Iranian Agriculture News Agency

هر ساله 2.5 میلیون هکتار از جنگل‌های بزرگ نیمکره شمالی از دست می‌رود

اخطار صلح سبز به روسیه به دلیل کاهش سطح جنگل‌های تایگا

صلح سبز روسیه را به‌دلیل عدم تلاش موثر برای مدیریت پایدار در مورد جنگل‌های تایگا محکوم کرد. وضعیت یک سوم از سطح این جنگل‌ها بسیار نگران‌کننده است.

اخطار صلح سبز به روسیه به دلیل کاهش سطح جنگل‌های تایگا

صلح سبز روسیه را به‌دلیل عدم تلاش موثر برای مدیریت پایدار در مورد جنگل‌های تایگا محکوم کرد. وضعیت یک سوم از سطح این جنگل‌ها بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش ایانا از لوموند ، تایگا در نقاط دوردست نیمکره شمالی همواره کمتر از جنگل‌های آمازون مورد توجه محیط زیستی‌ها بوده است، اما تایگا هم مانند جنگل‌های جنوب آمریکا به‌دلیل آتش‌سوزی‌های گسترده و بهره‌برداری بیش از ظرفیت چوب بسیار آسیب دیده است. در روز جهانی جنگل‌ها، صلح سبز در مورد وضعیت نامناسب 16 میلیون کیلومتر مربع از سطح جنگل‌های تایگا که معادل یک سوم از تمام این منطقه جنگلی است، هشدار داد. تایگا بزرگترین منطقه جنگلی به‌هم پیوسته در جهان است.

این سازمان غیردولتی از عدم توجه به جنگل‌های تایگا با ظرفیت بالا در ذخیره‌سازی کربن، قدرت تغییر آب و هوا و نوع دیگری از جنگل‌های جهان در نقاط دور دست نیمکره شمالی، از لحاظ عدم مدیریت پایدار و خرد شدن توسط مردم بومی، ابراز تأسف کرد.

پروژه‌های صنعتی

این محیط که هنوز هم به‌عنوان نیمی از جنگل‌های دست نخورده توسط انسان شناخته می‌شود، حاوی گنجینه‌ای غنی از تنوع زیستی شامل گوزن کانادایی، خرس قهوه‌ای، سمور و سیاهگوش است که با تخریب این جنگل‌ها زیستگاه این گونه‌های حیات وحش نیز کاهش خواهد یافت. براساس اطلاعات منتشر شده توسط گروه صلح سبز، تایگا هر ساله به‌طور متوسط 2.5 میلیون هکتار از سطح چشم‌اندازهای جنگلی دست نخورده خود را بین سال‌های 2000 تا 2013 از دست داده است. که از این میزان 1.4 میلیون هکتار تنها در روسیه اتفاق افتاده است. با اینکه 60 درصد از مساحت روسیه را جنگل تشکیل داده است، با این حال به‌طور جدی با پدیده جنگل‌زدایی روبروست. روسیه 7.2 درصد از چشم اندازهای جنگلی دست نخورده خود را در این 13 سال از دست داده است. در حالی‌که کانادا 964 هزار هکتار و آلاسکا 191 هزار هکتار از این جنگل‌ها از دست داده‌اند.

یک فصل کامل از گزارش صلح سبز به منطقه آرخانگلسک در شمال غرب روسیه اختصاص یافته است که زیستگاه گوزن شمالی است که به‌عنوان آخرین زیستگاه بکر و وحشی این گونه باقی مانده است. در اوایل دهه ابتدایی قرن بیستم، منطقه‌ای در حدود 489 هزار هکتار در این ناحیه برای حفاظت پیشنهاد شد، ولی در سال 2013 با تغییر مالکیت مواجه شد و پیشنهاد حفاظت از این منطقه جنگلی پیگیری نشد.

پروژه‌های صنعتی گسترده به‌ویژه برای تهیه خمیر کاغذ در این ناحیه، در حال اجرا هستند و سطح این بخش از جنگل‌ها از سال 2000، حدود 300 هزار هکتار کاهش یافته است.

در گزارش تهیه شده توسط صلح سبز، اسامی همه شرکت‌های چوب غرب اروپا که مواد اولیه تولیدات خود را از جنگل‌های تایگا تأمین می‌کنند، آمده است. صلح سبز از این شرکت‌ها می‌خواهد تا در تولیدات خود از مصرف چوب‌های درختان جنگل‌های بکر شمالی اجتناب کنند تا جنگل‌زدایی در این مناطق کمتر شود./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-960103-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید