Iranian Agriculture News Agency

جیره غذایی پناهجویان افغان به یارانه نقدی تبدیل می شود





نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد از برنامه جدید پرداخت یارانه نقدی به جای جیره مواد غذایی خشک به پناهجویان افغان در سال 2018 خبرداد و گفت: این اقدام سازمان ملل به منظور حفظ کرامت انسانی و تهیه مواد غذایی دلخواه پناهجویان است.

'نگار گرامی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت پناهجویان در ایران و مواد غذایی در جهان افزود: بخش عمده کمک های غذایی این سازمان به پناهجویان توزیع جیره غذایی خشک به صورت ماهیانه است که شامل 9 کیلوگرم آرد، چهارکیلوگرم برنج، یک کیلوگرم حبوبات و نیم کیلوگرم شکر و نیم کیلوگرم آن روغن به ارزش حدود 300 هزارریال برای هر خانوار می شود.
به گفته وی، براساس این برنامه جدید در کنار یارانه نقدی به مبلغ 400 هزارریال، به شکل متدوال ارد در جیره مواد غذایی این پناهجویان توزیع خواهد شد و برنامه ای برای حذف آرد نداریم زیرا آرد و نان قوط غالب مردم افغانستان است.
وی اظهارداشت: با عرضه این میزان جیره خشک غذایی روزانه دو هزارو 100 کالری مورد نیاز هر نفر تامین می شود.
وی با اشاره به این که کیفیت و کمیت خرید موادغذایی از اهمیت قابل توجهی برخورد است افزود: این سازمان برای انجام بازدید نظارتی هر سه تا 6 ماه یکبار از مهمانشهرهای اقامتی پناهجویان بیش از 10 هزار و 500 کیلومتر راه می پیماید.

** تامین سویای پناهجویان منطقه از ایران
وی با بیان این که جریه غذایی هر کشورمتفاوت است اضافه کرد: در بخش عرضه حبوبات
نخود، لوبیا و عدس توزیع می شود که به تازگی متوجه شدیم اکثر این پناهجویان از سویا به عنوان جایگزین گوشت استفاده می کنند.
وی ادامه داد: سویای موجود در ایران علاوه بر سویای دانه ای، سویای فراوری شده است که در کشورهای دیگر تنها به شکل دانه سویا تولید و عرضه می شود و با انچه در ایران تولید می شود متفاوت است و به دلیل گرایش پناهجویان به این منبع غذایی درنظر داریم سویای مورد نیاز کشورهای منطقه را از تولیدکنندگان ایرانی خرید و تامین کنیم.
به گفته وی؛ مواد غذایی مورد نیاز سازمان ملل متحد برای پناهجویان بخش عمده از تولیدات داخلی و بخشی از واردات توسطز همین سازمان انجام می شود.

** ایران دومین میزبان پناهجویان در 30 سال گذشته
گرامی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته دومین میزبان جمعیت پناهجو جهان بوده است.
وی با بیان اینکه ایران میزبان اصلی پناهجویان افغان در 30 سال گذشته بوده است، افزود: در زمان حمله امریکا به عراق ،پناهجویان عراقی نیز به ایران آمدند و تحت پوشش کمک های غذایی این سازمان قرار گرفتند که پس از سقوط صدام حسین ،‌اکثر این پناهجویان به کشورشان بازگشتند اما تعداد اندکی کردهای عراق در غرب و اعراب شیعه عراقی در استان های جنوبی اسکان دارند.
وی اضافه کرد: اکنون 30 هزار پناهجو توسط دولت ایران در 19 مهمانشهر 13 استان کشور از جمله بوشهر، فارس، کرمان، کرمانشاه، سمنان، مرکزی، آذربایجان غربی، یزد، زنجان و دیگر شهرها اسکان داده شده اند و تحت پوشش کمک های غذایی این سازمان قرار دارند.
وی ادامه داد: بزرگترین مهمانشهر با 5 هزار عضو مربوط به شهر ساوه استان مرکزی و کمترین ان دارای 22 نفر عضو است.

** افزایش بیش از 2.5 برابری دانش آموزان پناهجو
نماینده سازمان ملل متحد در امور مواد غذایی در ایران گفت: اکنون سه هزار پناهجو در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس ایران درس می خوانند که برای ادامه تحصیل این کودکان این سازمان طرح تشویق تحصیلی را اجرا کرده که طرح موفقی به شمار می رود.
وی اظهارداشت: در این طرح برای این که خانواده های افغان اجازه ادامه تحصیل فرزندانشان را بدهند مقرر شده تا به ازای هرماه تحصیل فرزندان پناهجویان چهارقوطی روغن به سرپرستان خانوار آنان عرضه شود.
وی تصریح کرد: طبق آمارها 15 سال گذشته 30 درصد فرزندان پناهجویان درس می خواندند اما اکنون با توجه به اقدامات ارزشمند این سازمان تعداد محصلان پناهجویان به 82 درصد رسیده است که در مقاطع تحصیلی بالاتر برای حمایت از این دانش اموزان هزینه سرویس ایاب و ذهاب نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
وی افزود: سازمان مواد غذایی ملل متحد در شرایط بحرانی و بروز بلایای طبیعی همچون زلزله رودبار، بم و بوئین زهرا از لحاظ مواد غذایی به مردم زلزله زده کمک رسانی کرده به طوری که از انبار مواد غذایی و بیسکوئیت های غنی شده و انرژی زا از 'رم' به شهرهای آسیب دیده وارد و توزیع شد، این درحالیست که این سازمان از دپوی مواد غذایی خود در مالزی برای طوفان زدگان 'هایان' در فیلیپین کمک رسانی کرده و همچنین در دبی نیز دپوی مواد غذیی برای زمان های بحرانی دارد.

** نزدیک یک میلیون پناهجوی افغان دارای کارت آمایش
وی اظهارداشت: طبق آمارها نزدیک 2.5 میلیون نفر پناهجو ایرانی و عراقی در ایران وجود دارد که یک میلیون نفر آنان دارای کارت آمایش هستند.
وی با تاکید براین که وضعیت پناهجویان افغان در ایران بسیار مناسب است گفت: با رایزنی های کمیساریای عالی پناهجویان با وزارت کشور این افراد از خدمات بهداشت و درمان، حق تحصیل و مواد غذایی و فعالیت در 82 حرفه برخوردار هستند.

** دولت ایران حامی برنامه غذایی سازمان ملل متحد
نماینده برنامه غذایی سازمان ملل متحد در تهران گفت: حامی و شریک مهم اجرایی سازمان ملل متحد، دولت ایران است زیرا با درخواست دولت این سازمان در ایران فعالیت دارد.
به گفته وی، سازمان برنامه غذایی ملل متحد در ایران تنها دفتری است که مسئول آن تبعه ایرانی است درحالی که در دیگر دفاتر نمایندگی این سازمان در دیگر کشورها حضور حداقل یک خارجی الزامی است.
وی بودجه سالیانه این سازمان در ایران را چهار میلیون دلار عنوان کرد و گفت: بزرگترین اهدا کنندگان کمک های مالی برنامه مواد غذایی سازمان ملل متحد آلمان و کره جنوبی هستند.
وی اظهارداشت: از مجموع بودجه این سازمان 93 درصد صرف هزیه های خرید مواد غذایی، حمل و نقل و دستمزد پرسنل و هفت درصد آن به دفتر مرکزی سازمان ملل متحد اختصاص دارد.

** کمک هنرمندان ایرانی به سازمان غذایی ملل متحد
وی کمک بشر دوستانه مردم و شرکت ها را موثر دانست و گفت: اکنون نیازمند حمایت و کمک های مردمی و شرکت ها هستیم.
به گفته وی، در سال 1393 بیش از 100 چهره هنرمند سرشناس ایرانی و هنرهای تجسمی با برگزاری نمایشگاه آثار هنری برنامه جهانی غذا توانستند با عرضه انواع نقاشی و مجسمه عواید آن را در اختیار این سازمان قرار دهند تا در کاهش گرسنگی موثر واقع شوند.
به گزارش ایرنا، نخستین موج پناهجویان افغان در نتیجه اشغال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1979 میلادی (1358 هجری شمسی) به سمت ایران روان شدند و با ادامه جنگ تا سال 1993 میلادی (1372 هجری شمسی) این موضوع تداوم داشت.
دومین سیل پناهجویان افغان در جریان حکومت طالبان از سال 1994 میلادی (1373 هجری شمسی) تا سال 2001 میلادی (1380 هجری شمسی) به ایران سرازیر شدند و بسیاری از پناهندگان عراقی نیز درخلال درگیری های مختلف آن کشور در دهه 1980 میلادی (1369-1359 هجری شمسی) به ایران پناه آوردند.
همچنین بخش عمده ای از کردهای عراقی در طول جنگ اول و دوم خلیج فارس از شمال غربی ایران درخواست پناهندگی کردند.
بنابراین کمیساریای عالی در امور پناهندگان و برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد کمک خود را از دهه 1980 میلادی برای پناهندگان افغان و از سال 1991 میلادی (1370 هجری شمسی) برای پناهندگان عراقی آغاز کرد.
ایران از زمان برقراری صلح و امنیت نسبی در افغانستان از سال 2003 میلادی (1382 هجری شمسی) همواره تأکید بر بازگشت پناهندگان به موطنشان کرد و به طور مکرر یادآور بار مالی پناهندگان بر اقتصاد کشور بوده و خواستار مشارکت بیشترجامعه بین المللی برای کاهش این فشار بوده است.
براساس آخرین گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان(UNHCR) که در آوریل 2002 منتشر شد، از آغاز برنامه مشترک بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان و آوارگان به موطن خود حدود 900 هزار (900،000 )پناهنده افغان با کمک UNHCR از ایران به کشورشان بازگشتند اما بسیاری از آنها بخاطر نبود صلح، ثبات و امکانات همچنان در ایران ساکنند.
در سال 1961 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطع نامه مشترکی برای تاسیس برنامه جهانی غذا تصویب شد که در سال 1962 همزمان با وقوع زلزله بونین زهرا در ایران طوفان مهیب تایلند، کشور تازه استقلال یافته الجزایر پذیرای پنج میلین پناهجو شد که نیاز فوری به کمک غذایی داشتند تهیه و توزیع آن به برنامه جهانی غذا محول شد.
مقر اصلی این سازمان از زمان تاسیس آن در سال 1963 در شهر رم ایتالیا واقع است که با گرسنگی در کشورهای توسعه نیافته و کم درامد، قربانیان بلایای طبیعی، پناهجویان ، آوارگان و گرسنگان مبارزه می کند.
برنامه جهانی غذا هر ساله به طور میانگین به 80 میلیون نفر در 80 کشور جهان امدادرسانی غذایی انجام می دهد.
براساس آمار دهه 90 نزدیک یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته سازمان ملل متحد در سال 2016 تعداد انان به 795 میلیون نفر رسید که نشان می دهد هنوز از هر 9 نفر یک نفر گرسنه هستند.
طبق برنامه غذایی سازمان ملل متحد برای پایان بخشیدن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه بهتر، و ترویج کشاورزی پایدار باید برخی محورها مورد توجه کشورها قرار گیرد بنابراین سازمان ملل متحد برای دستیابی به اهداف پایدار توسعه هزاره برنامه صفر شدن گرسنگی در جهان تا سال 2030 را با استفاده از حمایت های دولت ها، سازمان های مردم نهاد (NGO) و مشارکت مردمی در دستور کار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید