Iranian Agriculture News Agency

طرح وزارت کشاورزی فلسطین با حمایت فائو و اتحادیه اروپا برای اشتغال روستایی

فائو به بهبود امنیت غذایی در مناطق روستایی در کرانه باختری کمک می کند

محدودیت دسترسی به آب یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان و دامداران فلسطینی در کرانه باختری است. بدون دسترسی مداوم به آب، اقتصاد روستایی رشد گسترده ای نخواهد داشت. چنین امری امنیت غذایی در جوامع روستایی را تهدید می کند و فرصت های شغلی کشاورزان بدون زمین و دیگر گروه ­های آسیب پذیری را که در روستاها زندگی می کنند محدود می کند.

فائو به بهبود امنیت غذایی در مناطق روستایی در کرانه باختری کمک می کند

محدودیت دسترسی به آب یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان و دامداران فلسطینی در کرانه باختری است. بدون دسترسی مداوم به آب، اقتصاد روستایی رشد گسترده ای نخواهد داشت. چنین امری امنیت غذایی در جوامع روستایی را تهدید می کند و فرصت های شغلی کشاورزان بدون زمین و دیگر گروه ­های آسیب پذیری را که در روستاها زندگی می کنند محدود می کند.

به گزارش ایانا از وب سایت فائو به طور خاص در استان ­های جنین و هبرون و الخلیل به خاطر کمبود بارندگی که گاه تقریبا هیچ است، دسترسی به منابع آبی به طور فزاینده پراکنده و کمیاب است و فقیرترین خانواده­های کشاورز آن هایی هستند که کشاورزی دیم دارند.

وزارت کشاورزی فلسطین با حمایت فائو و اتحادیه اروپا از سال 2011 میلادی به این سو پروژه­ هایی به قیمت 1.9 میلیون دلار برای رسیدگی به کمبود آب و ترویج اشتغال روستایی اجرا کرده است. این پروژه ­ها در زمینه کمک به بازسازی مخازن آب قدیمی و ایجاد امکانات جدید و همچنین ارائه آموزش هایی درباره فعالیت های کشاورزی و مدیریت صحیح آب به افراد محلی است.

پروژه دو مرحله ای فائو برای مقابله با کمبود آب و ایجاد فرصت اشتغال روستایی مناسب

در مرحله اول این پروژه با برنامه "انتقال پول نقد" 456 مخزن جدید آب ساخته شد. علاوه بر این، بیش از 35 مخزن قدیمی با کمک روستاییانی که در این پروژه استخدام شده بودند، بازسازی شد. این پروژه­­ اگرچه هدفش ساخت و ساز و بازسازی مخازن آب بود ولی فرصت های شغلی کوتاه مدتی هم برای کشاورزان بومی ایجاد کرد.

در مرحله دوم این پروژه کارشناسان کشاورزی به کشاورزان محلی شیوه های مدیریت کشاورزی و آبیاری را آموختند و اطمینان حاصل کردند که خانواده ها و کشاورزان از مخازن جدید درست استفاده می کنند. در نتیجه 500 خانوار آسیب پذیر کشاورز در کرانه غربی فلسطین منبع آب پایدار به دست آوردند. نظارت­های بعدی بر پروژه نشان داد که درآمد این خانوار ها افزایش و همچنین امنیت غذایی شان بهبود یافته است . سرمایه گذاری در زیرساخت ها همچنین فرصت های شغلی کوتاه مدت قابل توجهی برای کارگران فقیر روستایی ایجاد کرد و درآمد حاصل از این فرصت­های شغلی به احتمال زیاد به بقیه جامعه گسترش می یابد.

زنان سرپرست خانوار در کرانه باختری فلسطین برای دسترسی به فرصت­های شغلی مولد و مناسب، با چالش های زیادی مواجه هستند. برنامه حاضر پلی بر شکاف جنسیتی در این منطقه بود و با تمرکز بر 158 خانوار که توسط زنان اداره می شد (یعنی 32% از کسانی که از پروژه منتفع می شدند)، از آن ها برای ایجاد درآمدهای جایگزین حمایت کرد.

وزیر امور محیط زیست فلسطین، استفاده از آب غیر متعارف (مانند پساب ها) برای آبیاری در فلسطین را گزینه ­ای امیدوار کننده برای انطباق با تغییرات آب و هوایی دانست ولی تاکید کرد باید در این مورد محتاطانه برنامه ریزی کرد تا از اثرات بالقوه منفی زیست محیطی جلوگیری شود.

در حقیقت ایجاد شغل و معیشت مناسب یکی از اهداف اصلی رویکرد دوگانه این پروژه بود. 500 مخزن آب ساخته شد که انتظار می رود طول عمری 40-50 ساله داشته باشد. علاوه بر آن با ارائه آموزش به افراد ذی نفع در پروژه، استفاده کافی از زیرساخت تضمین می شود و در طول زمان زیرساخت ها مدیریت و نگهداری می شوند. این امر موقعیت های اشتغال را بلند مدت می کند.

مخازن ذخیره آب در زمان بحران می توانند خطرات ناشی از نوسان میزان بارش باران را کاهش دهند. به خصوص در مورد خانواده های کشاورزان فقیر. با درگیرشدن اعضای جامعه در ساخت و ساز مخازن آب، این پروژه مالکیت محلی بر زیرساخت ها را تضمین می کند.

رویکرد این پروژه می تواند در دیگر مناطق روستایی که آب در آن کمیاب است و سطح فقر و ناامنی غذایی در آن بالا است تکرار شود. ترکیب توسعه زیرساخت ها با روش هایی که به کشاورزان استفاده و مدیریت از این زیرساخت ها را یاد می دهد می تواند پتانسیل مولدی برای خانواده کشاورزی محلی باشد

رویکرد این پروژه پل زدن بین حمایت های اجتماعی و تولید زیرساخت های لازم روستایی است که می تواند برای پیشبرد اشتغال روستایی مناسب و معقول و توسعه پایدار به کار آید .

ترجمه: نجیبه محبی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید