Iranian Agriculture News Agency

مطالعات نشان داد:

بحران تأمین آب دومین مسئله ایران در سال جاری

بر اساس نتایج تحقیقی با عنوان "آینده‌پژوهی ایران 1396" بحران تأمین آب دومین مسئله ایران در میان مسائل متعدد کشور، در سال جاری خواهد بود.

بحران تأمین آب دومین مسئله ایران در سال جاری

بر اساس نتایج تحقیقی با عنوان "آینده‌پژوهی ایران 1396" بحران تأمین آب دومین مسئله ایران در میان مسائل متعدد کشور، در سال جاری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، آن‌طور که محمد فاضلی معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، حامی اصلی پروژه "آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶" مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری است.

گزارش نهایی این آینده پژوهی در فروردین 1396 با مشارکت مؤسسه آینده بان و مرکز بررسی‌های استراتژیک منتشر می‌شود. اما نتایج اولیه این پژوهش شامل فهرست 100 مسأله اصلی ایران در سال 1396 منتشر شده است. ده مسأله اول این فهرست صدگانه به شرح زیر است:

1. ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی

2. بحران تأمین آب

3. بیکاری

4. فساد سیستمی

5. ناامیدی درباره آینده

6. سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی

7. بحران ریزگردها

8. پیامدهای بحران آب

9. فقر و نابرابری

10. رکود / رونق اقتصادی

بر اساس این گزارش، سه موضوع از 10 مسئله اصلی نخست کشور در سال جاری به حوزه محیط زیست و مسئله کمبود آب اختصاص می‌یابد. بحران تأمین آب دومین مسئله‌ بین 100 مسئله اصلی کشور است. متاسفانه با توجه به روند تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، منطقه خاورمیانه و ایران به شدت با افزایش دما مواجه خواهند شد. تقریبا تمام مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که ایران آینده کشوری خشک‌تر با منابع آب قابل دسترس کمتری خواهد بود. افزایش دما، تبخیر و تعرق را به شدت افزایش داده و نیاز آبی بخش کشاورزی نیز روندی صعودی طی خواهد کرد. همه این پیش‌بینی‌ها به برنامه‌ریزان هشدار می‌دهد که باید برای آینده‌ای سخت‌تر از نظر شرایط آبی آماده شوند.

بحران ریزگردها که بخش عمده‌ای از آن حاصل سدسازی بی‌قاعده در منطقه بین النهرین، کاهش منابع آب قابل دسترس، مهاجرت‌های اجباری مردم عراق و رهاشدن زمین‌های کشاورزی به حال خود است، هفتمین مسئله اصلی ایران در سال جاری است. کانون‌های ریزگرد خارجی بیش از 80 درصد روزهای آلوده به ریزگرد را برای ایران به ارمغان آورده‌اند اما عدم توجه به تبعات مهار آب در کشور و تأمین حق‌آبه‌های زیست محیطی نیز سبب شده بستر خشک شده تالاب‌های ایران و محدوده‌های سیلابی رودخانه‌ها، به کانون‌هایی برای گرد و غبار داخلی تبدیل شوند که حتی نسخه مالچ پاشی هم روی آن موثر نباشد. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جنگل‌ها، یک میلیون هکتار از بستر خشک شده تالاب‌های ایران تبدیل به کانون‌های ریزگردی شده‌اند که جز با تأمین حق‌آبه آنها، نمی‌توانیم بحران ریزگردهای داخلی را کنترل کنیم.

پیامدهای بحران آب هشتمین مسئله ایران است. پروژه‌های متعدد انتقال آب به ایجاد شکاف‌های عمیق اجتماعی در ایران دامن زده است. نارضایتی مردم پایین دست حوضه‌های آبریز از اجرای این پروژه‌ها، افزایش تنش بین استان‌های بالادست و پایین دست یک حوضه آبریز و مسایلی از این دست که پیامدهای بحران آب در ایران است، هشتمین مسئله از 10 بحران اصلی دولت در سال جاری است که باید برای مدیریت بهینه این شرایط تدبیری اندیشیده شود./

L-960102-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید