Iranian Agriculture News Agency

چالش‌های جدید در سیاست‌های مقابله با تغییرات اقلیمی در اروپا

فرانسه در مقابل قوانین ممنوعیت بهره‌برداری جنگل‌ها مقاومت می‌کند

فرانسه با قوانین جدید اتحادیه اروپا در زمینه محاسبه توان جنگل در جذب کربن و اعمال محدودیت‌ها برای بهره‌برداری از جنگل مخالفت کرد.

فرانسه در مقابل قوانین ممنوعیت بهره‌برداری جنگل‌ها مقاومت می‌کند

فرانسه با قوانین جدید اتحادیه اروپا در زمینه محاسبه توان جنگل در جذب کربن و اعمال محدودیت‌ها برای بهره‌برداری از جنگل مخالفت کرد.

به گزارش ایانا از لوموند، بحث مهم امروز اتحادیه اروپا در بخش جنگل مبارزه با گرمایش جهانی است. جنگل‌ها 40 درصد از خاک اروپا را تشکیل می‌دهند و در حال حاضر حدود 10 درصد از گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن سالانه توسط درختان جذب می‌شود. اتحادیه اروپا قصد دارد تا مقررات جدیدی را برای بهره‌برداری از جنگل‌های اروپا وضع کند. مخالفت با این مقررات، از فرانسه به‌عنوان کشوری با مساحت جنگل‌های بالا شروع شد. فرانسه در تلاش است تا با تعدیل کردن مقررات، امکان بهره‌برداری از جنگل‌ها را مانند گذشته حفظ کند. به عقیده کارشناسان، بحث‌ها بیشتر از آنکه فنی باشد، سیاسی است. این بحث‌ها بیشتر در مورد "استفاده از زمین، تغییر کاربری زمین و جنگلداری" است.


بدون تولید گازهای گلخانه‌ای خالص

اقدام برای کاهش اثرات آب و هوا در اروپا در حال حاضر بر دو محور استوار است. یکی بازار کربن، برای 11 هزار تاسیسات صنعتی (نیروگاه‌های حرارتی، پالایشگاه ها، کارخانجات سیمان، تولید کاغذ و غیره) که باید تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه‌ای خود را تا 43 درصد کاهش دهند، و دیگری، سیستم تقسیم بار مسئولیت برای حمل و نقل، ساختمان‌ها و کشاورزی است که این بخش‌ها باید تولید گازهای گلخانه‌ای خود را تا 30 درصد کاهش دهند.

برای تقویت این سیستم، کمیسیون اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا یک سوم از مساحت جنگل‌های این قاره را به اهداف الزام‌آور اضافه کند. از این رو طرح پیشنهادی در جولای 2016 برای دوره 2020 تا 2030 آماده شد. در این طرح برای هر کشور، اقدامات در بخش جنگل، نباید هیچ انتشار خالصی از گازهای گلخانه‌ای را در پی داشته باشد، به‌طوریکه بیلان کربن (تفاوت بین مقدار کربن از حذف در اتمسفر با رشد درختان یا مزارع و حجم کربن آزاد شده در اثر پاک‌تراشی و یا قطع درختان) این مناطق باید یا صفر و یا مثبت شود. اما فرانسه با اشاره به طرح ملی جنگلداری خود به این تصمیم معترض است. براساس طرح ملی جنگلداری، فرانسه قصد دارد تا سال 2026، هر ساله 12 میلیون متر مکعب برداشت چوب جنگلی را به نسبت 37 میلیون مترمکعب برداشت سال‌های اخیر، افزایش دهد. این برنامه فرانسه، با برنامه اتحادیه اروپا در تضاد است. جنگل‌های شهری فرانسه به مساحت 17 میلیون هکتار در حال حاضر 12 درصد از انتشار گاز دی‌اکسیدکربن این کشور را جذب می‌کند؛ بنابراین افزایش نرخ برداشت چوب به معنی کاهش جذب گاز دی‌اکسیدکربن در این کشور خواهد بود.

برخی از گروه‌های محیط زیستی با انتقاد از رویکرد برداشت جنگلی فرانسه، تاکید می‌کنند که این کشور در اجرای تعهدات پاریس متعهدانه عمل نمی‌کند و جایی که پای سود در میان باشد، نگرشی صادقانه در مورد گرمایش زمین ندارد. پشت سر فرانسه، اتریش و فنلاند هم با وسعت بالای جنگل در اروپا قرار دارند.


20 درصد چوب‌های فرانسه صرف گرمایش می‌شود

انرژی چوب در حال حاضر اولین منبع تجدیدپذیر در فرانسه است. 40 درصد از انرژی تجدیدپذیر فرانسه از چوب تهیه می‌شود که حدود دو برابر بیش از انرژی برقابی است. سالانه از 37 میلیون مترمکب چوب فروخته شده در فرانسه 20 درصد برای گرمایش و مابقی استفاده صنعتی می‌شود.

به عقیده مدیر انرژی‌های تجدیدپذیر فرانسه، توسعه انرژی چوب با طرح‌های مدیریت جنگل تضادی ندارد. در حالی که برداشت چوب از میزان کاشت و رشد کمتر باشد. اما یکی از فعالان در موسسه حفاظت از جنگل‌ها تا این حد خوش بین نیست. به گفته جولی مرسود، 25 میلیون مترمکعب از چوب فروخته شده در فرانسه مربوط به جنگل‌های خصوصی است که قسمت بیشتر آن سوزانده می‌شود. در حالی که باید با بهبود مدیریت جنگل و نحوه مصرف چوب تعادل بین برداشت چوب و سوزاندن آن برقرار شود تا در طولانی مدت به ذخیره سازی بیشتر کربن منتهی شود به گفته وی تضاد فعلی این است که تحت پوشش کاهش گرمایش جهانی، سیاست‌های جنگل و انرژی فرانسه به کاهش عملکرد اتحادیه اروپا منجر خواهد شد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید