Iranian Agriculture News Agency

پشت سر گذاشتن سه سال گرم، حتمی بودن تغییرات آب و هوا را اثبات می‌کند

هشت راهکار برای سازگاری با تغییرات اقلیمی

شاید شما نیز مانند بسیاری از ما متوجه تغییر در فصل‌ها یعنی تابستان گرم‌تر، زمستان کوتاه‌تر و بهار زودتر به نسبت گذشته شده‌اید. با توجه به گزارشی که اخیرا سازمان ملل منتشر کرده است، سال 2016 گرم‌ترین سال ثبت شده بود که رکورد سال 2015 را شکست. همچنین سال 2015 به نسبت 2014 گرم‌تر بود. سه سال رکورد گرم‌ترین سال‌های ثبت شده به‌طور متوالی نشان می‌دهد که آب و هوا در حال تغییر است.

هشت راهکار برای سازگاری با تغییرات اقلیمی

شاید شما نیز مانند بسیاری از ما متوجه تغییر در فصل‌ها یعنی تابستان گرم‌تر، زمستان کوتاه‌تر و بهار زودتر به نسبت گذشته شده‌اید. با توجه به گزارشی که اخیرا سازمان ملل منتشر کرده است، سال 2016 گرم‌ترین سال ثبت شده بود که رکورد سال 2015 را شکست. همچنین سال 2015 به نسبت 2014 گرم‌تر بود. سه سال رکورد گرم‌ترین سال‌های ثبت شده به‌طور متوالی نشان می‌دهد که آب و هوا در حال تغییر است.

به گزارش ایانا از گاردین ، سازمان ملل تنها اعلام کننده تغییرات آب و هوا نیست، ناسا، سازمان ملی هواشناسی و اقیانوسی در ایالات متحده ( NOAA )، دفتر هواشناسی بریتانیا، سازمان جهانی هواشناسی ( WMO )، آژانس هواشناسی ژاپن، هیات بین‌الدولی تغییرات آب وهوا ( IPCC ) و ده‌ها سازمان دیگر بارها اعلام کرده‌اند که تغییرات جهانی آب و هوا در حال رخداد است و جامعه در حال حاضر در "حیطه ناشناخته" از این اثرات است.

شاید داشتن هوای گرم‌تر به‌نظر خوشایند بیاید. در بسیاری از نقاط جهان که سرما پیش از این بیشتر بود، قدم زدن در هوای بهاری در اواخر زمستان برای مردم مطبوع و دلپذیر هم هست. تغییرات آب و هوا، از جمله افزایش دما و تغییر الگوهای بارشی، منجر به اثرات واقعی و قابل توجهی بر سلامت انسان، معیشت، اقتصاد، اکوسیستم‌ها و جامعه می‌شود. برای مثال، تغییر الگوی بارش به شدت می‌تواند بر زمان‌بندی محصولات و بازده کشاورزی اثر بگذارد. در حال حاضر بالا آمدن سطح دریا برخی از جوامع انسانی، جاده‌ها، خانه و دیگر ساختارها را تهدید به زیر آب بردن می‌کند. تغییرات الگوهای بیماری می‌تواند مشکلات جدیدتری را با تهدید ایمنی برای جوامع ایجاد کند. خشکسالی‌های طولانی مدت باعث قطحی می‌شود، همان‌طور که در حال حاضر در سومالی و اتیوپی شاهد آن هستیم. بلایای طبیعی در جوامع فقیرتر درحال افزایش است، عاملی که باعث ویرانی ساختارهای اقتصادی و جوامع محلی می‌شود. صرف نظر از اینکه شما کجا زندگی می‌کنید و چه کاری انجام می‌دهید، تقریبا تضمین شده است که تغییرات آب و هوایی بر شما اثر گذاشته است و این اثرات به سمت شدت یافتن و تکرار بیشتر پیش می‌رود.

در مواجه با این واقعیت، عده‌ای بر این باور هستند که سرمایه‌گذاری برای آمادگی و اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. برای کمتر کردن اثرات تغییرات آب و هوا جوامع انسانی هم در کنار دولت‌ها نقش مهمی دارند. در اینجا هشت راهکار اولیه که افراد و دولت‌ها می‌توانند سریعا برای مقابله با تغییرات آب و هوا انجام دهند آورده می‌شود.


ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

1- ایجاد یک برنامه یا ساخت یک بسته ابزار. بلایای طبیعی در حال افزایش است و پیش‌بینی‌ها از افزایش این رخدادهای طبیعی در پی شدت یافتن تغییرات آب و هوا، حکایت دارد. برنامه‌ای را برای خود و خانواده‌تان تنظیم کنید، در این باره که شما و خانواده‌تان در زمان رخداد سانحه طبیعی و گرفتاری در زمان حادثه و بعد از آن چه کاری را باید انجام دهید. سپس یک جعبه ابزاری را براساس نیازهای اولیه خود و خانوده‌تان بسازید.

2- سعی کنید همسایه‌های خود را بشناسید. در زمان فاجعه، عکس‌العمل منابع دولتی چندان به موقع و روشن نیست. ساخت یک شبکه قوی اجتماعی، مانند ایجاد شبکه محلی می‌تواند راه بسیار موثر برای آماده شدن برای حادثه و مدیریت بعد از وقوع حادثه باشد.

3- ردپای کربن خود را کاهش دهید. هرکاری که ما می‌توانیم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهیم برای کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی مفید است. ما باید اقدامات سازگاری با تغییرات آب و هوا را مدیریت کنیم، همان‌طور که مدیریت کاهش اثرات تغییرات آب و هوا اجتناب‌ناپذیر است.

4- با قانون‌گذاران خود مدام در تماس باشید و آنها را رصد کنید. تقاضا برای حفظ و پیشبرد برنامه‌های داخلی و بین‌المللی در برابر تغییرات آب و هوا، سیاست‌گذاری‌ها و جریان منابع مالی را دنبال کنید. تصور نکنید که این برنامه‌ها بدون اجرا، از جایی اهدا خواهد شد.


دولت‌ها باید چه کنند؟

1- ادغام برنامه‌های تغییرات آب و هوا در تمام سیاست‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری. ما نیاز داریم تا صرف نظر از اینکه در آینده چه چیزی رخ خواهد داد، از سرمایه‌گذاری پایه در علوم و آمادگی برای آینده اطمینان حاصل کنیم. به همین دلیل تغییرات آب و هوا باید در سطح محلی، ملی و بین‌المللی در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر گرفته شود.

2- سرمایه‌گذاری در علوم آب و هوا. به جای حذف بودجه‌ها باید برای علوم تغییرات آب و هوا بودجه بیشتری را در نظر گرفت. این بودجه‌ها می‌تواند شامل نظارت در زمان واقعی رخداد حادثه، پژوهش در اثرات مرتبط با تغییرات آب و هوا و اجرا و پیاده‌سازی راه حل‌های کاهش اثرات و سازگاری با تغییرات اقلیم باشد.

3- ساختارهای سبز را بسازید. سرمایه‌گذاری برای فضای سبز، پارک‌ها، جنگل‌های شهری و راه کارهای اقتصادی هوشمند برای مدیریت سیلاب‌ها و سوانح طبیعی می‌تواند آسیب‌پذیری جوامع محلی را کاهش دهد. دولت‌های خود را به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های سبز تشویق کنید، با همان اشتیاقی که دولت‌ها برای زیرساخت‌های سنتی و پروژه‌های فیزیکی دارند.

4- پذیرفتن اقدام آب و هوا ابزاری برای پیشبرد توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی است. انگیزه اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوا باید با هدف رفع نیازهای مردم باشد. استراتژی‌های تغییرات آب و هوا وقتی برای شهروندان طراحی می‌شود، هر دو جنبه اقتصادی و رفاه را در بر می‌گیرد. مطمئن شوید که برنامه‌های دولتی آسیب پذیرترین بخش‌ها را شناسایی کرده باشد و راه حل‌ها بر مبنای این شناخت پایه ریزی شود.

همه ما می‌دانیم که منافع جمعی ما در هر جامعه‌ای در جهت کاهش اثرات و سازگاری با تغییرات اقلیم است. در صورت عدم برنامه‌ریزی و مقابله و سازگاری با تغییرات اقلیم، ریسک‌های ناشی از تغییرات اقلیمی شدت می‌یابد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960106-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید