Iranian Agriculture News Agency

افزایش مخاطرات کشاورزی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی

کشت در مزارع سخت‌تر می‌شود

دانشمندان در سراسر جهان در حال کار روی پیش‌بینی اثرات تغییرات آب و هوا بر سیاره ما هستند. تغییرات اقلیم پازلی پیچیده با قطعاتی متحرک است، اما تعدادی از الگوها ثابت بوده‌اند، ازجمله این پیش‌بینی که وضعیت کشت در مزارع سخت‌تر خواهد شد.

کشت در مزارع سخت‌تر می‌شود

دانشمندان در سراسر جهان در حال کار روی پیش‌بینی اثرات تغییرات آب و هوا بر سیاره ما هستند. تغییرات اقلیم پازلی پیچیده با قطعاتی متحرک است، اما تعدادی از الگوها ثابت بوده‌اند، ازجمله این پیش‌بینی که وضعیت کشت در مزارع سخت‌تر خواهد شد.

به گزارش ایانا از شبکه اخبار محیط زیست ، دانشمندان از طریق پیش‌بینی‌های بارش، شدت خشکسالی، نوسانات تغییرات آب و هوا به تاثیر تغییر اقلیم بر کشاورزی پی بردند. تا به حال، کشاورزان به‌طور متوسط قادر نبودند تا پیش‌بینی‌هایی از این دست را در کشاورزی در نظر بگیرند. دانشگاه جدید ایلینویز در مرکز ایالات متحده مطالعه‌ای را در مورد پیش‌بینی‌های اثرات تغییرات آب و هوا را در قالبی که کشاورزان در نحوه کار در مزارع خود به آن عادت دارند، انجام داده است.

آدام جیمز اکولوژیست مرکز پژوهشی کشاورزی USDA و عضو این تیم مطالعاتی می‌گوید: "همه چیز از کارهای امروز ما در مزارع نتیجه می‌گیرد. اگر شما قادر به کار کردن نیستید، سایر مسایل هم از این مسئله تاثیر می‌گیرد". روزهای کاری در کشاورزی با ارقام و سیستم کشت تعیین می‌شود و شما می‌توانید از انواع شیوه‌های مدیریت آفات استفاده کنید.

در مطالعه انجام شده قبلی، تیم مطالعاتی مدل‌های قابل اعتماد از داده‌های آب و هوایی گذشته را برای روزهای کاری مزرعه در نظر گرفت. در مطالعه جدید، آنها این مدل سناریوهای تغییرات آب و هوا را به همراه پیش‌بینی روزهای کاری مزرعه در آینده بررسی کردند. این مطالعه برای سه سناریو تغییرات آب و هوایی از خفیف تا شدید در دوره‌های زمانی اواسط قرن حاضر ( سال‌های 2046-2065) و اواخر قرن حاضر ( سال‌های 2099-2080) انجام شده است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که به‌طور مثال نوع کشت معمولی فعلی ذرت دیگر قابل اجرا نخواهد بود، ماه‌های آوریل و می در بیشتر نقاط محدوده مطالعاتی (ناحیه مرکزی ایالات متحده )، بیش از حد مرطوب خواهد بود.

یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: در آینده، ما پیش‌بینی می‌کنیم که هوا گرم‌تر شده و بهارها مرطوب‌تر، تابستان‌ها داغ‌تر و خشک‌تر شود. ما در آینده شاهد شروع زودتر فصول خواهیم بود، بنابراین ماه مارس برای فرارسیدن شروع فصل کشت خواهد بود. هیچ کس پیش از این فکر نمی‌کرد که ماه مارس کشت را آغاز کند. اما در حال حاضر روندها نشان می‌دهد که کشت زودهنگام را پیش رو خواهیم داشت. این روند به‌طور مستقیم کشت زودهنگام تابستانه را نشان می‌دهد.

براساس مطالعه انجام شده، این خشک و داغ شدن تابستان باعث تغییر شیوه کشت مخصوصا در جنوب ایالات متحده خواهد شد. دوره‌های خشکی در اواسط تابستان در تمام سناریوهای آب و هوایی مطالعه شده تشدید خواهد شد. اگر کشاورزان تصمیم به کشت دیرتر برای جلوگیری از برخورد با ماه‌های مرطوب آوریل و می بگیرند، آنها به سمت خشکسالی می‌روند که باعث آسیب دیدن محصول در زمان گلدهی گیاه می‌شود و کشت بهاره هم مخاطره آمیزتر خواهد شد.

خطر کلمه کلیدی است. اگر کشاورزان در کشت اولیه خود در ماه مارس بیش از انتظار بارش داشته باشند، آیا آنها شانس خود را از دست داده‌اند؟ تیم مطالعاتی می‌گوید کشاورزان باید نوع دانه برای کاشت را و یا کشت ترکیبی را انتخاب کنند. البته بعید است که کشاورزان تا این حد انعطاف‌پذیری داشته باشند، چون آنها نوع کشت را بر اساس خرید دانه در پاییز گذشته انتخاب می‌کنند. در هر حال هر پیش‌بینی اشتباهی فوق‌العاده برای کشاورزان پرهزینه خواهد بود.

البته در حال حاضر دانشمندان بر روش‌های دیگری از جمله تغییر ژنتیکی گیاهان برای مقاومت در برابر خشکی نیز کار می‌شود و همچنین بر روش‌های حفظ رطوبت در خاک برای بالابردن ضریب امنیت کشاورزی در آینده و در اثر تغییرات اقلیمی هم کار می‌کنند. اما مطمئناً مدیریت کشت هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960108-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید