ایجاد ظرفیت های ملی برای نظارت در زمینه مقاومت میکروب در برابر دارو و استفاده از داروهای ضد میکروبی در مواد غذایی و کشاورزی

3- تقویت اقدامات دولت ها در زمینه استفاده از مواد ضد میکروبی ( AMU : antimicrobial usage ) و AMR در سیستم مواد غذایی و کشاورزی

4- ترویج شیوه های مناسب در سیستم های مواد غذایی و کشاورزی و استفاده عاقلانه از آنتی بیوتیک ها

این در حالی است که خواص ضد میکروبی دارو از مسایل مهم است که به عنوان ابزاری مفید و موثر در درمان و پیشگیری بیماری های حیوانی کاربرد دارد. فائو حمایت خود را در زمینه کاهش و استفاده داروها در خوراک دام به عنوان یک گام مهمنشان داده است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- epidemiology :همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی ، مطالعه نحوه انتشار بیماری ها و عوامل بیمای‌زا ، توزیع بیماری ها در زمان ها ، مکان ها ، نژاد ها یا فرهنگ های خاص یا هر عاملی است که به سلامت مربوط باشد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید