Iranian Agriculture News Agency

بعد از انتشار سویه خطرناک در ایالت تنسی آمریکا رخ داد:

وحشت گرجی‌ها از شیوع آنفلوآنزا در این کشور

هنوز خطر نفوذ ویروس آنفلوآنزا در مزارع پرورش مرغ به کلی از بین نرفته و در کمین کشورها است.

وحشت گرجی‌ها از شیوع آنفلوآنزا در این کشور

هنوز خطر نفوذ ویروس آنفلوآنزا در مزارع پرورش مرغ به کلی از بین نرفته و در کمین کشورها است.

به گزارش ایانا به نقل از سایت chronicle.augusta.com تهدید صنعت طیور در کشور گرجستان، از هر طریقی که باشد، بسیاری از مردم را نگران و دست‌پاچه می‌کند. حال از وقتی که یک سویه بسیار پاتوژن و خطرناک در جنوب ایالت تنسی آمریکا کشف شده، گرجی‌ها به تکاپو افتاده‌اند. زیرا همان واحدی که نخستین بار این سویه در آن شناسایی شد، 73 هزار و 500 قطعه مرغ داشت که امروز به کلی خالی از پرنده شده است.

آنفلوآنزای پرندگان هر از چندگاهی در بسیاری از مناطق مختلف جهان پیدا می‌شود که برای صنعت طیور، بیماری‌ای بسیار خطرناک و خانمان برانداز است. سالانه میلیون‌ها مرغ، غاز و بوقلمون برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری معدوم می‌شوند که در مناطق مختلف آمریکا نیز مانند تگزاس، ایندیانا و آیووا طی 15 سال گذشته شیوع این بیماری منجر به حذف بسیاری از گله‌های طیور شده است. البته خوشبختانه تاکنون گرجستان، شاهد شیوع آنفلوآنزا بین طیور صنعتی خود نبوده و مسئوولان این کشور امیدوارند که این روند، همچنان ادامه داشته باشد.

اما نباید خطر پرندگان وحشی را فراموش کرد. زیرا این نوع از حیوانات، به دلیل مهاجرت‌های طولانی ممکن است سویه شناخته شده در ایالت تنسی را به گرجستان یا هر جای دیگر جهان انتقال دهند؛ به ویژه مرغابی‌هایی که انتقال دهنده مهم آنفلوآنزا به شمار می‌روند بدون اینکه خود علائم این بیماری را بروز دهند.

ایالت تنسی در راه هوایی می‌سی‌سی‌پی قرار داشته و برفراز آن پرندگان مهاجر پرواز می‌کنند. این مهاجرت ممکن است تا بیش از 2 هزار و 300 مایل با شعاع 1.5 میلیون مایل مربع را در بر بگیرد که مهم‌ترین کریدور مرغابی‌ها و دیگر پرندگان مهاجر در آمریکای شمالی است. به طوری که بیش از 325 گونه پرنده در این راه هوایی رفت و آمد می‌کنند. تعداد بسیاری از این پرندگان، پتانسیل حمل ویروس را داشته و ممکن است منطقه بسیار وسیعی را از این بابت تحت پوشش قرار دهند.

هرچند گرجستان، از الگوی دیگری در مهاجرت پرندگان تبعیت می‌کند که به آن راه هوایی اقیانوس اطلس گفته می‌شود و این موضوع تاحدودی منطقه مورد نظر را از انتقال ویروس شایع شده در تنسی، محافظت می‌کند، اما باز هم احتمال خطر وجود خواهد داشت. به هر حال در کشور گرجستان، منازل زیادی هستند که حیاط خلوت خود را به محلی برای پرورش طیور تبدیل کرده‌اند. بنابراین برای جلوگیری از گسترش احتمالی این بیماری، در مناطق شهری باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

وزارت کشاورزی گرجستان، در اطلاعیه ای از مردم شهر خواسته تا از تماس با پرندگان وحشی به شدت اجتناب کرده و در صورت مشاهده پرندگان بیمار یا تلفات مشکوک، مراتب را به مقامات مربوطه اطلاع دهند.

در حال حاضر نیز تمام نمایشگاه‌های طیور، خرید و فروش و معاوضه مرغ زنده در بازارهای مختلف گرجستان و اعمال خطرناک از این قبیل در این کشور تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده است. البته مردم می‌توانند مرغ مورد نیاز خود را برای برگزاری عید پاک یا افزایش تعداد گله‌های‌شان، از نمایندگی‌های مجاز و دارای گواهی سلامت تهیه کنند؛ اما مبادله این پرنده در میان دوستان و آشنایان و بدون نظارت دامپزشکی، خلاف قانون است.

شایان ذکر است که تولید جوجه‌های گوشتی و تخم‌مرغ، دو محصول اساسی و مهم در گرجستان است که 40 درصد حجم محصولات کشاورزی به ارزش پنج میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص داده است. بنابراین تهدید این صنعت بزرگ در این کشور -که به پایتخت صنعت طیور معروف است- می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد آن وارد کند./

V-960111-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید